• Anonym (Anonym)

    Är det blodpropp?

    Hej,
    När jag var yngre började jag äta p-piller och strax därefter så åkte jag in akut för jag trodde jag fått blodpropp i benet. Provet visade misstänkt blodpropp (var gränsfall) och fick blodförtunnande och slutade äta p-piller efter det.
    Började äta p-piller igen för ca 2år sedan och nu har jag fått exakt samma känsla i benet som när jag åkte upp akut, jag har fått den känslan i vaden och ljumsken/insida lår 2 gånger denna vecka. Symtomen vid blodpropp stämmer in i hur det känns i benet, är det något som jag borde kontakta vården om?

  • Svar på tråden Är det blodpropp?
  • klyban
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-22 23:26:32 följande:
    Är det blodpropp?

    Hej,
    När jag var yngre började jag äta p-piller och strax därefter så åkte jag in akut för jag trodde jag fått blodpropp i benet. Provet visade misstänkt blodpropp (var gränsfall) och fick blodförtunnande och slutade äta p-piller efter det.
    Började äta p-piller igen för ca 2år sedan och nu har jag fått exakt samma känsla i benet som när jag åkte upp akut, jag har fått den känslan i vaden och ljumsken/insida lår 2 gånger denna vecka. Symtomen vid blodpropp stämmer in i hur det känns i benet, är det något som jag borde kontakta vården om?


    Du bör kontakta vården på något sätt, och helst snarast, som typ nu.
    Och för få adekvata råd.

    Du äter inte grapefrukt eller annan enzymblockerande mat?(För det "anrikar" en hel del läkemedel som gör dom farliga istället.)
    Inte för detta måste vara orsaken, men det är en potentiell orsak.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Gry)

    Självklart ska du söka! Vänta INTE! Även om symtomen kanske försvinner av sig själv så innebär det bara att proppen har flyttat sig. Om den hamnar i din hjärna får du stroke. Om den hamnar i ditt hjärta får du hjärtinfarkt och hamnar den i lungorna dör du en mycket plågsam död.

    SÖK NU!!!!!!!!! 

  • Anonym (Gry)

    Konstigt att du fick utskrivet ppiller igen trots din bakgrund.. Dom brukar ju annars vara extremt nojiga med sånt där. Jag åt ppiller och utvecklade hormonell migrän. Då var dom snabba med att vägra förnyelse av receptet. 

  • Anonym (Kick)

    Fattar inte varför du ens fick börja med p-piller igen efter en episod med misstänkt propp. Det är ju standard att man inte får det. 

  • Anonym (Anonym)

    Tack för allas svar! Ska ringa 1177 idag och rådfråga! 

  • Anonym (Anonym)
    klyban skrev 2024-10-23 00:09:23 följande:

    Du bör kontakta vården på något sätt, och helst snarast, som typ nu.
    Och för få adekvata råd.

    Du äter inte grapefrukt eller annan enzymblockerande mat?(För det "anrikar" en hel del läkemedel som gör dom farliga istället.)
    Inte för detta måste vara orsaken, men det är en potentiell orsak.


    Äter inte grapefrukt, har däremot börjat äta mer frukt på sistone, bl.a. kiwi. 
    Ska ringa vården idag och rådfråga!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kick) skrev 2024-10-23 14:35:53 följande:

    Fattar inte varför du ens fick börja med p-piller igen efter en episod med misstänkt propp. Det är ju standard att man inte får det. 


    Berättade det vid mötet att helst få andra preventivmedel pga får väldigt jobbigt vid mens. Men fick då p-piller igen och hon brydde sig inte om misstänkta blodpropp jag hade fått. 
Svar på tråden Är det blodpropp?