• Anonym (Wilmer)

Vanlig förkylning eller?

Hej, tror jag drabbats av en klassisk förkylning vad jag tror iallafall.

Dock är jag det så sällan, så glömmer nästan bort hur det är. Har några funderingar på mina symtom:

Känner mig tung/spänd/svälld och varm känsla i huvudet. Är det fler som känner så vid förkylning?

Något typ av tryck/spänd känsla över bröstkorg/luftrör. Inte ont.

Har ont på båda sidor av tungan, någon blåsa och lite ont/svälld känsla på varsin sida av halsen, typ där käkbenet slutar.

Snuvig och trång i bihålor vad det känns som.

Är detta något ni känner igen er i? Även lite lös i magen och någon känsla av borta i skallen, inte med i matchen, är det vanligt?

Tagit nasonex och nässprej, ingefära, te och honung, äter bra. Finns det mer man kan göra? Haft dessa symtom i 3 dagar snart.
  • Svar på tråden Vanlig förkylning eller?
  • Anonym (Em)

Tycker att allt låter normalt. 

• Aliona

Låter som en helt vanlig förkylning. Om man har influensa brukar man ha feber, förkylning brukar vara utan feber. 

Min två bästa huskurer är timjante och kryddnejlika. Timjante kan du göra på vanlig timjan som man köper sim krydda. Häll hett vatten över en sil med timjan. Lägg till honung om du vill. Gör en stor termos och drick kontinuerligt. Timjan är hostdämpande och är särskilt bra mot torrhosta, men tae också bort tryck över bröstet som man kan känna när man är förkyld. 

Kryddnejlikan suger du på hel, ungefär som en halstablett. Den är kraftigt anticeptiskt och slemlösande och hjälper nästan omedelbart mot halsont och hosta, dvs man får omedelbar lindring men måste så klart upprepa ofta. 

Det är ju bäst att börja så tydigt som möjligt med kurer, redan vid första symptom. 

• Lynx123

Rätt normalt för en förkylning men kan också vara covid. Ett enkelt test kan ge dig svar.

• Anonym (Wilmer)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-22 08:35:48 följande:

Tycker att allt låter normalt. 

Är väl mancold och inte van haha. Känns trångt i luftrören också, smakar även konstigt i munnen, nästan som järn.

Kanske är vanligt vid förkylning?
  • Anonym (Wilmer)
    Lynx123 skrev 2024-10-22 09:51:05 följande:

Rätt normalt för en förkylning men kan också vara covid. Ett enkelt test kan ge dig svar.

Sant. Kanske ska ta ett test. Smakar nästan järn i munnen också, är det vanligt?
  • Anonym (Wilmer)
    Aliona skrev 2024-10-22 08:48:02 följande:

Låter som en helt vanlig förkylning. Om man har influensa brukar man ha feber, förkylning brukar vara utan feber. 

Min två bästa huskurer är timjante och kryddnejlika. Timjante kan du göra på vanlig timjan som man köper sim krydda. Häll hett vatten över en sil med timjan. Lägg till honung om du vill. Gör en stor termos och drick kontinuerligt. Timjan är hostdämpande och är särskilt bra mot torrhosta, men tae också bort tryck över bröstet som man kan känna när man är förkyld. 

Kryddnejlikan suger du på hel, ungefär som en halstablett. Den är kraftigt anticeptiskt och slemlösande och hjälper nästan omedelbart mot halsont och hosta, dvs man får omedelbar lindring men måste så klart upprepa ofta. 

Det är ju bäst att börja så tydigt som möjligt med kurer, redan vid första symptom. 

Tusen tack för svar. Så bara ta timjan ur kryddburk och vatten med honung. Och dricka?

Låter bra. Ska göra lite timjan te med honung, sedan fortsätta med lite extra järn, d vitamin och ingefära shots. Då har jag nog gjort allt jag kan
  • Anonym (Wilmer)
    Aliona skrev 2024-10-22 08:48:02 följande:

Kan bara ta timjankrydda från santa Maria? Och köpa en hel kryddnejlika som jag suger på rå?
  • Anonym (Wilmer)

Sedan kommer och går huvudvärken, väldigt lite värk, men ändå. Är det vanligt att den kommer och går under dagen?

• Aliona
    Anonym (Wilmer) skrev 2024-10-22 12:26:37 följande:
    Kan bara ta timjankrydda från santa Maria? Och köpa en hel kryddnejlika som jag suger på rå?
    Ja, precis! 
Svar på tråden Vanlig förkylning eller?