• Anonym (Anonym)

Fullständigt förälskad i en annan

Jag och min sambo har varit tillsammans i  6 år. Vi är lika gamla och närmar oss 30. Jag har alltid haft en stor och stark barnlängtan. Han däremot har varje gång vi pratat om barn sagt att han inte är redo. Vi bor i ett hus och har båda stabil ekonomi/jobb. För en tid sen kände han sig ?redo? och jag blev gravid direkt men fick missfall. Detta tog hårt på mig och jag kände inte att han fanns där för mig. 

Jag har under hela vår relation ibland fantiserat om en nära kollega. Jag och den manliga kollegan står varandra väldigt nära. Vi pratar om allt. Han vet saker om mig som inte min sambo vet. Han är gift, har barn och är också 12 år äldre än mig. 

Senaste tiden har jag känt allt starkare känslor för kollegan. Det visade sig vara ömsesidigt. Han ska skilja sig och öppnade upp sina känslor fullständigt för mig. Han vill leva resten av sitt liv med mig. Bilda familj osv. 
    vi är extremt lika och har samma intressen och jag kan se ett lyckligt liv med han. 

Men jag älskar också min sambo, men börjar tveka på oss. Känns som kärleken dör ut sakta?han förstår inte mig som kollegan gör. Jag irriterar mig på saker han gör och han känns omogen.

Idag visade det sig att jag är gravid. känner mig helt förvirrad.

Det enda jag vill är att få barn, men är det med rätt man?

Hur kommer åldersskillnaden bli Om jag väljer kollegan? 

ska Jag stanna med min sambo i ett tryggt liv, bilda familj osv? Kommer jag ångra mig?

Känner mig så otroligt vilsen?.

• Svar på tråden Fullständigt förälskad i en annan
  • Anonym (Syster)

Oj oj, vilket kaos. 
    Skala av. Ta hand om dig först och främst. Att hoppa från en relation till en annan på grund av problem i gamla relationen lagar ingenting inom dig. 
    Ta en pause från båda relationerna. Både från sambo och kollegan. Annars kan du inte tänka klart. 

För det du beskriver låter mer som att du gör felaktiga beslut på grund av hormonell obalans och missfallet. 

Så mitt tips är att ta en pause, hitta tillbaka till dig själv. 

• Anonym (Halvsvensk man)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-21 23:25:08 följande:

Jag och min sambo har varit tillsammans i  6 år. Vi är lika gamla och närmar oss 30. Jag har alltid haft en stor och stark barnlängtan. Han däremot har varje gång vi pratat om barn sagt att han inte är redo. Vi bor i ett hus och har båda stabil ekonomi/jobb. För en tid sen kände han sig ?redo? och jag blev gravid direkt men fick missfall. Detta tog hårt på mig och jag kände inte att han fanns där för mig. 

Jag har under hela vår relation ibland fantiserat om en nära kollega. Jag och den manliga kollegan står varandra väldigt nära. Vi pratar om allt. Han vet saker om mig som inte min sambo vet. Han är gift, har barn och är också 12 år äldre än mig. 

Senaste tiden har jag känt allt starkare känslor för kollegan. Det visade sig vara ömsesidigt. Han ska skilja sig och öppnade upp sina känslor fullständigt för mig. Han vill leva resten av sitt liv med mig. Bilda familj osv. 
    vi är extremt lika och har samma intressen och jag kan se ett lyckligt liv med han. 

Men jag älskar också min sambo, men börjar tveka på oss. Känns som kärleken dör ut sakta?han förstår inte mig som kollegan gör. Jag irriterar mig på saker han gör och han känns omogen.

ska Jag stanna med min sambo i ett tryggt liv, bilda familj osv? Kommer jag ångra mig?

Du borde skämmas, på riktigt. Jag blir uppriktigt irriterad när jag hör talas om sånt här. 

Varför har du från första början tillåtit dig att få känslor för en annan man när du har en trogen man vid din sida?
    Sånt går att styra genom att man har fasta principer. 
    Du har egentligen redan varit känslomässigt otrogen mot din kille genom att som du säger dela saker med den manliga kollegan, som du aldrig delat med din kille. Dessutom går du och fantiserar om den där mannen. 

Känslor vid förälskelse svalnar alltid efter ett tag. Men då kommer det vara för sent, då kanske du redan gjort slut med din kille. Och kvar har du en man som du inte ens vet hur du funkar tillsammans med rent privat i ett hem. 
    En vettig individ bygger inte sitt liv på en tillfällig förälskelse. Och anledningen till det är att förälskelsen är falsk, får en att tänka irrationellt. Den tar alltid slut förr eller senare.

Om du har någon form av vett i skallen så tycker jag du avsäger dig all kontakt med den här mannen. Verkligen all kontakt. 

• Anonym (Mannen)

Detta är en klassiker. En kvinna och en man där mannen och eventuellt kvinnan är gift. Kvinnan blir förälskad och mannen kanske blir det eller bara är kåt. Oavsett säger han att han vill lämna sin fru.

De inleder någon relation och åren går men mannen lämnar aldrig sin fru trots alla löften.

Kvinnan har nu slängt bort en massa år på denna man.

Som "Syster" påpekar så är det ingen lösning att hoppa från relation till relation. Lösningen är att hantera saker inom dig. Sen ska du fråga dig vad du vill med livet. Vill du ha barn så bör du kanske inte satsa på denna gifta man som redan har barn och som kanske inte vill ha fler.

För övrigt är den typ av kontakt du har med din kollega inte alls lämplig. Det är någon form av otrohet när du berättar saker för honom som inte din partner vet. Gör slut om du ska hålla på så.

• Anonym (e)

Jag var med om liknande. Mitt ex och jag väntade barn. Vår relation tog slut halvvägs in i graviditeten. Under tiden pratade jag mycket med en manlig kollega som hade sitt ex inneboende hos sig. Jag och kollegan fick känslor för varandra. Idag är vi gift och har skaffat barn ihop. 

• Anonym (jury)

Att prata om allt med en kollega, öppna sig känslomässigt helt, prata om en gemensam framtid och vara så förtrolig att man berättar saker som inte ens ens partner vet, allt detta har en namn som kallas känslomässig otrohet. Du har tydligen gått på den stigen, som leder bort från ditt nuvarande förhållande. i längre tid, så det är inte förvånande att du nu blir drabbad av känslor.

Du vill inte ha ett förhållande till en man som i bästa fall är på väg ut av sitt nuvarande förhållande, men antagligen inte ens det. Speciellt som han ju är lika otrogen som du, och lika gärna kan upprepa sitt beteende med en annan, om ni nu verkligen skulle bli tillsammans.

Du vill heller inte ha ett förhållande med en tolv år äldre man, om du kan undgå det, även om det är osannolikt att det varar så länge att den kommande förgubbningen blir till ett problem. 

Vet inte vilken som är vägen ut ur denna självskapade soppa, men punkt ett borde väl vara att skärpa dig och avsluta den känslomässiga affären du har med kollegan. helst genom att byta jobb. Om du dessutom borde avsluta ditt nuvarande förhållande med din nuvarande är en annan femma. Men matematiken omkring din biologiska ålder, nära 30 nu plus några år på att etablera ett nytt förhållande plus kanske några år för att skaffa barn, säger nog nej om barn är viktigt för dig. 

• Anonym (Em)

Oj.

När ska han skilja sig? Har han berättat det för frun? Vill han ha en relation med dig även när du är gravid med en annan?

Stor risk att det är dina hormoner som spökar här. 

• Anonym (Vi)

Du behöver göra slut med din sambo och flytta till en egen bostad - men först göra en väldigt snabb abort.

Sen ser du till att boka in psykologsamtal. Det finns på nätet. Dyrt, men väl värt. Du behöver bli grundad och trygg i dig själv. När du blivit det är du mycket mer redo för att träffa en man som passar dig bättre. 

Det behöver inte vara för sent att bli gravid igen sen igen. Du vet att du kan bli gravid och då kan du säkert det om några år med.

Vi som vet vad det innebär att ha barn vet att man vehöver ha ett mycket nära samarbete med barnets pappa varje vecka i många år framåt. Det handlar om allt praktiskt och ekonomiskt kring barnet. Det är 1000 lättare att ha barn i en etablerad relation. För alla inblandade.

• Anonym (Barabyt)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-21 23:25:08 följande:

Ni har ju inte barn ihop så då är det bara att byta.

Det är först när barn kommer som man verkligen inte ska göra slut.
  • Anonym (Barabyt)
    Anonym (Vi) skrev 2024-10-22 08:16:12 följande:

Du behöver göra slut med din sambo och flytta till en egen bostad - men först göra en väldigt snabb abort.

Sen ser du till att boka in psykologsamtal. Det finns på nätet. Dyrt, men väl värt. Du behöver bli grundad och trygg i dig själv. När du blivit det är du mycket mer redo för att träffa en man som passar dig bättre. 

Det behöver inte vara för sent att bli gravid igen sen igen. Du vet att du kan bli gravid och då kan du säkert det om några år med.

Vi som vet vad det innebär att ha barn vet att man vehöver ha ett mycket nära samarbete med barnets pappa varje vecka i många år framåt. Det handlar om allt praktiskt och ekonomiskt kring barnet. Det är 1000 lättare att ha barn i en etablerad relation. För alla inblandade.

Ge dig. Hon behöver ingen psykolog.
  • Anonym (Em)
    Anonym (Vi) skrev 2024-10-22 08:16:12 följande:

Lite konstigt att dra en så tydlig slutdats utifrån informationen vi har. Hur vet du att hennes nuvarande är fel för henne och att hon inte befinner sig i en kris? Biologisk klocka, åldern och nu graviditetshormoner!
Svar på tråden Fullständigt förälskad i en annan