Är det rätt av min pappa försöker tjäna pengar på mig som en bank?
Med risk för att låta som en bortskämd unge skriver jag det redan nu, ja jag må vara tacksam för att min pappa hjälper mig ekonomiskt.
Det är nämligen som så att min pappa och jag köpte en lägenhet ihop när jag började plugga. Den kostade 700k jag betalade 20% av den direkt och äger på pappret också 15% av lägenheten. Vi kom överens om att jag skulle betala min pappa den ränta som han betalar till banken. Vilket jag har gjort i enlighet med vad vi kommit överens om.
Sen får jag reda på att han får ju ränteavdrag varje år när han deklarerar. Du får göra avdrag med 30 % av dina räntekostnader vilket betyder att han får ju tillbaka 30% av det han har betalat in till banken. Jag argumenterade för att detta skulle tillfalla mig eftersom att det är jag som betalat räntan i under 3 års tid. Sen så gick vår bindningstid ut med låg ränta under 2023.
Då höjdes räntan till det vet jag inte min pappa drog till med 5%. Jag sa att då skulle jag vilja se papper på det osv så att jag kan göra en betalningsplan. Då blev det en argumentation och då visade det sig att pappa hade betalat av hela lånet när räntan höjdes. Vilket betyder att han inte betalar någon ränta över huvud taget. Men det kändes som han försökte blåsa mig eftersom att han började samtalet med att "det blir jobbigt för mig nu när räntan höjs du skulle behöva putsa in mer pengar så att hela räntan täcks." . Det är inte förrns efter jag ber om papper på det som han erkänner att lånet är betalt.
Då föreslår jag en lägre ränta eftersom att han inte är en bank och inte kan begära samma avgift som en riktig bank. En riktig bank har bättre förutsägbarhet + att man får ränteavdraget.
Det landade i ett bråk om vad jag skulle betala. Han sa att jag åtminstone borde betla vad man får för att ha pengarna på ett sparkonto. Det gick jag med på det skulle inte bli så dyrt för mig. Men då så drar han till med olika procentsatser varje månad. Jag sa att jag ville ha ett kontrakt där vi kommer överens om en ränta som ska gälla i varje fall ett år framåt. Det gick han inte med på.
Vad tycker ni vore rimligt? Jag anser att jag borde få pengarna han har fått tillbaka via ränteavdraget under flera år och att vi ska komma överens om en betalningsplan som gäller 12 månader fram i tiden. Där procentsatsen är i höjd med vad ett sparkonto låst i 2 år motsvarar. Han vill inte betala tillbaka ränteavdraget och vill att jag betalar en ränta som jag hade betalat för ett bolån till banken.
Vad tycker ni vore en rimlig överenskommelse?