• Anonym (Bortskämd javisst)

Är det rätt av min pappa försöker tjäna pengar på mig som en bank?

Med risk för att låta som en bortskämd unge skriver jag det redan nu, ja jag må vara tacksam för att min pappa hjälper mig ekonomiskt. 

Det är nämligen som så att min pappa och jag köpte en lägenhet ihop när jag började plugga. Den kostade 700k jag betalade 20% av den direkt och äger på pappret också 15% av lägenheten. Vi kom överens om att jag skulle betala min pappa den ränta som han betalar till banken. Vilket jag har gjort i enlighet med vad vi kommit överens om.

Sen får jag reda på att han får ju ränteavdrag varje år när han deklarerar. Du får göra avdrag med 30 % av dina räntekostnader vilket betyder att han får ju tillbaka 30% av det han har betalat in till banken. Jag argumenterade för att detta skulle tillfalla mig eftersom att det är jag som betalat räntan i under 3 års tid. Sen så gick vår bindningstid ut med låg ränta under 2023.

Då höjdes räntan till det vet jag inte min pappa drog till med 5%. Jag sa att då skulle jag vilja se papper på det osv så att jag kan göra en betalningsplan. Då blev det en argumentation och då visade det sig att pappa hade betalat av hela lånet när räntan höjdes. Vilket betyder att han inte betalar någon ränta över huvud taget. Men det kändes som han försökte blåsa mig eftersom att han började samtalet med att "det blir jobbigt för mig nu när räntan höjs du skulle behöva putsa in mer pengar så att hela räntan täcks." . Det är inte förrns efter jag ber om papper på det som han erkänner att lånet är betalt.

Då föreslår jag en lägre ränta eftersom att han inte är en bank och inte kan begära samma avgift som en riktig bank. En riktig bank har bättre förutsägbarhet + att man får ränteavdraget. 

Det landade i ett bråk om vad jag skulle betala. Han sa att jag åtminstone borde betla vad man får för att ha pengarna på ett sparkonto. Det gick jag med på det skulle inte bli så dyrt för mig. Men då så drar han till med olika procentsatser varje månad. Jag sa att jag ville ha ett kontrakt där vi kommer överens om en ränta som ska gälla i varje fall ett år framåt. Det gick han inte med på. 

Vad tycker ni vore rimligt? Jag anser att jag borde få pengarna han har fått tillbaka via ränteavdraget under flera år och att vi ska komma överens om en betalningsplan som gäller 12 månader fram i tiden. Där procentsatsen är i höjd med vad ett sparkonto låst i 2 år motsvarar. Han vill inte betala tillbaka ränteavdraget och vill att jag betalar en ränta som jag hade betalat för ett bolån till banken. 

Vad tycker ni vore en rimlig överenskommelse? 

• Svar på tråden Är det rätt av min pappa försöker tjäna pengar på mig som en bank?
  • Anonym (Kr)

Köp loss din far eller sälj och köp eget

• Anonym (S)

Som ovan, betala tillbaka pengarna du är skyldig din pappa på en gång. Ta ett lån i en vanlig bank om det är så mycket bättre.

• Anonym (F)

Det låter helt frankt som ni två inte ska ha affärer ihop. Men nu har han hjälpt till så du har någonstans att bo.

Studerar du fortfarande? Finns det någon chans att du kan få lån på egen hand och lösa skulden till din far?

Om inte finns inget annat sätt än att ni kommer överens tills du är kreditvärdig att ta över lånen eller att lägenheten säljs.

Att kräva saker i efterhand (betala tillbaka ränteavdraget) är mycket svårare än att se till här och nu och framåt. Även om jag tycker din far gjort fel här.

En betalningsplan framåt för 12 månader är helt rimligt men att bestämma om det är sparränta, utlångsningsränta eller förväntad avskasting på börsen måste ni komma överns om. Hade jag varit förälder hade jag tagit sparränta. Max.

• SommarOchSolVårochBlommor

Din pappa vill dig inte väl tyvärr.

För det första borde du ägt minst 20% av lägenheten om du betalade 20% av den. Egentligen skulle du ägt 100% med ett lån på de resterande 80%.

Då du betalat räntorna borde din pappa ge dig pengarna åter från ränteavdraget.

Har ni bara haft lägenheten ett par år har inte din far lyckats profitera så mycket på dig än då marknaden för bostäder varit sämre än tidigare. Eventuella värdestegringar tillfaller din pappa.

Du borde snarast köpa lägenheten själv och inte göra affärer med din pappa något mer.

• Anonym (Bortskämd javisst)
    Anonym (F) skrev 2024-10-22 10:58:54 följande:

Det låter helt frankt som ni två inte ska ha affärer ihop. Men nu har han hjälpt till så du har någonstans att bo.

Studerar du fortfarande? Finns det någon chans att du kan få lån på egen hand och lösa skulden till din far?

Om inte finns inget annat sätt än att ni kommer överens tills du är kreditvärdig att ta över lånen eller att lägenheten säljs.

Att kräva saker i efterhand (betala tillbaka ränteavdraget) är mycket svårare än att se till här och nu och framåt. Även om jag tycker din far gjort fel här.

En betalningsplan framåt för 12 månader är helt rimligt men att bestämma om det är sparränta, utlångsningsränta eller förväntad avskasting på börsen måste ni komma överns om. Hade jag varit förälder hade jag tagit sparränta. Max.

Hej det är bra tips. Jag studerar fortfarande. Jobbar också har lön på 17k varje månad så inget CSN. Vet inte om jag är kreditvänlig men jag planerar att flytta härifrån denna stad inom två år. Att lägenheten säljs är bästa alternativet och jag hyr en lägenhet tills dess.

Det svåra är ju att komma överens om vilken ränta jag ska betala då lånet de fakto inte finns. Jag vill inte sätta min pappa i klistret genom att flytta någon annan stans ifall att han skulle sälja lägenheten till en förlust det skulle ju då vara bättre för oss båda om jag "hyr" lägenheten jag bor i nu av honom istället för att hyran betalas till någon annan hyresvärd. Tack för tipsen, har tänkt på alternativen innan men uppskattar att få er syn på detta.

Tror inte han har ont om pengar. men jag vill inte ställa till det för honom. det är bra för båda om pengar transfereras mellan oss istället för mig och nåt stort företag.

SommarOchSolVårochBlommor skrev 2024-10-22 11:04:57 följande:

Din pappa vill dig inte väl tyvärr.

För det första borde du ägt minst 20% av lägenheten om du betalade 20% av den. Egentligen skulle du ägt 100% med ett lån på de resterande 80%.

Då du betalat räntorna borde din pappa ge dig pengarna åter från ränteavdraget.

Har ni bara haft lägenheten ett par år har inte din far lyckats profitera så mycket på dig än då marknaden för bostäder varit sämre än tidigare. Eventuella värdestegringar tillfaller din pappa.

Du borde snarast köpa lägenheten själv och inte göra affärer med din pappa något mer.

ja jag skulle ägt 20% jag visste inte att det skulle bli så här när vi köpte lägenheten. Han fixade med pappren och så till banken och han sa du äger 15 och jag 85 men hur mycket pengar har du? då svarade jag att jag hade ungefär 150k då sa han men betala in 20% till mig så har vi det avklarat så löser vi allt sen när det blir dags att sälja lägenheten. Vilket jag litade på att vi skulle göra och det gör mig inte så mycket att jag ägde 15% på pappret för jag skulle aldrig tro att min pappa skulle blåsa mig. 

Ja kanske borde jag det. Dock tror jag inte att även en sådan affär skulle bli särskilt smidig.. Det är inte ett uteslutet alternativ. Ska prata med honom nästa vecka om det igen och hoppas på att vi hittar en bra lösning annars ställer jag alternativen 1. jag köper den av honom för det vi köpte den för, och att jag ska få tillbaka alla pengar som han fått i ränteavdraget 2. Jag fortsätter bo i den med en betalningsplan 12 månader fram med en ränta som ger ungefär vad han får på ett sparkonto. 3. vi säljer lägenheter och jag hyr en lägenhet någon annan stans.

• Jemp

Varför betalar du ränta på hans egendom?

Antingen äger du 100% och har ett lån till honom, eller så äger han lägenheten och står för lånet. 

• SommarOchSolVårochBlommor

Alternativ 1 är det din pappa borde göra. Säg till honom att det krävs för att återupprätta förtroendet. Gör han det så ställer han den ekonomiska biten till rätta. Gör ändå inte affärer med din pappa igen utan riktiga kontrakt.

Alternativ 2 kommer leda till problem i framtiden.

Alternativ 3 kommer han troligen profitera på (på din bekostnad)

• Anonym (Mannen)

Din pappa gör fel men kanske inte förstår det. Han borde rimligen vara öppen med alla detaljer men det har han inte varit. Vilken deal ni ska göra vet jag inte men det bästa är om du äger din egen bostad. Och kan du inte det får du väl betala en viss hyra till honom.

• Tow2Mater
    Så här mycket får du dra av för dina räntekostnader:

30 procent på belopp som understiger 100 000 kronor

21 procent på belopp som överstiger 100 000 kronor

Är ni två personer som står som betalningsansvariga för lånet får ni göra avdrag med 30 procent upp till 100 000 kronor var, alltså totalt upp till 200 000 kronor. För räntekostnader som överstiger 200 000 kronor är avdraget 21 procent.

www.sparbankennord.se/privat/boende-och-bolan/rakna-pa-ditt-bolan/ranteavdrag-for-bolan.html

Svar på tråden Är det rätt av min pappa försöker tjäna pengar på mig som en bank?