• Anonym (H)

Skaffa en sladdis

Hej. Är det någon fler här som går i tankarna på och skaffa en sladdis? Jag är 38 år och yngsta barnet går i lågstadiet så jag trodde att jag var färdig med barn, men senaste halvåret har jag börjat längta efter ett till och min man är med på det. Det kunde vara kul och följas åt. 

• Svar på tråden Skaffa en sladdis
  • Anonym (Nej)

Jag skulle inte göra det. Då blir ni ju aldrig fria...

• Björkskogen

Ja jag/vi!! 
    Jag är 36, min yngsta fyller 12 i mars, går i 5an. Partner 40+ hans yngsta är 15. Vi är förmodligen helt galna 😂 men vi tycker det ska bli kul. 
    Vi har precis börjat försöka. Är på äl+7 så ska testa till helgen. 

• Anotherone

Vi har 11 år emellan. 
    Nu blev det som det blev och jag önskar inte ha det på annat sätt men det är en rejäl utmaning!

• Anonym (E)

Inte nu. Jag har en 6 åring, 2 åring, 1 åring och en bebis. Men jag ska inte ha fler barn nu. Men känner att jag kommer vilja ha en sladdis om några år. :) För nu ska vi ta hand om det vi har och spara pengar till hus. När vi hittat vårt föralltid hem så vill vi ha fler barn. Det är några år bort. 

• Anonym (Pj)
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-21 16:19:03 följande:

Jag skulle inte göra det. Då blir ni ju aldrig fria...

Fria? Om man önskar fler barn, så är det väl inte frihet man föredrar
  • Anonym (Pj)

Har barn födda 96, 98, 04, 07 - för mig har det varit alldeles perfekt. Så glad att jag skaffade en "andra kull" - mer chill som mamma, lite egentid med de små när stora barn ändå är i skolan, inte så intensivt med flera små barn och framför allt, få njuta av många barn. Det passar inte alla, men för mig perfekt

• Anonym (H)
    Björkskogen skrev 2024-10-21 16:43:49 följande:

Ja jag/vi!! 
    Jag är 36, min yngsta fyller 12 i mars, går i 5an. Partner 40+ hans yngsta är 15. Vi är förmodligen helt galna 😂 men vi tycker det ska bli kul. 
    Vi har precis börjat försöka. Är på äl+7 så ska testa till helgen. 

Va kul! Har ni försökt länge? Vi har inte börjat försöka än men ser egentligen inte någon anledning att vänta eftersom vi båda vill och med tanke på att jag är 38 år. Hoppas det visar sig att du är gravid!
  • Björkskogen
    Anonym (H) skrev 2024-10-21 18:56:34 följande:
    Va kul! Har ni försökt länge? Vi har inte börjat försöka än men ser egentligen inte någon anledning att vänta eftersom vi båda vill och med tanke på att jag är 38 år. Hoppas det visar sig att du är gravid!
    Nej det här är första försöket 😄 
  • Anonym (H)
    Anotherone skrev 2024-10-21 17:04:16 följande:

Vi har 11 år emellan. 
    Nu blev det som det blev och jag önskar inte ha det på annat sätt men det är en rejäl utmaning!

Vad är det jobbigaste med åldersskillnaden? Hur tog det äldre barnet eller barnen att få ett syskon? Jag är faktiskt lite nervös över hur mina barn skulle reagera
  • Anonym (H)
    Anonym (Pj) skrev 2024-10-21 17:21:21 följande:

Har barn födda 96, 98, 04, 07 - för mig har det varit alldeles perfekt. Så glad att jag skaffade en "andra kull" - mer chill som mamma, lite egentid med de små när stora barn ändå är i skolan, inte så intensivt med flera små barn och framför allt, få njuta av många barn. Det passar inte alla, men för mig perfekt

Hur tog de äldre syskonen att få ett syskon? Va kul och höra att det var ett rätt beslut för er med sladdis. 
  • Anonym (AT)

Vi blev oplanerat gravid igen nu och jag har barn som går i låg- och mellanstadie. Är själv 41 år. Kör på 😊

• Anonym (H)
    Björkskogen skrev 2024-10-21 19:02:50 följande:
    Nej det här är första försöket 😄 
    Spännande :) Jag håller tummarna för dig. 
  • Anotherone
    Anonym (H) skrev 2024-10-21 19:15:39 följande:
    Vad är det jobbigaste med åldersskillnaden? Hur tog det äldre barnet eller barnen att få ett syskon? Jag är faktiskt lite nervös över hur mina barn skulle reagera
    Det jobbigaste är att behoven är så olika och de är i olika (krävande) faser exakt samtidigt. Du har en liten bebis med behov som verkligen är "här och nu". Samtidigt som du ska ha tid att hjälpa ett äldre barn med läxor som inte går att göra halvdant. Eller barnet behöver stöd eller vill prata om sånt som du vill finnas där och stötta med men den lilla pockar på uppmärksamhet.
    Och med sömnen så att den lilla fortfarande var vaken nattetid och ammade eller vaknade tidigt medan den äldre började komma hem sent och du ville vänta in hen...

I mammahjärtat gjorde det nog mest ont att den äldre var så medveten, avstod från att fråga om saker för att han visste att jag inte skulle kunna eller att hans bror måste få gå före.

Han blev ändå väldigt glad måste jag säga, och svartsjukan som jag själv upplevt (har ett syskon som är knappa två år yngre) har i princip varit obefintlig. 
  • Björkskogen
    Anonym (H) skrev 2024-10-21 20:08:33 följande:
    Spännande :) Jag håller tummarna för dig. 
    Tack! 😊
Svar på tråden Skaffa en sladdis