Anonym (H) skrev 2024-10-21 19:15:39 följande:
Vad är det jobbigaste med åldersskillnaden? Hur tog det äldre barnet eller barnen att få ett syskon? Jag är faktiskt lite nervös över hur mina barn skulle reagera
Det jobbigaste är att behoven är så olika och de är i olika (krävande) faser exakt samtidigt. Du har en liten bebis med behov som verkligen är "här och nu". Samtidigt som du ska ha tid att hjälpa ett äldre barn med läxor som inte går att göra halvdant. Eller barnet behöver stöd eller vill prata om sånt som du vill finnas där och stötta med men den lilla pockar på uppmärksamhet.
Och med sömnen så att den lilla fortfarande var vaken nattetid och ammade eller vaknade tidigt medan den äldre började komma hem sent och du ville vänta in hen...
I mammahjärtat gjorde det nog mest ont att den äldre var så medveten, avstod från att fråga om saker för att han visste att jag inte skulle kunna eller att hans bror måste få gå före.
Han blev ändå väldigt glad måste jag säga, och svartsjukan som jag själv upplevt (har ett syskon som är knappa två år yngre) har i princip varit obefintlig.