• Anonym (Undrandes)

    Hur långt mellan ÄL och mens?

    Hej,
    Jag hade ägglossning 8 oktober, på cykeldag 21, efter en första omgång med ägglossningsstimulerande letrozole. Jag har fått ägglossningen bekräftad genom natural cycles och ägglossningstest.

    Jag har alltså aldrig tidigare fått bekräftad ägglossning. 

    Nu är jag på cykeldag 34, ÄL+13. 
    Ingen mens och inga känningar. Enligt natural cycles skulle mensen komma idag. Men då tempen förblir över coverline har natural cycles flyttat mensens första dag till imorgon.

    Graviditetstesterna är negativa.

    Hur långt efter bekräftad ägglossning kan mensen komma? Alltså, jag vet att det är mellan 12-14 dagar i regel, men hur länge kan mensen egentligen utebli?

    Jag hade en ljusrosa blödning och tempdipp på ÄL+8 så min tanke var att jag kanske plussar senare på grund av detta, men hur sent är egentligen rimligt att mensen annars kommer efter 
    bekräftad ägglossning?

  • Svar på tråden Hur långt mellan ÄL och mens?
  • Anonym (Svarandes)

    NC vet inte när din mens kan tänkas komma då du inte haft ägglossningar förut så den har nåt att jämföra med. Standard är ju 14 dagar, men vissa har ju nån dag kortare och vissa längre lutealfas. 16 dagar brukar väl anses som max. Har du inte fått mens på dag 16 efter och inget positivt gravtest är du sannolikt inte gravid, då är det nåt annat som spökar.

     I stort sett alla får + 14 dagar efter ÄL. 
    Min temp går ner samma dag som mensen kommer eller 1-2 dagar efter att mensen startat. 


    Hoppet är ju det sista som överger en men jag tror inte du är gravid om testen är negativa ÄL+13, men det är ju inte kört förrän mensen kommer :)

  • Anonym (Z)

    Har för mig att det är väldigt ovanligt att lutealfasen är längre än 16 dagar, så du bör kunna förvänta dig mens inom några dagar. Om den inte kommer efter 16 dagar bör du testa igen och om det är negativt hade jag pratat med en gynekolog. 


    Till nästa cykel kommer din lutealfas troligen vara samma som denna, så lättare för dig att veta när du kan förvänta dig mens då. 

  • Anonym (J)

    Från ÄL till mens är det 14 dagar 

  • Anonym (Undrandes)

    Tack för alla era svar.. Idag är jag på ÄL+14 men ingen mens. Antar att jag har 14-16 dagars lutealfas helt enkelt. Om mensen inte dyker upp på torsdag får jag kontakta gyn! Tempen gick ner pyttelite idag men är fortförande ovan coverline så bim är framflyttat ytterligare en dag.

    Har för övrigt starkt illamående nu men kan ju bero på kroppens reaktion på att mensen är på ingång.

  • Anonym (Undrandes)

    Update!
    Mensen kom på ÄL+15!

Svar på tråden Hur långt mellan ÄL och mens?