• Anonym (Mini)

Arbete som kräver praktisk först?

Jag är ny examinerad och söker olika jobb. Det jag undrar över är om man ska lägga tid på arbeten som kräver att du ska praktisera? Har "praktiserat" arbetat utan lön för att Subway skulle spara pengar på personal. Den gången skulle jag arbeta utan lön i 2 veckor. Jag tackar nej efter 1,5 och redan nästa dag var där en ny praktikant. Det känns som att dem lever och utnyttjar oss som är arbetslösa?
    Min fråga är: ska man lägga ner tid på arbeten som kräver praktisk över huvud taget? Har fått erbjudande på en restaurang att praktisera 1 till 1,5 timme på antingen fredag eller lördag. Ska man tacka ja? Eller är det ett försök att få gratis arbetskraft?

• Svar på tråden Arbete som kräver praktisk först?
  • Anonym (???)

Är alternativet att gå sysslolös så är praktik bättre.

• BuoBä

Man ska aldrig arbeta utan någon form av kontrakt, eller lön. 

Sen kan det vara rimligt att "provjobba" för att se om det är ett jobb som passar. Men max en dag borde räcka på de allra flesta ställen, och man ska ha betalt. Även utbildning ska vara betald. 

• Anonym (???)
    BuoBä skrev 2024-10-20 11:26:46 följande:

Man ska aldrig arbeta utan någon form av kontrakt, eller lön. 

Sen kan det vara rimligt att "provjobba" för att se om det är ett jobb som passar. Men max en dag borde räcka på de allra flesta ställen, och man ska ha betalt. Även utbildning ska vara betald. 

Man går miste om många enkla jobb idag med den inställningen. Lite arbetsskyggt att hellre lyfta bidrag än att praktisera
  • BuoBä
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 11:35:45 följande:
    Man går miste om många enkla jobb idag med den inställningen. Lite arbetsskyggt att hellre lyfta bidrag än att praktisera
    Man kan också råka väldigt illa ut om man skadar sig under obetald praktik som man dessutom inte har något kontrakt på. 

Seriösa arbetsgivare ger folk lön. 
  • Anonym (???)
    BuoBä skrev 2024-10-20 11:39:27 följande:
    Man kan också råka väldigt illa ut om man skadar sig under obetald praktik som man dessutom inte har något kontrakt på. 

Seriösa arbetsgivare ger folk lön. 
    Obetald praktik? Man går väl via arbetsförmedlingen.
  • Anonym (V)
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 11:25:27 följande:

Är alternativet att gå sysslolös så är praktik bättre.

Inte när "praktiken" är gratisjobb utan kontrakt.
  • Anonym (V)
    Anonym (???) skrev 2024-10-20 11:44:47 följande:
    Obetald praktik? Man går väl via arbetsförmedlingen.
    Tror du verkligen att erbjudandet om "praktik" 1-1,5 timme på fredag eller lördag kväll kom via arbetsförmedlingen? 
  • Anonym (???)
    Anonym (V) skrev 2024-10-20 11:47:39 följande:
    Inte när "praktiken" är gratisjobb utan kontrakt.
    Va? Praktik är prova-på och inget garanterat jobb. 
  • Anonym (???)
    Anonym (V) skrev 2024-10-20 11:50:12 följande:
    Tror du verkligen att erbjudandet om "praktik" 1-1,5 timme på fredag eller lördag kväll kom via arbetsförmedlingen? 
    Jag tror att man kan ta praktiken via arbetsförmedlingen, som jag skrev. 
  • Anonym (Allis)

Nej gå aldrig med på att arbeta gratis och anmäl de ställen som gör det!

Praktik ska gå genom arbetsförmedlingen och man ska få ersättning från FK under tiden, som praktikant ska man också vara där extra utöver, dvs inte som en anställd utan man ska gå bredvid och lära sig. Ställen ska alltså INTE kunna ha en praktikant istället för en anställd.

De ställen där man måste lära sig jobbet innan man börjar arbeta ensam brukar vara typ 1-5 dagars bredvidgång med lön!

Svar på tråden Arbete som kräver praktisk först?