• Anonym (Besviken)

Kämpa med att bli gravid, mannen bortrest

Jag och min man försöker att få vårt andra barn. Han säger att han vill detta, att det är fint för vår dotter att få ett syskon. Problemet är att han ofta reser i jobbet, han reser mer vänner och där står jag vid ägglossningen och får ingen sperma. 

Jag har regelbunden mens, jag kan med andra ord ha en färdig kalender på när jag kommer ha ägglossning. Han tycker detta är osexigt. Nu har det gått tre månader där han varit borta varenda ägglossning. 

Jag har sagt att jag kan bekosta IVF om det är svårt för honom att vara hemma.

Han tycker jag är orimlig som blir upprörd. Nu har vi försökt ett år utan framgång. Men det handlar ju inte om att det behöver vara ett problem med att bli fysiskt gravid utan att han skiter i min cykel. Varför förstår han inte och prioriterar detta? 

• Svar på tråden Kämpa med att bli gravid, mannen bortrest
  • Anonym (Ylva)

Låter som att han tycker detta är stressigt och påfrestande. Det betyder inte att han inte vill ha barn.

Lägg ner schemat. Det stressar både dig och han. 

Jag och min man hade sex varannan dag tills jag var gravid. Nu förstår jag att din man reser mycket men kanske är det så att han med flit lägger resorna just vid den kritiska tiden för att han tycker det är svårt att prestera under press?

Ta bort det mekaniska och schemat. Var nära och njut av att ha sex med varandra. Ha det så ofta som möjligt även när du inte är fertil och odla er närhet och kärlek. Då kommer han nog släppa till på ett helt annat vis och jag lovar- du blir gravid inom kort.

Han vill säkert ha barn, men han vill känna sig som din MAN och inte en spermadonator.

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Ylva) skrev 2024-10-20 10:35:11 följande:

Låter som att han tycker detta är stressigt och påfrestande. Det betyder inte att han inte vill ha barn.

Lägg ner schemat. Det stressar både dig och han. 

Jag och min man hade sex varannan dag tills jag var gravid. Nu förstår jag att din man reser mycket men kanske är det så att han med flit lägger resorna just vid den kritiska tiden för att han tycker det är svårt att prestera under press?

Ta bort det mekaniska och schemat. Var nära och njut av att ha sex med varandra. Ha det så ofta som möjligt även när du inte är fertil och odla er närhet och kärlek. Då kommer han nog släppa till på ett helt annat vis och jag lovar- du blir gravid inom kort.

Han vill säkert ha barn, men han vill känna sig som din MAN och inte en spermadonator.

Det är väldigt sällan har prioriterar detta när han är hemma heller. Och även om jag inte visar ett schema för honom så räcker det för honom att ha sex väldigt sällan. Detta betyder att om jag har sex med honom veckan innan mens och veckan efter mens säger vi så har vi i hans värld försökt och jag har redan utnyttjat vår sexkvot. 

Det gör ju att jag inte blir så intresserad av att ha sex annars eller, för att då kommer jag ha uppfyllt hans behov av närhet och när jag verkligen behöver detta (sperman) så har han inget behov av sex mer för den månaden. 

Han vill max ha sex 2 ggr i månaden. Det blir lite svårt att bli gravid då. Alltid när vi har sex så mår han bra av detta, är lycklig och glad efteråt. Men det är som att han alltid prioriterar bort detta framför andra saker. Stryka kalsonger är mer tillfredställande för honom t ex. 

• Anonym (Ingen)

Du vill uppenbarligen bli gravid. Hur ska du lösa det tänker du?

• Anonym (Besviken)
    Anonym (Ingen) skrev 2024-10-20 10:45:53 följande:

Du vill uppenbarligen bli gravid. Hur ska du lösa det tänker du?

Vad menar du? 
  • Anonym (Ingen)
    Anonym (Besviken) skrev 2024-10-20 10:46:48 följande:
    Vad menar du? 
    Hur ska du få din man att göra dig gravid? Han verkar ju uppenbarligen inte vilja? Vill du bli gravid för att få ett syskon till erat tidigare barn eller vilken är din anledning till att bli det?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Besviken) skrev 2024-10-20 10:41:15 följande:

Det är väldigt sällan har prioriterar detta när han är hemma heller. Och även om jag inte visar ett schema för honom så räcker det för honom att ha sex väldigt sällan. Detta betyder att om jag har sex med honom veckan innan mens och veckan efter mens säger vi så har vi i hans värld försökt och jag har redan utnyttjat vår sexkvot. 

Det gör ju att jag inte blir så intresserad av att ha sex annars eller, för att då kommer jag ha uppfyllt hans behov av närhet och när jag verkligen behöver detta (sperman) så har han inget behov av sex mer för den månaden. 

Han vill max ha sex 2 ggr i månaden. Det blir lite svårt att bli gravid då. Alltid när vi har sex så mår han bra av detta, är lycklig och glad efteråt. Men det är som att han alltid prioriterar bort detta framför andra saker. Stryka kalsonger är mer tillfredställande för honom t ex. 

Jag trodde knappt att det existerade män som bara vill ha sex 2 ggr i månaden. 

Min man har (vad jag tycker) en ganska låg sexdrift men vi har iaf sex minst en gång i veckan, mest på helgerna då vi båda gillar morgonsex. 

Hur som helst så tror jag att personen som svarade först har rätt, din man känner sig mest som en spermiemaskin som ska leverera.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-20 10:50:35 följande:
    Jag trodde knappt att det existerade män som bara vill ha sex 2 ggr i månaden. 

Min man har (vad jag tycker) en ganska låg sexdrift men vi har iaf sex minst en gång i veckan, mest på helgerna då vi båda gillar morgonsex. 

Hur som helst så tror jag att personen som svarade först har rätt, din man känner sig mest som en spermiemaskin som ska leverera.
    Jo men hur ska jag göra då? Det känns ju elakt att han åker bort tre månader i rad. Och sedan har han gjort liknande 5 ggr tidigare. Det gör det svårt att bli gravid men han börjar fråga om det inte är fel på mig istället, att jag kanske har ett fysiskt problem som gör att jag inte blir gravid. Och när han säger så blir jag ju förbannad. 
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Besviken) skrev 2024-10-20 10:41:15 följande:

Men märker du inte själv hur din inställning till sex är? På det sätt du beskriver det verkar det ju som att sex för dig enbart fyller en enda funktion: att alstra barn. I övrigt ställer du upp på sex för att tillfredsställa honom. Jag förstår faktiskt att han aktivt väljer bort sex under fertila perioder, eftersom han förstår att ditt initiativ enbart handrar om barnalstring, inte öht att du är kåt på honom/att han väcker lusten hos dig. En man kan ju slakna för mindre ... Däremot om ni har sex under ickefertila perioder känner han att det faktiskt handlar enbart om sexlust och att du faktiskt åtrår honom - om du nu visar någon form av lust och vilja då. Med andra ord: jag tror inte för ett ögonblick att det handlar om att han har låg sexdrift, utan det handlar om att hans sexdrift är just sexdrift, och den dör ganska lätt när man inser att den andra bara är intresserad av en spermadonator, inte av en sexpartner.
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Besviken) skrev 2024-10-20 10:53:34 följande:
    Jo men hur ska jag göra då? Det känns ju elakt att han åker bort tre månader i rad. Och sedan har han gjort liknande 5 ggr tidigare. Det gör det svårt att bli gravid men han börjar fråga om det inte är fel på mig istället, att jag kanske har ett fysiskt problem som gör att jag inte blir gravid. Och när han säger så blir jag ju förbannad. 
    Det är inte elakt att åka iväg - fegt, ok; det hade varit ärligare och mer rakryggat om han hade pratat med dig om hur han känner, men elakt är det inte. Däremot är det elakt att skylla på dig, så det fattar jag verkligen att du blir förbannad över. Troligtvis en försvarsmekanism hos honom (såvida han inte fullständigt lyckats missa hur barn blir till), men elakt och ynkryggat av honom likförbannat.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-10-20 10:54:50 följande:
    Men märker du inte själv hur din inställning till sex är? På det sätt du beskriver det verkar det ju som att sex för dig enbart fyller en enda funktion: att alstra barn. I övrigt ställer du upp på sex för att tillfredsställa honom. Jag förstår faktiskt att han aktivt väljer bort sex under fertila perioder, eftersom han förstår att ditt initiativ enbart handrar om barnalstring, inte öht att du är kåt på honom/att han väcker lusten hos dig. En man kan ju slakna för mindre ... Däremot om ni har sex under ickefertila perioder känner han att det faktiskt handlar enbart om sexlust och att du faktiskt åtrår honom - om du nu visar någon form av lust och vilja då. Med andra ord: jag tror inte för ett ögonblick att det handlar om att han har låg sexdrift, utan det handlar om att hans sexdrift är just sexdrift, och den dör ganska lätt när man inser att den andra bara är intresserad av en spermadonator, inte av en sexpartner.
    Helt övertygad om att du har rätt.
    Hade inte heller varit sugen på sex om det hela tiden fanns en baktanke och krav på prestation.
  • Anonym (Besviken)
    Anonym (Sexlust) skrev 2024-10-20 11:01:00 följande:
    Det är inte elakt att åka iväg - fegt, ok; det hade varit ärligare och mer rakryggat om han hade pratat med dig om hur han känner, men elakt är det inte. Däremot är det elakt att skylla på dig, så det fattar jag verkligen att du blir förbannad över. Troligtvis en försvarsmekanism hos honom (såvida han inte fullständigt lyckats missa hur barn blir till), men elakt och ynkryggat av honom likförbannat.
    Han menar att vi har försökt att bli gravida under en månad om vi haft sex dagen efter att jag slutat ha mens. Så han verkar inte ha stenkoll på ägglossningen eller hur detta funkar. Men det blir ju inte så bra när jag blir arg på honom över detta. Däremot att skylla på mig för att jag inte blir gravid, samtidigt som jag inte fått sperma, det är bara elakt. 
  • Anonym (Sexlust)
    Och som svar på din första fråga: läs inlägg 1 så får du jävligt bra tips. Om du dessutom ser till att ta initiativ under icke-fertila perioder och omvänt inte öht säger nåt om att han är borta under fertila perioder och inte heller själv är jätte-på sexuellt de ggr han trots allt är hemma, så tror jag att det kommer att lösa sig 😚
  • Anonym (Mia)
    Det är ju helt klart en knepig situation.

Åker han med jobbet så är det väl inte han som bestämmer när det är dags?  
    Kan inte säga att jag tycker att det är direkt elakt, men om han är lika sugen på ett barn till så borde han ju ändå begripa varför du inte blir gravid.

Tvärtom så om du skulle bli det så kan ju inte han vara pappan!
    Prova att säga det vetja, att du är gravid, för att se reaktionen.

Hade också blivit arg om han lagt skulden på mig, när han inte ens vill eller kan ligga när det liksom kan "ta".

Jag undrar om han verkligen vill ha ett barn till, det verkar ju faktiskt inte som det.
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Besviken) skrev 2024-10-20 11:03:54 följande:
    Han menar att vi har försökt att bli gravida under en månad om vi haft sex dagen efter att jag slutat ha mens. Så han verkar inte ha stenkoll på ägglossningen eller hur detta funkar. Men det blir ju inte så bra när jag blir arg på honom över detta. Däremot att skylla på mig för att jag inte blir gravid, samtidigt som jag inte fått sperma, det är bara elakt. 
    Det håller jag som sagt helt med om - att det är elakt. Och jag kan förstå om det dessutom faktiskt påverkar din attraktion till honom, och därmed din sexlust utanför barnalstrandet. Men ja, det är ju som du säger: det hela späds ju på av att du blir arg, och därmed gör det ännu tydligare att du bara är intresserad av honom som spermadonator. I kombination med hans kommunikationsproblem blir det ju en minst sagt knepig situation. Kanske kan du testa att prata med honom från hans perspektiv? Säga att du känner att du har låtit barnlängtan ta över, och att du vill hitta tillbaka till ett bra sexliv i första hand, och blir du dessutom gravid så är det ju fint, men att du inte längre vill att det ska vara poängen med ert sexliv. Att du saknar sex för bara sexets skull och att han ff väcker lusten hos dig oberoende av barnfrågan. Kanske kan det hjälpa, utöver de tips du redan fått?
  • Anonym (Sexlust)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-20 11:06:29 följande:
    Jag undrar om han verkligen vill ha ett barn till, det verkar ju faktiskt inte som det.
    Jag tror säkert att han vill ha ett barn till, men det är inte lika viktigt som att sexlivet fungerar. Kort sagt: för ts är längtan efter barn större än intresset för sex som ren njutning; för ts man är det tvärtom.  Det gäller att hitta en balans där.
Svar på tråden Kämpa med att bli gravid, mannen bortrest