Rädsla av att folk ogillar mig
Jag har alltid tyckt det har varit jobbigt att ha långvariga relationer. Har nästan inga problem att prata med nya människor men så fort de blir relationer har jag ångest. Har växt upp med en destruktiv familj som antagligen haft samma känslor mot relationer som jag har nu, för vi hade aldrig några familje vänner eller umgås med släkt. Därför har jag varit blyg som barn och aldrig lärt mig hur man pratar, så jag va "den udda" runt människor. Vet detta för folk sakt det till mig. När jag studerade ville jag inte prata med folk för jag var knuten till en klass och om dom hatade mig hade jag inte orkat gå vidare. Det sitter fast även nu när jag är vuxen och jag vet inte hur jag ska bli av med mina spöken. Känner mig fast fortfarande, vill bara fly.För att förklara mer så skulle jag inte säga att jag har särskilt dålig självbild om min kropp om man jämför med alla andra. Utan det är mer om vad jag säger, vad jag gör eller helt enkelt en rädsla för att folk ska lära känna mig på djupet. Vill inte att dem som är runt om kring mig ska dra något negativt i mitt förflutna mot mig och sätta mig i jobbiga situationer där jag inte kan förklara mig själv för nya människor som kan finnas med i konversationen. Rädsla för att det som tas upp om mig sedan ska göra att alla andra också ska tycka så om mig, alltså att dem skapar sig en bild av mig som är baserat endast på vad den människan sa om mig.
Har tränat att vara i sociala situationer och har blivit mycket bättre på att just prata med nya människor. Men min magkänsla säger alltid i efterhand att jag sagt/gjort något fel. Särskilt vid konversationer med människor som börjar komma mig nära får jag en intensiv magkänsla att dem hatar mig av någon anledning som jag inte kan sätta fingret på.
Varför jag tror att dem hatar mig är för dem gör något av dessa.
-Viskar
- Hälsar inte
- Tar upp ämnen som endast har med mig att göra. Tex "jag hade aldrig dejtat en korkad rötåt" Hade en rödhårig tjej.
- Pekar
- Ögonkontakt med mig och sen skrattar
- Blickar över lag
- Tar upp saker som jag delat med mina vänner med tillit att dem inte skulle berätta. Tex trillade med en cykel som hade stödhjul.
- Tar upp saker som jag är nojig över. Tex att tjejen är otrogen
Osv. Ni förstår säkert men är det andra som känner likadant? Hur ska jag bli av med detta? Går det att träna på eller bli av med över huvudtaget?