• Anonym (Högkänsligperson)

Hur hanterar man högkänslighet?

Hej allihopa!

Jag är väldigt högkänslig person. Vilket leder till att jag är osocial, jag har ont i hjärta, jag tål inte att kolla på sorgliga filmer.

Jag är känslig för meningen "Jag ångrar mig",  "Jag önskar jag hade gjort nånting annorlunda" och "Fel val"

Ni som är högkänsliga hur hanterar ni detta?❤️

• Svar på tråden Hur hanterar man högkänslighet?
  • Anonym (Hsp)

Jag har anpassat hela min livssituation efter det. Jag har inget annat val. Gör jag inte det så får jag ångest direkt. 

• Anonym (Utredning)

Utreder eventuell autism och sedan går vidare efter det.

Anonym (Hsp) skrev 2024-10-19 23:31:53 följande:

Jag har anpassat hela min livssituation efter det. Jag har inget annat val. Gör jag inte det så får jag ångest direkt. 

Och hur hantera du det??
  • Anonym (Hsp)
    Anonym (Högkänsligperson) skrev 2024-10-19 23:40:33 följande:
    Och hur hantera du det??
    Så länge min livssituation rimmar väl med min högkänslighet så är allt toppen. Om inte, så blir allt kaos. 
    Anonym (Utredning) skrev 2024-10-19 23:35:54 följande:

Utreder eventuell autism och sedan går vidare efter det.

Redan gjort och jag har ingen autism
  • Anonym (Abc)

Jag har full pott på hsp-testet men jag känner ändå att jag inte tänker acceptera det.

Jag vet att det inte är fel att vara högkänslig men jag vägrar gå med på att jag är på ett visst sätt. Därför har jag aktivt jobba för att bete mig mindre som en högkänslig person Och tro det eller ej men det går faktiskt bra.

Vilket också tyder på att det är ett delvis inlärt beteende.

• Anonym (Hsp)
    Anonym (Abc) skrev 2024-10-20 01:45:30 följande:

Jag har full pott på hsp-testet men jag känner ändå att jag inte tänker acceptera det.

Jag vet att det inte är fel att vara högkänslig men jag vägrar gå med på att jag är på ett visst sätt. Därför har jag aktivt jobba för att bete mig mindre som en högkänslig person Och tro det eller ej men det går faktiskt bra.

Vilket också tyder på att det är ett delvis inlärt beteende.

Ge förslag på vad du gör och inte gör
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Hsp) skrev 2024-10-21 01:04:22 följande:
    Ge förslag på vad du gör och inte gör
    Det är svårt att sätta ord på men man kanske kan beskriva det som att uppmärksamma och ifrågasätta sina impulser.

Jag har till exempel börjat se platser med mycket folk som att jag försvinner i mängden istället för att försöka absorbera alla intryck. Det är precis som att människotäta områden och allt som händer där filtreras bort medans platser där det händer mindre är det lättare att analysera och känna in Vilket gör att huvudet löper amok.

Jag blir fortfarande ganska matt efter långa möten med folk jag inte känner så bra men jag tänker att jag ska öva bort det med.

Jag har märkt att ju mer plats jag tar i ett rum desto mindre utmattad blir jag. Jag antar att det beror på att jag inte behöver sitta och analysera allt eftersom jag har fullt upp med att hålla låda. Sen är det ju något som sker i intervaller, jag sitter ju inte och tar ALL plats.
Svar på tråden Hur hanterar man högkänslighet?