• Anonym (Oro)

Borde jag göra en orosanmälan

Har en väldigt dysfunktionell familj. 

Eller är ingift i en. Mannens syster är tillsammans med en alkoholist. Hon förnekar hans missbruk. Lämnar barnen själva med honom, vid flera tillfällen har han även kört packad med barnen till skolan, fotbollsträningar m.m

Socialtjänsten har varit inkopplade tidigare. Men inget görs. 

Detta har pågått i år och inget händer. Gör jag en orosanmälan måste den vara neutral. Ingen ska kunna förstå att det är jag som gjort orosanmälan. Jag har funderat på detta länge nu. 

Men vad skulle det seriöst göra för skillnad? 

Min mans släkt/familj är experter på att mörka saker, tysta ner. Man ska inte prata om känslor, saker som är dåligt och säger barnen till sin mamma att pappa har druckit så kan hon bli upprörd för att barnen ljuger, för pappan har sagt att han inte gjort detta. 

• Svar på tråden Borde jag göra en orosanmälan
  • Anonym (X)

Om du har möjlighet så tipsa polisen att han kör onykter och när. Tar de honom med barnen i bilen så blir det orosanmälan från deras sida. Och kommer ses mycket allvarligt på. 

Har han jobb kan du tipsa hans arbetsgivare. De är skyldiga att hjälpa honom så han kommer inte få sparken men de kan hjälpa till med rehab osv.

• Anonym (Oro)
    Anonym (X) skrev 2024-10-19 21:37:06 följande:

Om du har möjlighet så tipsa polisen att han kör onykter och när. Tar de honom med barnen i bilen så blir det orosanmälan från deras sida. Och kommer ses mycket allvarligt på. 

Har han jobb kan du tipsa hans arbetsgivare. De är skyldiga att hjälpa honom så han kommer inte få sparken men de kan hjälpa till med rehab osv.

Detta har redan hänt. Tre år sedan nu. Ingen skillnad 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Oro) skrev 2024-10-19 21:33:19 följande:
    Borde jag göra en orosanmälan

Har en väldigt dysfunktionell familj. 

Eller är ingift i en. Mannens syster är tillsammans med en alkoholist. Hon förnekar hans missbruk. Lämnar barnen själva med honom, vid flera tillfällen har han även kört packad med barnen till skolan, fotbollsträningar m.m

Socialtjänsten har varit inkopplade tidigare. Men inget görs. 

Detta har pågått i år och inget händer. Gör jag en orosanmälan måste den vara neutral. Ingen ska kunna förstå att det är jag som gjort orosanmälan. Jag har funderat på detta länge nu. 

Men vad skulle det seriöst göra för skillnad? 

Min mans släkt/familj är experter på att mörka saker, tysta ner. Man ska inte prata om känslor, saker som är dåligt och säger barnen till sin mamma att pappa har druckit så kan hon bli upprörd för att barnen ljuger, för pappan har sagt att han inte gjort detta. 

Hur vet du att han är alkoholist?
    Baserar du det på vad du tror?

Hur vet du att han är full när han är ensam med barnen?
    Hur vet du att han kört "packad"?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Hade min partner socanmält mitt syskons familj så hade jag omgående begärt skilsmässa! Finns ingen som helst ursäkt för nåt sånt utan det är totalt oförlåtligt. Men lycka till!

• Anonym (Oro)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-19 21:54:47 följande:

Hade min partner socanmält mitt syskons familj så hade jag omgående begärt skilsmässa! Finns ingen som helst ursäkt för nåt sånt utan det är totalt oförlåtligt. Men lycka till!

Även om barnen far illa? Vad skulle du kunnat ha på ditt samvete? 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-19 21:52:38 följande:
    Hur vet du att han är alkoholist?
    Baserar du det på vad du tror?

Hur vet du att han är full när han är ensam med barnen?
    Hur vet du att han kört "packad"?
    Jag vet detta och behöver inte redovisa detta för dig. Utgå från att mina uppgifter stämmer istället. Vad hade du gjort? 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-19 21:54:47 följande:

Exakt.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Oro) skrev 2024-10-19 22:02:22 följande:
    Jag vet detta och behöver inte redovisa detta för dig. Utgå från att mina uppgifter stämmer istället. Vad hade du gjort? 
    Skitsnack.

Dina "uppgifter" är dina fantasifoster,
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-19 22:04:35 följande:
    Exakt.
    Så du tycker att familjen går före barns bästa? Står inte barnet över dysfunktionella vuxna? Har barn inte rätt till en trygg uppväxt utan enbart har en omgivning som ser på misären? 
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Undrar) skrev 2024-10-19 22:07:04 följande:
    Skitsnack.

Dina "uppgifter" är dina fantasifoster,
    Varför skulle jag hitta på detta? 
Svar på tråden Borde jag göra en orosanmälan