• Anonym (TS)

Varför ställer inte föräldrar krav på sina barn?

Jag blir nästan förundrad av föräldrars engangemang över sina barn. Det skickas hotfulla mejl och sms till lärare och rektorer. Barnen har fått fel betyg och det är lärarens fel. 

När jag får höga betyg, alltså A och berättar detta för mina föräldrar frågar snarare mina föräldrar hur det gått till?.

Jag tycker denna utveckling är skrämmande och visar bara barnen att ansträngning inte ska löna sig, att ha en bra studieteknik ska inte löna sig utan det ska bli en nedringd rektor istället som får ta emot aggressiva samtal. 

Varför inte ställa frågan till sitt barn hur mycket den har pluggat. För ja, läraren kanske inte håller måttet, men spelar det någon roll? 

Det finns så pass mycket material idag på nätet med jättefina genomgångar från lärare som ligger ute helt gratis. Gratis föreläsningar dygnet runt. Det är bara att förkovra sig. Anstränga sig. Varför vill man inte kräva detta av barnen? Det blir ju inte roligare sen. 

• Svar på tråden Varför ställer inte föräldrar krav på sina barn?
  • Anonym (Erika)

Intresserad av vad det finns för material ute på nätet!
    kan du länka??!!
    Har ett barn som går första ring på gymnasiet och jag har inte kunskaper att hjälpa henne i matematik och dessvärre har hon en lärare som inte är så lyhörd när elever fastnar på en uppgift och därför inte kommer vidare.
    Jag vill påpeka att jag inte är en vårdnadshavare som skriver Mail och kritiserar lärare utan vill mitt barns bästa trots att förutsättningarna i skolan inte alltid är till barnens bästa.

• Anonym (TS)
    Anonym (Erika) skrev 2024-10-19 20:47:19 följande:

kan du länka??!!
    Har ett barn som går första ring på gymnasiet och jag har inte kunskaper att hjälpa henne i matematik och dessvärre har hon en lärare som inte är så lyhörd när elever fastnar på en uppgift och därför inte kommer vidare.
    Jag vill påpeka att jag inte är en vårdnadshavare som skriver Mail och kritiserar lärare utan vill mitt barns bästa trots att förutsättningarna i skolan inte alltid är till barnens bästa.

Det finns genomgångar på youtube och kan ni betala finns det skräddarsydda föreläsningar/genomgångar i olika moment inom matematiken.  Så det finns både gratis och som betaltjänst 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Erika) skrev 2024-10-19 20:47:19 följande:

kan du länka??!!

Här har du en gratis sida. Om det kommer till matematik kan det även vara positivt att gå tillbaka till tidigare nivåer ifall hon missat något som sedan gör att det blir extra krångligt. Repetera lite, men här finns det för grundskolan också :) 

https://www.matteboken.se/

• Anonym (Erika)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-19 21:04:43 följande:
    Här har du en gratis sida. Om det kommer till matematik kan det även vara positivt att gå tillbaka till tidigare nivåer ifall hon missat något som sedan gör att det blir extra krångligt. Repetera lite, men här finns det för grundskolan också :) 

https://www.matteboken.se/

Tack!!
    ska tipsa dottern ☺️🙏
Svar på tråden Varför ställer inte föräldrar krav på sina barn?