• Anonym (Lite orolig)

Kan karies vänta i 3-4 veckor att lagas?

I september fick jag veta att jag hade karies mellan tänderna på ett ställe. Kände ingenting alls då och var förvånad att höra det. Den tandläkaren sa inte om det hade gått igenom emaljen redan bara att det behövde lagas.

Jag har en tid hos tandläkaren om knappt fyra veckor men undrar om jag verkligen kan vänta så länge? Jag vill ju inte att det ska bli värre och rotfyllning eller vad som nu händer om det går för långt. Men kan det verkligen gå så snabbt?

Mina symptom är:
    Det "känns" i tanden om jag dricker t ex cola med socker. Ska inte säga att det smärtar men det känns. Inte helt säker på om det är sockret eller den kalla temperaturen jag reagerar på.
    Det känns om jag tuggar väldigt varm mat på den sidan.
    Båda det söta/kalla eller varma kan sitta kvar i någon timme, känslan alltså.

Ibland tycker jag att det "känns" i tanden hela dagen men jag vet inte om det har med karies att göra eller för att jag pressar tänderna på natten.

Vågar jag vänta i tre veckor till eller borde jag hitta en annan tandläkare som kan laga hålet innan dess?

• Svar på tråden Kan karies vänta i 3-4 veckor att lagas?
  • Anonym (Lite orolig)

Totalt kommer jag att ha väntat i drygt 10 veckor sen jag fick höra att jag hade karies tills det blir lagat. Kan det verkligen eskalera så fort att jag får ont pga det när jag sköter tänderna och inte vräker i mig socker eller läsk?

Vad kan jag göra tills dess att det blir lagat för att stoppa både obehagskänslan och att det blir värre karies i tanden? Jag tuggar inte på den sidan längre.

• Anonym (R)

Det går väldigt långsamt har jag läst. 

Undvik socker och syra typ juice .

• Mia448

Känner igen oron. När jag trodde jag hade ett hål så åt jag knappt på 2 veckor tills läkartiden var.

Åt yougurt med banan i. Och fisk med broccoli. Samt knäckebröd. Sedan var det inte ens karies utan en naturlig grop i tanden, fick jag höra av tandläkaren. Så oroade mig i onödan..

• Mia448

Viktigt att du ser till att inte småäta. Låt tanden vila så mkt du kan nu när den är svagare. Ät 3-4 ggr per dag

Svar på tråden Kan karies vänta i 3-4 veckor att lagas?