• Anonym (..)

1177

Hur lång tid ska det ta innan det som skrivits i journalen syns på 1177? 

• Svar på tråden 1177
  • Anonym (e)

Då detta ligger under psykisk ohälsa gissar jag på psykiatrin är det ofta svaret: inte alls.

• Anonym (P)

Har du valt att du vill se även osignerat material? Annars dröjer det tills anteckningen är signerad (helt avslutad och lagd till handlingarna). Det måste göras inom en viss tidsgräns, som jag tyvärr har glömt. 

• Maac

Det beror nog på vilken region du bor i, huruvida alla journaler syns på 1177. Ring din mottagning och fråga. 

För mig har det ibland dröjt flera dagar, upp till en vecka innan det varit på plats.

Eller om du vårdas inneliggande på psyket så kan det i vissa fall vara så att man inte har tillgång till alla journaler: "Till exempel kan man bli nekad att läsa sin journal om den ansvarige läkaren bedömer att det finns starka medicinska skäl till att man inte läser den. Det händer väldigt sällan och då oftast inom psykiatrisk vård. Ofta sekretessbeläggs också delar i journalen där det finns uppgifter som kommer från tredje person om det finns risk för att den personen kan råka illa ut eller få problem om dessa uppgifter lämnas ut"

• Anonym (Q)

Jobbar med att skriva journaler.

Läkaren dikterar och jag skriver. När jag är klar och lägger upp det för läkaren att signera, så hamnar det på 1177. Detta är då ovidimerat, det vill säga läkaren har ännu inte läst igenom och godkänt.

När läkaren signerar är det vidimerat och godkänt av läkaren.

Hur snabbt anteckningarna skrivs beror helt på hur mycket vi har att göra, vet ställen som har så mycket att göra att vissa saker inte skrivs på flera veckor. Där jag jobbar brukar det ta max 3 dagar efter att läkaren dikterat.

• Anonym (..)
    Anonym (P) skrev 2024-10-19 09:43:17 följande:

Har du valt att du vill se även osignerat material? Annars dröjer det tills anteckningen är signerad (helt avslutad och lagd till handlingarna). Det måste göras inom en viss tidsgräns, som jag tyvärr har glömt. 

Ja, jag kan läsa det som är osignerat. Det är nästan inget som skrivits i journalen som syns direkt. 
  • Anonym (..)
    Anonym (Q) skrev 2024-10-19 09:46:42 följande:

Jobbar med att skriva journaler.

Läkaren dikterar och jag skriver. När jag är klar och lägger upp det för läkaren att signera, så hamnar det på 1177. Detta är då ovidimerat, det vill säga läkaren har ännu inte läst igenom och godkänt.

När läkaren signerar är det vidimerat och godkänt av läkaren.

Hur snabbt anteckningarna skrivs beror helt på hur mycket vi har att göra, vet ställen som har så mycket att göra att vissa saker inte skrivs på flera veckor. Där jag jobbar brukar det ta max 3 dagar efter att läkaren dikterat.

Är det i en storstad? 
  • Anonym (Q)
    Anonym (..) skrev 2024-10-19 09:59:19 följande:
    Är det i en storstad? 
    Det spelar ingen roll, det som spelar roll är hur det ser ut på just den mottagningen. Jag jobbar på ett sjukhus på en viss avdelning, men har vänner som jobbar på andra avdelningar där det ser helt olika ut hur snabbt vi får ut anteckningarna.

Det handlar bland annat om hur patientflödet ser ut, hur många medicinska sekreterare det är som skriver, kringuppgifter med mera.
  • Anonym (?)
    Anonym (e) skrev 2024-10-19 09:41:35 följande:

Då detta ligger under psykisk ohälsa gissar jag på psykiatrin är det ofta svaret: inte alls.

Varför skulle man inte kunna se det bara för att det är psykiatrin? 
  • Anonym (e)
    Anonym (?) skrev 2024-10-19 12:25:53 följande:
    Varför skulle man inte kunna se det bara för att det är psykiatrin? 

"Invånarna kan sedan tidigare se inbokade eller genomförda kontakter med vården, anteckningar, diagnoser och läkemedel. Men det finns vissa undantag. Till exempel kan invånare inte se information från psykiatrin och barn- och ungdomshabiliteringen."

Västerbotten
    Det varierar över landet vad man kan se.

Svar på tråden 1177