• Tom Araya

Lustgas som drog för missbruk - en oroande utveckling.

Under flera år har missbruket av lustgas som drog bland unga tilltagit.

Det är inte bara ett riskfyllt missbruk, utan vi ser också ett stort problem med nedskräpning och brist på avfallssortering.

Har du upplevt lustgasmissbruk i din närhet'?

Hur gör vi något åt problemet?

Lustgas ökar bland unga ? 33 omhändertagna de senaste åren (svd.se)

Exploderande lustgas stoppar fjärrvärmeverk (msn.com)

Allvarliga och mångfasetterade följder av användning av lustgas (lakartidningen.se)

Fler unga med lustgasmissbruk omhändertas | Göteborgs-Posten (gp.se)

• Svar på tråden Lustgas som drog för missbruk - en oroande utveckling.
  • Anonym (S)

Jag tycker det är märkligt att man ens tar droger. Inget är så härligt som att vara i sina sinnes fulla bruk. Jag behöver lustgas vid tandläkarvesök pga tandläkarskräck. Lustgas är ingen trevlig upplevelse heller. Andas det under ett helt besök känns som man inte riktigt är i sin egen kropp längre. Typ att ens själ lämnar kroppen känns det. Låter flummigt. Men det är obehagligt. 

Vad vi gör åt problemet? 
    Jag tycker det är viktigt att vi ska vara bra förebilder till våra barn visa barn att vi kan ha kul utan alkohol, droger, tobak. Vi tar inget av detta inte ens alkohol då vi har barn hemma :) Sen när barnen blir äldre behöver vi fortfarande hålla koll och ta ansvar för deras handlingar. 

Förbjud att sälja lustgas vore en ide också pga all nedskräpning det blir efter det. 

• Anonym (Kdbe)
    Anonym (S) skrev 2024-10-18 22:58:06 följande:

Jag tycker det är märkligt att man ens tar droger. Inget är så härligt som att vara i sina sinnes fulla bruk. Jag behöver lustgas vid tandläkarvesök pga tandläkarskräck. Lustgas är ingen trevlig upplevelse heller. Andas det under ett helt besök känns som man inte riktigt är i sin egen kropp längre. Typ att ens själ lämnar kroppen känns det. Låter flummigt. Men det är obehagligt. 

Vad vi gör åt problemet? 
    Jag tycker det är viktigt att vi ska vara bra förebilder till våra barn visa barn att vi kan ha kul utan alkohol, droger, tobak. Vi tar inget av detta inte ens alkohol då vi har barn hemma :) Sen när barnen blir äldre behöver vi fortfarande hålla koll och ta ansvar för deras handlingar. 

Förbjud att sälja lustgas vore en ide också pga all nedskräpning det blir efter dmen du säger att du aldrig tagit en drog... antar att du då aldrig ätit rått kött, socker samt kaffe då och aldrig smakat på en cider?

Även om du säger ja, så kan jag förstå sig med😭et. 

Du har du inte rökt cannabis på sommarstället där du vågar vara naken på. Du låter så naiv. Så omogen och så rädd av dig. Ja, jo jag gick med i skolan när polis kom ut och pratade dåligt om hasch. Allt dom hade behövt säga var att du kan behöva ljus choklad i samband med att du röker på. Igen fara skedd. Rökte själv dagligen under 10 år. Inte märkt någon skillnad. Tvärtom faktiskt efteråt, men jag (kan erkänna att närminnet påverkades tillfälligt) men det gör det ju av alkohol med så jävla hyckleri kan jag tycka.

Cannabisen fick mig att bli mer kreativ, älska livet samt orkade träna. Me klart samhället vill att man blir sjuk för att sälja sina meningslösa tabletter
  • Anonym (S)
    Anonym (Kdbe) skrev 2024-10-18 23:29:07 följande:
    Du har du inte rökt cannabis på sommarstället där du vågar vara naken på. Du låter så naiv. Så omogen och så rädd av dig. Ja, jo jag gick med i skolan när polis kom ut och pratade dåligt om hasch. Allt dom hade behövt säga var att du kan behöva ljus choklad i samband med att du röker på. Igen fara skedd. Rökte själv dagligen under 10 år. Inte märkt någon skillnad. Tvärtom faktiskt efteråt, men jag (kan erkänna att närminnet påverkades tillfälligt) men det gör det ju av alkohol med så jävla hyckleri kan jag tycka.

Cannabisen fick mig att bli mer kreativ, älska livet samt orkade träna. Me klart samhället vill att man blir sjuk för att sälja sina meningslösa tabletter
    Nej jag har inte rökt cannabis. Har inte druckit en enda droppe alkohol heller på många år eftersom jag har barn och jag tycker det är viktigt att visa barnen hur vi har roligt. Att vi umgås och gör roliga saker. Är vi vuxna bra förebilder ökar det chansen att våra barn gör bra val också. Dock är det ingen garanti att barnen inte testat ändå. 

Vad är det som är hyckleri? Jag tycker alkohol är fel också. Jag väljer bort alla droger så ser inget hyckleri med det. Tycker det är skönt att vara i mina sinnes fulla bruk. 

Varför tycker du jag är omogen. Är det inte ett moget beslut att skippa alkoholen för att jag prioriterar mina barn framför en berusning? 
  • Tom Araya
    Anonym (Kdbe) skrev 2024-10-18 23:29:07 följande:

Hur du uttrycker dig dömande av någon som inte rökt cannabis säger mer om dig, din inställning till livet och droger än vad det säger om 'Anonym (S)' eller någon annan. Omoget är bara förnamnet!
  • Tow2Mater
    För att göra något åt problemet behöver problemet först förstås. Att det ska kunna lösas av ett gäng som inte ens förstår (och tycker det är märkligt) att man tar droger är dömt att misslyckas.
  • Anonym (Emma)

Varför finns det öht att få tag på?

Tidigare kunde man inom sjukvården få lustgas vid t ex undersökningar som gör väldigt ont men den möjligheten finns inte längre annat än vid barnafödande Vilket är skrämmande.

• Anonym (S)
    Anonym (Emma) skrev 2024-10-21 19:19:49 följande:

Varför finns det öht att få tag på?

Tidigare kunde man inom sjukvården få lustgas vid t ex undersökningar som gör väldigt ont men den möjligheten finns inte längre annat än vid barnafödande Vilket är skrämmande.

Det finns inom tandvård också. Jag får det då. Sen vet jag inte i vilken utsträckning det använd på sjukhus. Men givet att det bara använda i nödfall eller då det verkligen behövs. 
Svar på tråden Lustgas som drog för missbruk - en oroande utveckling.