• Anonym (.)

”jag tycker ljusa är finare”

Hej! Hur gör man för att ett barn inte ska se skillnad på ljusa och mörka personer? Hon har ingen i sitt hem som utrycker sig så och det kom helt från ingenstan. Hon sa att hon hellre ville ha en ljus barbie docka för att hon tycker dem är finare. Hur ska man prata med dem för att det ska bli så bra som möjligt?

• Svar på tråden ”jag tycker ljusa är finare”
  • Anonym (MFF)

Låt ungen få en ljus Barbiedocka. 

Case closed.

• Anonym (Ängslig)

Ögonbindel?

Du kan så klart inte hindra henne från att notera hudfärg eller föredra en viss barbie. Inbillar du sig att du inte gör likadant så ljuger du för dig själv. Det du behöver lära dottern är att behandla personer lika, men det är en annan sak.

• Anonym (Ruth)

Hade inte gjort någon grej av det alls faktiskt. Barn brukar gilla ljust, rosa, glittrigt osv, så det handlar inte om människors hudfärg för att hon vill ha en ljus barbie. 

Och även om det gjorde det så är det väl ok så länge man inte diskriminerar, vilket inte barn gör. Man får tex tycka att ljus hud är finare än brun, att svart hår är finare än blont, att bruna ögon är finare än blå, att smala är finare än tjocka, att små näsor är finare än stora osv. Det är hur man behandlar andra som spelar roll. Att man behandlar den mörkhyade på samma sätt som den ljushyade, den blonda på samma sätt som den svarthåriga, den blåögda på samma sätt som den brunögda osv.

• Anonym (.)
    Anonym (MFF) skrev 2024-10-18 17:34:38 följande:

Låt ungen få en ljus Barbiedocka. 

Case closed.

hon har ljusa barbiedockor också! 
  • Anonym (MFF)
    Anonym (.) skrev 2024-10-18 17:52:54 följande:
    hon har ljusa barbiedockor också! 
    Och vad gör det om hon får en till ljus? Det är ditt barn som ska leka med den och inte du väl? 
  • Anonym (Tagga ner)

Hon tycker väl att de ljusa dockorna är finast helt enkelt. Det behöver inte betyda att hon ogillar människor med mörk hud. Gör ingen stor grej av detta. Det gäller förmodligen bara vilken docka hon föredrar. 

• Anonym (d)

Vissa tycker att ljusa är finare, andra att mörka är finare.
    Vad är problemet?

• Anonym (Mina)

Och två av tre av mina vita barn har alltid föredragit mörka dockor, inget att göra någon grej av så länge hon inte uttrycker sig så om människor. DÅ är det läge att prata om sårande kommentarer etc.

• Anonym (Eric)

Alla måste även tycka rätt. Vilken jävla psykos samhället är inne i.

Låt henne gilla den ljusa, men i rätt ålder behöver man prata om hur detta snack kan uppfattas och tolkas av andra.

Man behöver inte genuint gilla allt som är pk, men man behöver förhålla sig till det.

Svar på tråden ”jag tycker ljusa är finare”