Jag har fem barn. Det är allt emellan 22 månader och 4,5 år mellan mina barn.
Alla mina barn älskar sina nya syskon och föräldraledigheten har inneburit kvalitetstid för alla barnen.
Prioritera kvalitetstid
Jag har alltid velat vara hemma med barnen så länge som möjligt. Första barnet var hemma tills han var 16 månader och det var underbart. Men omgivningens förväntningar och krav rättade in mig i ledet. Jag blev en förälder som plikttroget satte andra och tredje barnet på förskola efter ettårsdagen för att gå till jobbet och var trött och stressad hela tiden. När någon sa att jag inte kan ge 100 % på jobbet fattade jag ingenting, men då sa han att jag måste ha något kvar att ge när jag kommer hem. Sedan dess har jag försökt sätta gränser mot allt och alla som tar energi som ska komma barnen tillgodo. Barn fyra och fem började förskolan över 1,5 år gamla. (Det var ändå för tidigt för en av dem som blev sjuk och hemskickad hela tiden de första månaderna på förskolan.) Barnen har fått vara hemma mer än så, t.ex. med syskon. Det har varit värdefullt och uppskattat av barnen också.
Gör småbarnslivet praktiskt.
Barn är som man säger ett kärt besvär. Blir det stressigt att lämna bebisens storasyskon på förskolan, låt dem vara hemma. Dessutom tycker jag att barnen kommer först och hushållssysslorna kan man göra tillsammans på kvällar och helger och förbereda mat så det blir enkelt och trevligt när man är ensam med barnen.
Jag hade en mycket krävande femte bäbis som behövde mig ständigt. Då hade jag stor nytta av en recliner som både gungade och snurrade så bäbisen låg på mig medan jag vaggade henne och kunde samtidigt spela PlayStation med fyraåringen (jag fick helt enkelt lära mig och det var otroligt uppskattat av sonen och ett kärt minne för oss båda). Bebisen vägrade att ligga på rygg första halvåret så innan hon kunde sitta gick vi ut endast för dagsljus och frisk luft, hon måste nattas innan och läggas på sidan, då var det bättre att sitta en stund i en gungstol på altanen.
Det är bra att tänka på framtida behov och satsa på kvalitet och funktion.
Hur man får plats i bilen beror främst på bilen. I vår Ford S-Max är det gott om utrymme mellan barnstolarna i baksätet.
Vi har två bilstolar som kompletterar varandra och kan användas upp till 7 år från 0 resp. 3 mån. Britax Swivel och Max-Safe Pro. Den som snurrar är lätt att ta sig förbi om man själv vill sitta i mitten. Den andra är gjord att användas bakåtvänd till 7 års ålder med tillhörande kil och kan dessutom placeras i framsätet med urkopplad airbag.
Inför tredje barnet köptes en Bugaboo Donkey Duo med åkbräda så alla kunde hänga med.
Jag tycker inte att tredje barnet innebar någon större omställning.
Tror att du har en fantastisk tid framför dig om du fokuserar på att ni ska ha det bra tillsammans och vad som funkar för er.