• Anonym (TS)

Abboticin (antibiotika), gravid vecka 22

Det står i FASS att man inte ska ta det när man är gravid. Sen står det att man bara ska ta det om det är absolut nödvändigt. När jag har läst lite om det så verkar det som att det ökar risken för lindriga hjärtfel något och att man inte ska ta det i tidig graviditet.
    Det borde väl vara ok i vecka 22 då?
    Har precis fått det utskrivet, läkaren trodde att jag har lunginflammation orsakad av mycoplasma på grund av symtomen och CRP på 59. 

Visst kan det väl inte orsaka hjärtfel så här sent i graviditeten , allt sånt är väl redan klart nu? Läkaren vet såklart om att jag är gravid och i vilken vecka , hon sa att jag inte ska ta någon hostmedicin på grund av graviditeten. 

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Abboticin (antibiotika), gravid vecka 22
  • Yllop

Om du oroar dig för att ta läkemedlet diskutera det med din läkare och fråga inte  främlingar på ett internetforum om råd.

• Anonym (TS)
    Yllop skrev 2024-10-18 15:23:41 följande:

Om du oroar dig för att ta läkemedlet diskutera det med din läkare och fråga inte  främlingar på ett internetforum om råd.

Läkaren har ju skrivit ut det så hon tycker att det är ok men tänkte om någon hade erfarenhet. Ser ofta frågor om läkemedel och graviditet här , andras erfarenheter kan göra så att man känner sig lugnare men självklart går man inte bara efter det.
  • FtS70

Erytromycin anses säkert under graviditet. I Storbritannien gav man det regelmässigt till kvinnor vars vatten gick för tidigt. 

• Anonym (TS)
    FtS70 skrev 2024-10-18 17:51:36 följande:

Erytromycin anses säkert under graviditet. I Storbritannien gav man det regelmässigt till kvinnor vars vatten gick för tidigt. 

Tack för svar! Känns lite lugnare när man läser sånt ..
    Läkaren ringde mig också och sa att hon hade kollat med läkare på Barnmorskemottagningen också. Det verkar som att man inte ska ta det i tidigt graviditet men det är ok i andra och tredje trimestern.
Svar på tråden Abboticin (antibiotika), gravid vecka 22