• Anonym (Powerwoman)

    Kvinnofälla?

    Vad skulle ni göra? Jag driver bolag och är i en tillväxtfas och vill inte ta in externa investerare och äger delar av en fastighet som är lågt belånad. äger den med min man, jag vill då ta ut en del av övervärdet på min del av fastigheten för att lägga pengarna i mitt bolag. Problemet är att min man vägrar och tycker att vi ska ta av våra sparpengar. Jag äger bolaget själv  och vill inte blanda in vår gemensamma pengar. 


    I praktiken så tvingar han mig att göra något med mitt bolag som jag inte vill. Detta är otroligt frustrerande och jag funderar på att skilja mig. Vad skulle ni göra ? 

  • Svar på tråden Kvinnofälla?
  • Anonym (M)

    E ni gift e nog halva bolaget hans om ni inte skrivit papper på de !

  • Anonym (F)

    Exakt vad är det du inte vill? Att han ska äga något av ditt bolag och ska inte ha del av vare sig framgång eller risker för förlust? Då behöver  i ha juridisk hjälp för vare sig att ta av sparpengar eller öka belåningen på gemensamt ägd fastighet kommer bli rätt.
    Sen fattar jag inte hur detta är en kvinnofälla. Förklara gärna.

  • Anonym (Misan)

    Du menar att du vill öka lånet på den fastighet ni äger tillsammans och lägga dessa pengar på ditt bolag?

    Du skriver att du vill ta det på din del av fastigheten, men i praktiken är det väl bara din del om ni säljer? Båda är väl betalningsskyldiga på lånet och tar du ut mer på lånet och tex skulle förlora dessa pengar och du inte kan betala på lånet, så måste ju din man göra det.

    Så oavsett om du belånar fastighet eller tar av sparpengar så blir det ju även din mans pengar/han kan drabbas av det.

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-18 03:03:05 följande:
    Kvinnofälla?

    Vad skulle ni göra? Jag driver bolag och är i en tillväxtfas och vill inte ta in externa investerare och äger delar av en fastighet som är lågt belånad. äger den med min man, jag vill då ta ut en del av övervärdet på min del av fastigheten för att lägga pengarna i mitt bolag. Problemet är att min man vägrar och tycker att vi ska ta av våra sparpengar. Jag äger bolaget själv  och vill inte blanda in vår gemensamma pengar. 


    I praktiken så tvingar han mig att göra något med mitt bolag som jag inte vill. Detta är otroligt frustrerande och jag funderar på att skilja mig. Vad skulle ni göra ? 


    Hitta finansiering någon annan stans om inte din man vill bidra. Han tvingar dig inte, han vill inte bidra.  Ditt bolag, ditt ansvar.  Ert hus och sparpengar, bådas ansvar. 
  • Anonym (Kr)
    Anonym (M) skrev 2024-10-18 04:30:40 följande:

    E ni gift e nog halva bolaget hans om ni inte skrivit papper på de !


    Nej, ägandeförhållanden påverkas inte av giftemål.  Det är först vid en bodelning det händer saker. 
  • Anonym (Powerwoman)

    Äktenskapsförord finns så allt är enskild egendom förutom fastigheten. Rubriksättningen kanske var fel men blir så frustrerad att jag inte har rätt att bestämma över min del. Vi pratar miljoner dessutom betalar jag lånet så det drabbar inte honom. 

  • Anonym (tack för kaffet)

    Utan barn hade jag skilt mig om jag upplevde att min partner försökte hindra mig att lyckas i livet.

    Med barn blir det jobbigare. Men finns det ingen investerare som kan tänka sig att fronta de pengarna, verkligen? 

  • Anonym (Eh)

    Haha powerwoman! Och nu är du här och gnäller om kvinnofälla och skilsmässa för att din man inte vill belåna er gemensamma fastighet för att du ska kunna lägga in mer pengar i ditt företag. Pinsamt. Som den starka självständige powerwoman bossbabe i alla fall du anser att du är så klarar du nog av att lösa pengar på annat sätt än tigga hos din man. Eller? 

  • Anonym (F)

    Men vad blir effekten om ni går in med sparpengar? Hat han krävt att få en del av firman? 

  • Anonym (Kr)
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-18 07:48:29 följande:

    Äktenskapsförord finns så allt är enskild egendom förutom fastigheten. Rubriksättningen kanske var fel men blir så frustrerad att jag inte har rätt att bestämma över min del. Vi pratar miljoner dessutom betalar jag lånet så det drabbar inte honom. 


    Problemt är att om ni skiljer er eller ditt bolag går i putten blir han betalningsskyldig för era gemensamma lån, dvs investeringen i ditt företag,  samt att han kan bli av med fastigheten.

    Vad du vill göra nu är att flytta gemesamma tillgångar till din enskilda.
  • Anonym (M)
    Anonym (Kr) skrev 2024-10-18 06:28:49 följande:
    Nej, ägandeförhållanden påverkas inte av giftemål.  Det är först vid en bodelning det händer saker. 
    Ja men hon fundera ju på att skilja sig !
  • Anonym (Kr)
    Anonym (M) skrev 2024-10-18 08:25:15 följande:
    Ja men hon fundera ju på att skilja sig !
    Och nu visade det sig att de hade äktenskapsförord med företaget som enskild egendom
  • Fjäril kär

    Nej det är inte dina pengar- ert gemensamma hus är ERA pengar.  Samma som att ta sparpengar.  

    Ditt företag är din enskilda  ansvar att fixa pengar till.och ska alltså INTE bekostas av gemensamma tillgångar.  Där måste du hitta finansiering på egen hand. 

    Kvinnofälla? Ja du har satt dig i den med att tänka gemensamma pengar är ditt företags pengar.  

    Har du som företagare ingen ekonomisk rådgivare eller revisor som kan leda dig rätt? 

  • Anonym (F)

    Om du vill belåna fastigheten för "din del" måste man vara medveten om även om du betalar lånet löpande nu, så får det effekt om ni separerar i framtiden. Det gemensamma giftogodset (fastigheten) kommer ha ett lägre värde. Gemensam tillgång har läckt ut till enskild (ditt företag). Det här borde gå att reglera med en jurist. 
    Men om ni tar av era sparpengar och lägger i företaget läcker det på samma sätt och om han är OK med det ser jag inte problemet. Såvida han inte kräver del av företaget och du absolut inte vill det. Då sitter du i säcken ändå och måste få kapital utifrån.

  • Anonym (Oj)
    Anonym (Powerwoman) skrev 2024-10-18 07:48:29 följande:

    Äktenskapsförord finns så allt är enskild egendom förutom fastigheten. Rubriksättningen kanske var fel men blir så frustrerad att jag inte har rätt att bestämma över min del. Vi pratar miljoner dessutom betalar jag lånet så det drabbar inte honom. 


    Så han ska ta risk i ditt företag som du äger? 
Svar på tråden Kvinnofälla?