• Anonym (örfan)

    Pulsen i örat, är det blodtrycket?

    Ok, så, låt mig förklara detta noga.

    På senaste tiden har jag hört min puls i örat. 99% av tiden bara i ena örat, någon gång då och då i båda, men då bara väldigt svagt i det andra örat.

    Jag har inte vax i örat.

    Ibland är ljudet svagt, ibland väldigt, väldigt högt. 

    Ibland försvinner det ett tag bara av sig själv (som just nu, faktiskt)

    Ibland försvinner det ett tag av att jag gäspar.

    Det försvinner eller minskar ett tag när jag gör denna rutin som ska avhjälpa tinnitus. www.healthline.com/health/neck-exercises-for-tinnitus
    Ibland bara någon halvtimme, ibland i flera timmar eller rent av tills nästa dag.

    Det försvinner eller minskar av en 20+ minuters promenad, igen upp till nästa dag, men olika.

    Om ljudet är där blir det alltid värre tillfälligt om jag lutar huvudet och liksom läger kinden på axeln. Det spelar inte någon roll vilket håll jag lägger huvudet. 

    Ibland försvinner eller minskar ljudet om jag snyter mig, nästan som att jag har lock för örat.

    Jag börjar få svårt att sova av detta oljud. Jag har bokat en tid på VC, men de hade inte tid förrän i början av December.

  • Svar på tråden Pulsen i örat, är det blodtrycket?
  • Anonym (Ida)

    Hej,

    Jag har det också och fått förklarat att det kan vara ett överaktivt blodkärl nära örat som
    skapar tinnitus ljudet som låter som en puls. Be VC skicka remiss för utredning hos ÖNH. Försök också att ignorera ljudet och undvik stress, kan vara ett sätt för kroppen att säga ifrån så kan lägga sig och försvinna när du inte oroar dig.


    Blir det värre eller att du helt plötsligt hör sämre skulle jag söka till en ÖNH akutmottagning om du har nära en sån.

    Lycka till! Du är inte ensam :)

  • Anonym (Aj då)

    Hörde nyligen på Youtube om en snubbe som hade något sånt. Visade sig att han var på gränsen till att få stroke. Det var något blodkärl som låg i kläm eller nått

  • Anonym (örfan)
    Anonym (Ida) skrev 2024-10-18 00:53:31 följande:

    Hej,

    Jag har det också och fått förklarat att det kan vara ett överaktivt blodkärl nära örat som
    skapar tinnitus ljudet som låter som en puls. Be VC skicka remiss för utredning hos ÖNH. Försök också att ignorera ljudet och undvik stress, kan vara ett sätt för kroppen att säga ifrån så kan lägga sig och försvinna när du inte oroar dig.


    Blir det värre eller att du helt plötsligt hör sämre skulle jag söka till en ÖNH akutmottagning om du har nära en sån.

    Lycka till! Du är inte ensam :)


    Hej. Tack för detta. Det börjar som sagt bli jobbigt, det påverkar mig mentalt. 
  • Anonym (örfan)
    Anonym (Ida) skrev 2024-10-18 00:53:31 följande:

    Hej,

    Jag har det också och fått förklarat att det kan vara ett överaktivt blodkärl nära örat som
    skapar tinnitus ljudet som låter som en puls. Be VC skicka remiss för utredning hos ÖNH. Försök också att ignorera ljudet och undvik stress, kan vara ett sätt för kroppen att säga ifrån så kan lägga sig och försvinna när du inte oroar dig.


    Blir det värre eller att du helt plötsligt hör sämre skulle jag söka till en ÖNH akutmottagning om du har nära en sån.

    Lycka till! Du är inte ensam :)


    Hej. Tack för detta. Det börjar som sagt bli jobbigt, det påverkar mig mentalt. 
Svar på tråden Pulsen i örat, är det blodtrycket?