• Anonym (..)

Autogiro och hyra

Jag har min hyra på autogiro, och om det inte kan dras så brukar de försöka igen typ 2 gånger. Också hänt att jag fått faktura med påminnelse avgift. Denna gång har dock inget av detta hänt. Hade inga pengar på kontot när hyran skulle dras, men inga nya försök och gjorts och ingen påminnelse. Kan det hända att de missar det så man slipper betala en hyra? om någon har koll på sånt här. 

• Svar på tråden Autogiro och hyra
  • Anonym (M)

Nej, slipper betala gör du knappast. Även om du har autogiro så är det i slutändan du som har ansvar för att hyran blir betald

Obetalda hyror kan leda till vräkning, så att vänta och se är riskabelt.

• Anonym (..)
    Anonym (M) skrev 2024-10-17 20:04:10 följande:

Nej, slipper betala gör du knappast. Även om du har autogiro så är det i slutändan du som har ansvar för att hyran blir betald

Obetalda hyror kan leda till vräkning, så att vänta och se är riskabelt.

Ja jag tänker bara eftersom de brukar försöka dra hyran flera gånger, och jag även fått påminnelse tidigare. Nu inget, så det känns onekligen som de inte upptäckt det. de kan väl inte vräka mig innan de gett mig påminnelse avgift och faktura med uppgifter? 
  • Anonym (d)

Du vet ju att den inte dragit eller att du fått någon faktura, varför kontaktar du inte bolaget?

• Anonym (K)

Om du ser att hyran inte dragits ska du genast betala och helst även kontakta hyresvärden. Jag upptäckte en gång att jag missat en månadshyra när det var dags att betala nästa. Betalade båda samtidigt och hoppades på det bästa. Min hyresvärd är så jäkla slarvig så jag tror inte att hen märkte något. Men obetald hyra är legitimt skäl till vräkning. 

• Anonym (..)
    Anonym (d) skrev 2024-10-17 20:16:01 följande:

Du vet ju att den inte dragit eller att du fått någon faktura, varför kontaktar du inte bolaget?

Jag har ju tänkt att de kanske kommer göra fler försök, som hänt tidigare. Jag tycker även det känns jobbigt att kontakta dom och säga att pengar inte fanns den dagen. Det har gått så långtid nu att det känns ännu jobbigare. Sedan har jag fundera på om man kan slippa om de inte ser det, har man dålig ekonomi som jag så är det ju inget jag kommer skrika om utifall man kan slippa🤷🏼?♀️
  • Anonym (..)
    Anonym (K) skrev 2024-10-17 20:22:18 följande:

Om du ser att hyran inte dragits ska du genast betala och helst även kontakta hyresvärden. Jag upptäckte en gång att jag missat en månadshyra när det var dags att betala nästa. Betalade båda samtidigt och hoppades på det bästa. Min hyresvärd är så jäkla slarvig så jag tror inte att hen märkte något. Men obetald hyra är legitimt skäl till vräkning. 

Jag hade betala om jag haft en faktura men det har jag inte fått någon. Men tycker det är konstigt att de kan vräka innan de skickat någon påminnelse. Det konstiga är även att jag fått det tidigare.
  • Anonym (d)
    Anonym (..) skrev 2024-10-17 20:27:56 följande:
    Jag har ju tänkt att de kanske kommer göra fler försök, som hänt tidigare. Jag tycker även det känns jobbigt att kontakta dom och säga att pengar inte fanns den dagen. Det har gått så långtid nu att det känns ännu jobbigare. Sedan har jag fundera på om man kan slippa om de inte ser det, har man dålig ekonomi som jag så är det ju inget jag kommer skrika om utifall man kan slippa🤷🏼?♀️
    Är det bättre med höga påminnelseavgifter som tillägg? Skärp dig, de kommer inte att glömma av din hyra, det kommer bara bli dyrare för dig.
  • Anonym (..)
    Anonym (d) skrev 2024-10-17 20:50:33 följande:
    Är det bättre med höga påminnelseavgifter som tillägg? Skärp dig, de kommer inte att glömma av din hyra, det kommer bara bli dyrare för dig.
    Nej såklart inte, men de har som sagt tidigare försökt dra flera gånger och annars skickat påminnelse med faktura så är just det som är så märkligt om de nu vet om att hyran inte drogs som den skulle. 
  • Anonym (M)
    Anonym (..) skrev 2024-10-17 20:29:27 följande:
    Jag hade betala om jag haft en faktura men det har jag inte fått någon. Men tycker det är konstigt att de kan vräka innan de skickat någon påminnelse. Det konstiga är även att jag fått det tidigare.
    Ja, något är det ju som är konstigt. Men eftersom du inte såg till att ha tillräckligt på kontot, när hyran skulle dras, så är det du som har gjort det största felet. Och då är det ditt ansvar att se till att det blir rätt.

Snälla, utsätt dig inte för risken att bli vräkt! Hemlöshet är förjävligt. Och har du en vräkning bakom dig så kommer det att vara mycket svårare att få en ny lägenhet. 
  • MsM84

Lagen är jättehård gällande hyresbetalningar. Är man en vecka sen har hyresvärden rätt att säga upp kontraktet, men om man betalar kan man få bo kvar. Betalar man upprepade gånger sent, trots varning, kan man bli vräkt för det, även om alla hyror är betalda. Du har en hyresvärd som har så pass bra koll att de erbjuder autogiro - de har inte missat att du inte har betalt. Släng iväg ett mail eller sms och be dem skicka betaluppgifter. Har du dålig ekonomi blir det bara värre av förseningsavgifter eller att du behöver betala två hyror på en gång. När du strular med autogiro riskerar du dessutom att de inte låter dig ha autogiro. De får betala för varje försök till dragning som görs.

• Anonym (Betala nu)
    Anonym (..) skrev 2024-10-17 20:54:13 följande:
    Nej såklart inte, men de har som sagt tidigare försökt dra flera gånger och annars skickat påminnelse med faktura så är just det som är så märkligt om de nu vet om att hyran inte drogs som den skulle. 
    Vanligt paln om man som värd vill bli av med en hyresgäst. Som hyresgäst är du skyldig att betala självmant. Som värd slutar man skicka ut lappar mm. När man till sist skickar den påminnelsen som lagen kräver så finns ingen pengar. Vräkning!
  • Anonym (Sol)
    Anonym (..) skrev 2024-10-17 20:29:27 följande:
    Det är inte det minsta konstigt, de har rätt att säga upp dig så fort du är sen med hyran. sluta spekulera i att de glömt bort dig och att du ska komma undan, det är en farlig väg att gå och det är såklart helt osannolikt också.

Autogiro är en service och inget man kan skylla på att de inte gjort flera försök, det är DITT ansvar att betala hyran i tid, punkt.

Det går inte att skylla på att man inte fått påminnelser eller fakturor och inte har betalningsuppgifter heller utan det är som sagt DITT ansvar. Du får helt enkelt ringa/maila och be om bank-/plusgironummer och OCR och betala in hyran omgående.

Jag som jobbar med försörjningsstöd träffar många många som är förtvivlade då de inte kunnat betala hyran, betalat hyran för sent, inte sällan med förklaringar liknande som din. Och nu sitter de där förtvivlade med en uppsägning i handen och undrar vad de ska göra....
  • Anonym (..)
    Anonym (M) skrev 2024-10-18 07:14:37 följande:
    Ja, något är det ju som är konstigt. Men eftersom du inte såg till att ha tillräckligt på kontot, när hyran skulle dras, så är det du som har gjort det största felet. Och då är det ditt ansvar att se till att det blir rätt.

Snälla, utsätt dig inte för risken att bli vräkt! Hemlöshet är förjävligt. Och har du en vräkning bakom dig så kommer det att vara mycket svårare att få en ny lägenhet. 
    Problemet är att de alltid drar hyran så sent, därför har det hänt några gånger att så mycket annat hunnits dra så inga pengar finns på kontot. Men jag har ett sparkonto med några tusen så det räddar mig ju, men då tar det några dagar innan pengar finns på kontot igen. Jag har kontakta dem nu så får se vad de säger 
  • Yllop
    Anonym (..) skrev 2024-10-18 09:36:53 följande:
    Problemet är att de alltid drar hyran så sent, därför har det hänt några gånger att så mycket annat hunnits dra så inga pengar finns på kontot.

Det är ditt ansvar att se till att det finns tillräckligt med pengar på kontot för att betala alla dina dina räkningar som är kopplade till autogiro.

Hyran är den viktigaste räkningen. 
    Allt annat kan du låta gå till inkasso om du inte har pengar.
    Men betalar du inte hyran i tid eller betalar först efter påstötning kan du bli vräkt.

Se denna länk från Hyresgästföreningen:www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/vrakning-vem-kan-bli-vrakt/

Svar på tråden Autogiro och hyra