• Anonym (Anonym)

Provocerad vulvodyni/vestibulit

Är det något som har/haft provocerad vulvodyni/ vestibulit? Vilka symtom har ni och var det något som hjälpte?

Har haft problem i underlivet sedan början på året och inte fått någon hjälp av gynekologer. 

Men sedan ca en månad tillbaka så gör det ont/svider vid beröring, ont när jag sitter ner (känns som en tryckande känsla mot underlivet). Har aldrig haft detta problem tidigare. Får detta varenda dag och inget blir bättre, smörjer in med vitt vaselin och acos intimolja. Kan ibland uppleva att det kliar också. Det gör inte ont när jag står upp eller ligger ner.
    Är det tecken på provocerand vulvodyni? 
    Har pratat med gynekologer om detta men får verkligen ingen hjälp. 

• Svar på tråden Provocerad vulvodyni/vestibulit
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-17 16:06:05 följande:

Är det något som har/haft provocerad vulvodyni/ vestibulit? Vilka symtom har ni och var det något som hjälpte?

Har haft problem i underlivet sedan början på året och inte fått någon hjälp av gynekologer. 

Men sedan ca en månad tillbaka så gör det ont/svider vid beröring, ont när jag sitter ner (känns som en tryckande känsla mot underlivet). Har aldrig haft detta problem tidigare. Får detta varenda dag och inget blir bättre, smörjer in med vitt vaselin och acos intimolja. Kan ibland uppleva att det kliar också. Det gör inte ont när jag står upp eller ligger ner.

Puffar tråden lite.

Har under denna tid smörjt med olja och senaste två veckorna smörjt med ovesterin. Upplever att ovesterin har hjälpt lite, känner mig inte lika torr iaf. 

Hade sex men min pojkvän första gången på 1.5månad, hade mycket glidmedel denna gång och tog det försiktigt, men första sekunderna vid penetration så gjorde det lite ont och försvann lika snabbt. Inget ont efter sexet.

Är detta vestibulit?? :/
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-10-17 16:06:05 följande:

Puff :/ ingen som haft detta?
  • Anonym (l)

Jag förstår inte riktigt. Är problem med beröring etc kvar som de var i trådstarten?

Att det gör lite ont någon sek under penetration är inget konstigt men ont när du sitter ner är inte bra.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (l) skrev 2025-01-01 19:42:25 följande:

Jag förstår inte riktigt. Är problem med beröring etc kvar som de var i trådstarten?

Att det gör lite ont någon sek under penetration är inget konstigt men ont när du sitter ner är inte bra.

Har sedan slutet på augusti haft samma problem som i trådstarten till och från. Aldrig innan dess gjort ont vid samlag men under dessa månader börjat göra ont precis vid penetration, vilket det aldrig har gjort innan :/

Svider också strax efter vid beröring. 

Har varit till gyn men dom tycker allt ser bra ut. Men när jag var på vårdcentralen var hon övertygad om svamp fast 2 prov visat negativt.
  • Anonym (Hh)

Jag har haft ganska lika symptom men också småblödningar som inte gett sig. Började misstänka klamydia och gick till gyn men där upptäckte de att min hormonspiral hade farit ur läge och gett mig en kraftig infektion. Fick antibiotika, opererade ut spiralen och sen har det försvunnit. Dock inte varit på efterkoll ännu. Men en infektion borde de ju sett?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hh) skrev 2025-01-01 22:15:46 följande:

Jag har haft ganska lika symptom men också småblödningar som inte gett sig. Började misstänka klamydia och gick till gyn men där upptäckte de att min hormonspiral hade farit ur läge och gett mig en kraftig infektion. Fick antibiotika, opererade ut spiralen och sen har det försvunnit. Dock inte varit på efterkoll ännu. Men en infektion borde de ju sett?

Vad jobbigt, men skönt att du fick reda på vad det var. Använder inget preventivmedel, slutade med det för några månader sedan så vet inte vad det kan vara :/

Alla gynekologer tycker inget syns i underlivet, bara tt det ser lite irriterat och rött ut har någon sagt.
Svar på tråden Provocerad vulvodyni/vestibulit