• Anonym (Dum fråga)

Hur beställa drinkar? Dum fråga

Är nybliven singel och är inte alls van vid dejtade och det här beställandet av drinkar och vin. 

Vad säger man när man tex äter middag och ska beställa vin? Säger man bara "ett glas vitt" tex. Eller måste specificera sort osv?

Och när man är på barer vilken drinkar ska man beställa som är söt och god och som alla barer gör?

Dumma frågor, jag vet. 

• Svar på tråden Hur beställa drinkar? Dum fråga
  • Anonym (M)

Det finns menyer, både för mat och dryck. 

Har du aldrig varit på restaurang?

• Anonym (Em)

Man behöver inte skämmas över att inte veta. Det går jättebra att be om ett vin som passar till maten eller en god och sot drink t ex. Ivland har de bara husets och ett fåtal drinkar, ibland hur mycket som helst.  

• Anonym (Em)
    Anonym (M) skrev 2024-10-17 13:07:46 följande:

Det finns menyer, både för mat och dryck. 

Har du aldrig varit på restaurang?

Barer har inte alltid meny för dryck.
  • Mrs Moneybags

Du kan säga "ett glas vitt" och då brukar de kanske säga "Husets?" eller ge något förslag på olika varianter. Jag brukar titta i dryckesmenyn och se något som passar min smak och plånbok.

Oftast får man även provsmaka vinet så om du inte gillar det kan du be om ett annat förslag. 

Drinkar finns det ju oändligt många, men jag brukar beställa en margarita eller en strawberry daiquiri. De flesta barer har ändå drinklistor och då kan man titta på innehållet. Några som är goda är såna drinkar med vispat kokosskum på, de är nästan för söta men lite roliga. 

• Tukt

Är ju ganska vanligt att folk frågar den som jobbar i baren, vad som finns och vad som rekommenderas. Exempelvis "jag vill ha en söt fruktig drink".
    De flesta har också ett sortiment av cider och alkoläsk. Så det kan du ju smaka av från systembolaget. 

• Anonym (A)

Ett glas vitt går bra att säga, eller Husets vita. En del ställen kan ge en rätt dyra glas om man inte specificerar sig. Jag som gillar ingefära tar gärna en Moscow mule. Eller en klassisk GT. En Mojito är alltid gott.
    Ofta finns det en drinkmeny att kika på.

• Anonym (Tess)

Som komplement till ovan, den som jobbar i baren brukar mest bli glad om man frågar om hen har något att rekommendera.
    Förhoppningsvis får man en fråga om vad man brukar gilla (sött, syrligt, alkoholfritt), vilken sorts alkohol om man tex gillar vodka, gin eller rom-drinkar?

Och för vin lite samma, vad brukar man gilla. Jag gillar till exempel  vitt men inte för sött och inte mousserande. Det finns vita viner som är lite bubbliga (vet inte om det brukar benämnas som att de har lite mer mineraler i sig) men det vill jag inte ha, vill jag ha bubbel så beställer jag bubbel. Då brukar man också kunna få bra tips. 

• BuoBä

Man tittar i dryckesmenyn på vilka viner som finns på glas och vilken prisklass de ligger i om det är något man bryr sig om, så att man har ett hum. 

När man beställer säger man något i stil med:
    "Jag tänkte äta [infoga maträtt från menyn]. Vilket av de här vinen på glas skulle du rekommendera till det?"

I baren brukar det alltid finnas en meny eller tavla med rekommenderade drinkar. Passar inget av det kan man  be om "en söt, fruktig drink, gärna med vodka" eller vad man vill ha, och se vad de föreslår. 

• Anonym (W)

Jag förstår inte vad din fråga har att göra med att du är singel? Även människor i relationer går på restaurang ?

• Anonym (Dum fråga)
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 13:17:19 följande:

Man behöver inte skämmas över att inte veta. Det går jättebra att be om ett vin som passar till maten eller en god och sot drink t ex. Ivland har de bara husets och ett fåtal drinkar, ibland hur mycket som helst.  

Så man kan bara säga "ett vin som passar mate" bara?

Och på barer kan man bara säga "någon söt drink?"
  • Anonym (Em)
    Anonym (Dum fråga) skrev 2024-10-17 14:10:52 följande:

Ja, jag gör ofta så själv! 
  • Mandel
    Anonym (Em) skrev 2024-10-17 13:20:50 följande:
    Barer har inte alltid meny för dryck.
    De måste vara i minoritet och i så fall borde väl personalen ändå kunna komma med både mat och dryckesförslag.

Sämsta jag varit med om var ett ställe som inte hade drinklista utan tyckte jag skulle komma med förslag och de kunde ändå inte göra något av det jag rabblade upp så gissa om jag gick dit igen...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Em)
    Mandel skrev 2024-10-17 14:16:33 följande:
    De måste vara i minoritet och i så fall borde väl personalen ändå kunna komma med både mat och dryckesförslag.

Sämsta jag varit med om var ett ställe som inte hade drinklista utan tyckte jag skulle komma med förslag och de kunde ändå inte göra något av det jag rabblade upp så gissa om jag gick dit igen...
    Beror kanske på var man bor. Här har de finare barerna meny men de flesta har bara några exempel uppskrivna på t ex en väggtavla.

Jag brukar själv be personalen om förslag och det går alltid bra.
  • Anonym (E)
    Anonym (Dum fråga) skrev 2024-10-17 14:10:52 följande:

Man säger, "ett glas vitt, kan du rekommendera något?, gärna åt det sötare hållet" om det är det du gillar, jag brukar bara beställa husets

"Jag skulle vilja ha en söt drink, kan du rekommendera något? Jag gillar fruktigt/tropiska smaker" tex. :)

Är man inte ute ofta så är det inte så konstigt att man inte har koll, du behöver inte känna dig dum
  • Anonym (G)

Jag är sällan i barer. Finns det inte en meny beställer jag en Gin & Tonic. Eller en Strawberry margarita.
    Du kan alltid be bartendern komma på något. Senast sa jag att jag ville ha något som var rött och sött. Jag fick en Rasperry mojhito :). Kanonbra.

Och skäms inte. Ingen bartender komma döma dig. Du kan alltid fråga ditt sällskap vad de ska ha och bara ta en likadan.

• Anonym (T)

Sluta tänka, för det mår ingen bra av. Ofta tänker vi för att vi är rädd att nått skall hända.

Men låt säga att du inte tänkte typ på allt. Hur lätt skulle det vara att beställa då? Typ som G sa, "jag vill ha något rött och sött".
    Och inte bara är det lättare att beställa så, du kanske har tur att lära dig något nytt om något? 

Typ, den här tyckte jag inte så mycket om, vad kan det bero på? Kanske bara att det är för torrt? Kanske något annan vinproducent i ett annat land sitter med mycket bättre druvor?

Våga vara "dum".. Vi som människor lär oss mera utav sånt. 

Svar på tråden Hur beställa drinkar? Dum fråga