• Anonym (Sia)

Sonen vägrar äta mat på förskolan

Har en son på snart 2 år som började förskolan i slutet på augusti. Han är i vanliga fall en matglad person som verkligen kan mula i sig mat hemma :) Men sen han började förskolan vägrar han äta lunch där. Han har smakat ett par gånger men inte mer än så. De har pratat om att det kan vara en protest i samband med förskolestarten vilket tydligen kan vara ganska vanligt. Men nu verkar även pedagogerna bli bekymrade att det inte har släppt efter såhär lång tid. Han har inga problem med att äta frukt på samlingen och äter tydligen mycket mellanmål, för han är såklart vrålhungrig efter vilan?

Någon som varit med om liknande? Kan vi göra något för att underlätta att han äter lunch på förskolan? Han äter som sagt bra hemma (även om han är lite kräsen och har sina favoriträtter, som många andra småbarn).

• Svar på tråden Sonen vägrar äta mat på förskolan
  • Fjäril kär

Min spontana undran är hur matsituationen ser ut på förskolan? Vid andra mindre mål och mattillfällen så äter han ju och det får mig att undra om han kanske upplever lunchen som stökig, rörigt, inte får tillräckligt med hjälp, antas kunna saker han inte kan, serverar maten på ett sätt han inte känner igen,  stressigt så han inte känner matro , taskiga kompisar etc etc ? 

Vad gör lunchen annorlunda mot tex mellanmål? (Mindre grupper? Längre tid? Annan matsal? ) 

• Anonym (Förskollärare och mamma till 3)

Kan de servera frukt och smörgås till efterrätt?
    Vi brukar äta lunch, finns ofta små barn som bara äter en gurkbit och då brukar jag ge en mjuk smörgås eller halv frukt när alla ätit färdigt.
    Hungriga barn blir ofta ledsna barn.

• Anonym (Japp)

Min son var (är) likadan. Det har tyvärr inte blivit lättare nu när han går i skolan pga oförstående personal som sabbat för honom.

Viktigt är att personalen inte tvingar barnet att äta och att (när barnet är större) låta barnet ta så lite mat som han själv vill. De gånger min son råkat ut för personal som tvingat honom ta större mängd mat än vad han själv vill ha så har det låst sig helt. Här har vi haft en tydlig dialog med personalen och sagt ifrån de gånger det har hänt, påminnt om att de inte får göra så och varför. Det är viktigt att ätandet inte fylls av tjat och ångest utan att barnet får ta det i sin egen takt. För ska vi vara ärliga: är
    man "kräsen" (ogillar ordet för det låter som att man är bortskämd, det är oftast inte det det handlar om) med maten så är skolmaten typ det sämsta sättet att öva sig på nya smaker och konsistenser.
    Servera och öva på varierad mat hemma och jobba på kravlöst förhållningssätt till maten, ha dialog med personalen och släpp eventuell prestige i att barnet ska "äta allt". 

Lycka till! 

• Anonym (???)

Äter ni liknande mat hemma? 

• Anonym (Granbarr)

Är maten på förskolan samma mat han får hemma? Får dom möjlighet att äta bara pasta/ris/mosad potatis om inget annat passar? 
    Ibland kan det vara så att man tar för givet att lunchen serveras som hemma men när man börjar fråga mer ingående är det ingenting som stämmer och pasta är inte pasta utan kan vara fullkornspasta , dom kan få råris istället för vitt ris etc och simpla bitar av gurka kan serveras skalade med salt etc.. så ingenting varken känns , ser ut som eller smakar som hemma.. 

Kolla upp vad dom faktiskt får för mat och vad det egentligen smakar 

• Anonym (S)

Vad serverar ni hemma och vad serverar förskolan? Kan det vara stor skillnad och barnet inte vant sig vid maten i förskolan? 

Serverar ni enkel mat eller gör ni varierad bra mat med mycket ingredienser? 

• Anonym (Sia)
    Fjäril kär skrev 2024-10-17 11:28:28 följande:

Min spontana undran är hur matsituationen ser ut på förskolan? Vid andra mindre mål och mattillfällen så äter han ju och det får mig att undra om han kanske upplever lunchen som stökig, rörigt, inte får tillräckligt med hjälp, antas kunna saker han inte kan, serverar maten på ett sätt han inte känner igen,  stressigt så han inte känner matro , taskiga kompisar etc etc ? 

Vad gör lunchen annorlunda mot tex mellanmål? (Mindre grupper? Längre tid? Annan matsal? ) 

Han sitter avskilt och äter tillsammans med tre andra barn och en pedagog. Upplever att de andra barnen är ganska lugna och mest fokuserar på sitt/sin egen mat, så tror inte att det är en stökig situation som ställer till det. De sitter på samma sätt och äter vid mellanmålet, men då är han väl så himla hungrig att han inte kan stå emot. Plus att då får han äta mackor, som han aldrig tackar nej till. 
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Förskollärare och mamma till 3) skrev 2024-10-17 11:31:41 följande:

Kan de servera frukt och smörgås till efterrätt?
    Vi brukar äta lunch, finns ofta små barn som bara äter en gurkbit och då brukar jag ge en mjuk smörgås eller halv frukt när alla ätit färdigt.
    Hungriga barn blir ofta ledsna barn.

De har knäckebröd till lunchen och det kan han äta ibland. De verkar inte vilja erbjuda något annat efteråt om de inte äter. De tycker väl att de måste lära sig att äta av det som erbjuds och om de inte passar så får de äta vid nästa mål istället. I början åt han inte mellanmål heller och då fick vi ha med t.ex. en banan vid hämtningen så han kunde stoppa i sig något på en gång. Han var så trött och hungrig vid inskolningen. 
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Japp) skrev 2024-10-17 11:32:52 följande:

Min son var (är) likadan. Det har tyvärr inte blivit lättare nu när han går i skolan pga oförstående personal som sabbat för honom.

Viktigt är att personalen inte tvingar barnet att äta och att (när barnet är större) låta barnet ta så lite mat som han själv vill. De gånger min son råkat ut för personal som tvingat honom ta större mängd mat än vad han själv vill ha så har det låst sig helt. Här har vi haft en tydlig dialog med personalen och sagt ifrån de gånger det har hänt, påminnt om att de inte får göra så och varför. Det är viktigt att ätandet inte fylls av tjat och ångest utan att barnet får ta det i sin egen takt. För ska vi vara ärliga: är
    man "kräsen" (ogillar ordet för det låter som att man är bortskämd, det är oftast inte det det handlar om) med maten så är skolmaten typ det sämsta sättet att öva sig på nya smaker och konsistenser.
    Servera och öva på varierad mat hemma och jobba på kravlöst förhållningssätt till maten, ha dialog med personalen och släpp eventuell prestige i att barnet ska "äta allt". 

Lycka till! 

Vad tråkigt att det fortsätter vara jobbigt med maten för din son. Jag tror inte att de trugar med maten. Däremot är det lite spännande att han har varit som mest nyfiken på maten när en vikarie har varit där istället. Hon sa att hon i princip ignorerade honom och då började han smaka lite olika saker på tallriken. 
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-10-17 11:42:14 följande:

Är maten på förskolan samma mat han får hemma? Får dom möjlighet att äta bara pasta/ris/mosad potatis om inget annat passar? 
    Ibland kan det vara så att man tar för givet att lunchen serveras som hemma men när man börjar fråga mer ingående är det ingenting som stämmer och pasta är inte pasta utan kan vara fullkornspasta , dom kan få råris istället för vitt ris etc och simpla bitar av gurka kan serveras skalade med salt etc.. så ingenting varken känns , ser ut som eller smakar som hemma.. 

Kolla upp vad dom faktiskt får för mat och vad det egentligen smakar 

Nej det är helt annan mat skulle jag säga. De äter väldigt varierat men det är ganska ?vuxen? mat, så inte direkt korv och makaroner. Han älskar ris och pasta i vanliga fall men inte ens det vill han peta i sig på förskolan. Det kan mycket väl handla om att det är smaker han inte är van vid och att det är på ett annat sätt än hemma. 
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Sia) skrev 2024-10-17 13:32:05 följande:
    Vad tråkigt att det fortsätter vara jobbigt med maten för din son. Jag tror inte att de trugar med maten. Däremot är det lite spännande att han har varit som mest nyfiken på maten när en vikarie har varit där istället. Hon sa att hon i princip ignorerade honom och då började han smaka lite olika saker på tallriken. 
    Exakt så funkar min son också. Ställer man fram mat utan att säga något alls om att han borde smaka (eller i sänre fall: måste) så kan han smaka. Uppmuntra den strategin.
  • Anonym (Sia)
    Anonym (S) skrev 2024-10-17 12:37:47 följande:

Vad serverar ni hemma och vad serverar förskolan? Kan det vara stor skillnad och barnet inte vant sig vid maten i förskolan? 

Serverar ni enkel mat eller gör ni varierad bra mat med mycket ingredienser? 

Hemma blir det tyvärr mycket korv, köttbullar, makaroner, blodpudding, fiskbullar, köttfärssås och spaghetti. Vi har försökt flera gånger med mer varierad mat men han vägrar ens smaka om det är något han inte vet vad det är. Maten på förskolan är absolut helt annorlunda mot vad han är van vid så det är säkert det som gör att han vägrar. Antar att vi bara måste fortsätta att försöka servera varierad mat hemma, men vet inte hur vi ska få honom att våga smaka när han vägrar stoppa något nytt i munnen? När han kommer hem från förskolan utan att ha ätit vill man bara ge honom det man vet att han älskar och äter mycket av. 
  • Anonym (Sia)
    Anonym (Japp) skrev 2024-10-17 13:45:57 följande:
    Exakt så funkar min son också. Ställer man fram mat utan att säga något alls om att han borde smaka (eller i sänre fall: måste) så kan han smaka. Uppmuntra den strategin.
    Hur tar man upp det utan att pedagogerna tar illa upp, eller som att de inte har koll? Tror faktiskt att hans ordinarie pedagog som alltid sitter med honom och äter också brukar servera lite mat och sen låter honom vara. Tänker att de själva borde veta att det oftast funkar bäst att ignorera barn för att få dem att äta? 
Svar på tråden Sonen vägrar äta mat på förskolan