• Anonym (deppig)

Återfall?

Fick diagnosen medelsvår depression i början av året. Ville inte sjukskriva mig. Fick antidepressiv medicin och har aldrig mått bättre än i våras och sommaren var helt underbar. Fick en massa gjort och kände mig på topp, hittade också en ny karriärväg som kändes helt rätt. Men så är jag inne i en period med hög arbetsbelastning nu och jag tror fan att kag börjar bli sjuk igen!! Vaknar tidigt med ångest, börjar tänka att jag vill flytta, fly eller kanske till och med dö. Känns hopplöst, känner mig värdelös känner mig kritiserad hemma och på jobbet och vill bara dra från allt. Jag vet att detta bara är symtom för jag tänkte likadant när jag var sjuk. Det var nog i många år jag faktiskt var deprimerad innan jag sökte hjälp. Jag trodde att medicinen räddade mig men kanske inte. Undrar vad jag ska göra nu. Hur ska jag orka må skit igen?

• Svar på tråden Återfall?
  • Anonym (A)

Hej. 

jag är i samma situation som dig, jag blev deprimerad i våras och sen blev det bättre över sommaren.
    för ett par veckor sedan började jag känna mig nere igen , gjorde allt för att slippa hamna här igen , mediterade, tränade , åt bra , gick hos kurator .. men till slut la min kropp av helt. Nu ligger jag med ångest hela dagarna , kan inte ta mig upp, kan inte äta eller sova , det värsta är att jag inte kan ta hand om min dotter .. Allt känns hopplöst .. vet inte hur jag ska orka mera. Har börjat med antidepp och det har bara blivit värre.. hur lång tid tog det för dig innan det gav effekt? 
    du måste kämpa så du inte hamnar här på botten igen. 
    finns inget värre! gör allt du mår bra av och lägg all tid på dig själv just nu. 

kram 

• Anonym (deppig)

Börjar känna mig lite bättre nu som tur är, jobbade hemifrån och tog en lång lunchpromenad. Kanske var falskt alarm, man måste kunna ha svackor, blev bara så rädd att jag blivit sjuk igen. För mig hjälpte medicin jättemycket men det tog kanske en månad och dubbel dos innan det gav effekt. Först fick jag hemsk ångest men det gick över. Lycka till och hoppas att du snart mår bättre! Kramar

• Anonym (Bippo)
    Anonym (deppig) skrev 2024-10-17 06:58:07 följande:
    Återfall?

Fick diagnosen medelsvår depression i början av året. Ville inte sjukskriva mig. Fick antidepressiv medicin och har aldrig mått bättre än i våras och sommaren var helt underbar. Fick en massa gjort och kände mig på topp, hittade också en ny karriärväg som kändes helt rätt. Men så är jag inne i en period med hög arbetsbelastning nu och jag tror fan att kag börjar bli sjuk igen!! Vaknar tidigt med ångest, börjar tänka att jag vill flytta, fly eller kanske till och med dö. Känns hopplöst, känner mig värdelös känner mig kritiserad hemma och på jobbet och vill bara dra från allt. Jag vet att detta bara är symtom för jag tänkte likadant när jag var sjuk. Det var nog i många år jag faktiskt var deprimerad innan jag sökte hjälp. Jag trodde att medicinen räddade mig men kanske inte. Undrar vad jag ska göra nu. Hur ska jag orka må skit igen?

Tänker automatiskt bipolär typ III ? alltså bipolär utlöst av SSRI. Behöver naturligtvis inte vara det, men kanske värt att ta en titt på iaf?
  • Anonym (deppig)

Ja tanken har slagit mig, var nästan euforisk i några månader. Herregud hoppas inte. 

• Anonym (A)
    Anonym (deppig) skrev 2024-10-17 20:47:15 följande:

Börjar känna mig lite bättre nu som tur är, jobbade hemifrån och tog en lång lunchpromenad. Kanske var falskt alarm, man måste kunna ha svackor, blev bara så rädd att jag blivit sjuk igen. För mig hjälpte medicin jättemycket men det tog kanske en månad och dubbel dos innan det gav effekt. Först fick jag hemsk ångest men det gick över. Lycka till och hoppas att du snart mår bättre! Kramar

Skönt att du mår bättre. förstår att du är rädd för det, mardröm att må så.. 
    skönt att höra att det blir bättre , för dagarna nu när jag börjar med medicinen har varit hemska , dom handlar bara om att försöka överleva.
    tack Hjärta
  • Anonym (Bippo)
    Anonym (deppig) skrev 2024-10-17 21:14:14 följande:

Ja tanken har slagit mig, var nästan euforisk i några månader. Herregud hoppas inte. 

Mm det var liksom det intrycket jag fick av din ts. Eftersom du själv tänkt tanken tycker jag definitivt att du ska prata med din läkare om det. Det finns många bra stämningsstabiliserare som du kan få hjälp av, om det nu skulle vara bipolär, så bli inte för skrämd av tanken. Betydligt viktigare att du får klarhet och att du o din läkare i så fall vet att SSRI bör undvikas om du får en ny svacka. 
Svar på tråden Återfall?