Inskolning utan förälder
Hej!
Vad tycker ni om inskolning utan föräldrar närvarande dvs första dagen lämnas barnet direkt själv med pedagog en kort stund?
Är detta vanligt?
mvh
Hej!
Vad tycker ni om inskolning utan föräldrar närvarande dvs första dagen lämnas barnet direkt själv med pedagog en kort stund?
Är detta vanligt?
mvh
Beror nog på flera olika faktorer med jag skulle kunna tänka mig det. Känner jag med säker på pedagog, ser en anknytning mellan mitt barn och pedagogen och att lämnandet sker relativt odramatiskt så varför inte.
Men det är ju ett samspel som både barn, förälder och pedagog måste känna sig bekväm med.
Nej, det skulle jag inte vara bekväm med, inte första dagen när de aldrig träffat pedagogerna tidigare. Nu är det många år sedan jag skolade in men jag tror vi lämnade barnet på torsdagen och det kändes tryggt både för mig och barnet.
Har haft 2 veckors inskolning med alla tre barn. Vart med kanske 1,5 vecka men lämnat korta stunder.
Dagis 1 - vi besökte stället en gång tillsammans, nästa dag lämnade jag min 6 månaders son där.
Dagis 2 - vi var där tillsammans en halv dag, sen lämnades han där. Han var två år.
Fritids 1 - vi besökte stället en gång tillsammans, nästa dag lämnades han där. Han var fyra år.
Fritids 2 - jag besökte stället en gång, sen lämnade jag honom där. Han var fyra år (hade två fritids)
Vi bor inte i Sverige. Allt gick bra, han trivdes. Finns ingen inskolning här.
Dagis 1 - vi besökte stället en gång tillsammans, nästa dag lämnade jag min 6 månaders son där.
Dagis 2 - vi var där tillsammans en halv dag, sen lämnades han där. Han var två år.
Fritids 1 - vi besökte stället en gång tillsammans, nästa dag lämnades han där. Han var fyra år.
Fritids 2 - jag besökte stället en gång, sen lämnade jag honom där. Han var fyra år (hade två fritids)
Vi bor inte i Sverige. Allt gick bra, han trivdes. Finns ingen inskolning här.
Det beror ju på både barnet och pedagogerna.
När vi skolade in våra tvillingar första gången var de 21 månader. Där hade det inte fungerat att lämna dem direkt då de var små och aldrig varit borta.
Vi flyttade sedan så ett år senare började de en ny förskola. Dag 2 skickade personalen hem oss då barnen var så trygga i sig själva.