• Anonym (Mom)

Blev livrädd när jag besökte förskolan!

Jag besökte idag förskolan där vi fått plats. Inskolning börjar nästa månad. 
    Där mitt barn ska gå arbetar en man som jag skulle tro är runt 50 år. Mycket ovårdad, om jag mött honom på stan hade jag tagit honom för en hemlös. Långt tovigt hår och ovårdat långt skägg.
    Han verkade mycket udda till sättet. Han liksom studerade oss på ett ingående sätt, kändes konstigt. 
    Nu känner jag bara att jag vill inte ha denna förskola. 
    Ska jag gå på min magkänsla? 

• Svar på tråden Blev livrädd när jag besökte förskolan!
  • Anonym (Sara)

Livrädd? Verkligen? Nä, du måste skoja. Men kände du dig obekväm med honom och han är en av pedagogerna som är på samma avdelning som ditt barn skulle jag se mig om efter en annan förskola. 

• Anonym (S)

Frågan är ju om det är magkänsla eller fördomar...
    Vad är det som din magkänsla sägee...
    Att han är farlig för att han är 50 eller att han är man eller för att han ovårdad?
    Vad är du orolig för?
    Att vara udda är ju inte lika med farlig.
    Finns gott om farliga människor som göms bakom fina och tillrättalagda fasader...

• Anonym (Kauchan)

Du skulle väl antagligen inte engagera dig i någon annan sorts uppgörelse/ affär med den mannen, så gå på din magkänsla. Ens barn är väl ändå det viktigaste man har. 

Har hört om en förskola där kommunen ordnade jobb åt en extremt olämplig kvinna som var brottsdömd och negligerat barns säkerhet privat. Verkar som en del kommuner har ordnat förskolemiljön som någon slags arbetsträningsplats. 

• Anonym (F)

Att någon är ovårdad är ett tecken på att något inte stämmer. Jag vet inte vad jag hade gjort i den situationen men det är kanske säkrast att byta förskola.

• Fredstein

Byt. Det är jätteviktigt att du som förälder är trygg med förskolan så att du kan förmedla den känslan till ditt barn. Även om mannen visar sig vara harmlös är det inte värt att du går omkring och oroar dig, om du har alternativ!

• issak
    Anonymous (Mom) wrote on 2024-10-16 16:44:28 the following:
    I was terrified when I visited the preschool!

Today I visited the preschool where we got a place. Enrollment starts next month. 
    Where my child will go, a man who I would think is around 50 works. Very unkempt, if I met him in town I would have taken him for a homeless person. Long matted hair and unkempt long beard.
    He seemed very odd in manner. He kind of studied us in an in-depth way, felt strange. 
    Now I just feel that I don't want this preschool. 
    Should I go with my gut? 

i would say you are over-seeing this whole thing up, so what if he is 50's and he got a beard or he looks homeless? so what? are you going to judge people by what they look like, or how they teach?

i think the problem is in you not in the man, you need to respect everyone for what he wants to be or what he wants to wear, and mind your own business instead.
  • Anonym (Gå på magkänslan..)

Gå på magkänslan.. 
    Oavsett om den manliga pedagogen är välvårdad eller inte, så bör man enligt mig hålla ett extra vakande öga på män som arbetar med barn.

Ca 3% av alla män är pedofiler. I en vanlig mittemellanstor stad där det bor 30.000 män, så betyder det att det kan finnas ca 900 pedofiler. Alltså 900 pedofiler i en enda helt vanlig svensk stad! Pedofili är sååå mycket mer förekommande än vad gemene man tror. Dessa män har också en benägenhet att söka sig till yrken där man arbetar med barn.

Så män som arbetar med barn skall man definitivt hålla ett extra vakande öga på.

• Anonym (Inskränkt?)
    Anonym (Gå på magkänslan..) skrev 2024-12-11 12:29:45 följande:

Gå på magkänslan.. 
    Oavsett om den manliga pedagogen är välvårdad eller inte, så bör man enligt mig hålla ett extra vakande öga på män som arbetar med barn.

Ca 3% av alla män är pedofiler. I en vanlig mittemellanstor stad där det bor 30.000 män, så betyder det att det kan finnas ca 900 pedofiler. Alltså 900 pedofiler i en enda helt vanlig svensk stad! Pedofili är sååå mycket mer förekommande än vad gemene man tror. Dessa män har också en benägenhet att söka sig till yrken där man arbetar med barn.

Så män som arbetar med barn skall man definitivt hålla ett extra vakande öga på.

Jag tycker bara synd om dig!
  • Anonym (Elin)

Det här är min värsta skräck inför inskolningen. Män borde inte få arbeta på dagis.

• Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2024-10-16 16:53:57 följande:

Frågan är ju om det är magkänsla eller fördomar...
    Vad är det som din magkänsla sägee...
    Att han är farlig för att han är 50 eller att han är man eller för att han ovårdad?
    Vad är du orolig för?
    Att vara udda är ju inte lika med farlig.
    Finns gott om farliga människor som göms bakom fina och tillrättalagda fasader...

Jag håller med.

Vi gör andra människors och även verksamhetens arbetssituation onödigt komplicerad och svår om vi ska döma folk efter enbart utseendet.

Det är nog säkerligen så att majoriteten av de kriminella eller med andra märkliga och kanske olämpliga beteenden ser fullt normala ut, men på näthinnan har vi personer som Charles Manson, Hans Scheike m.fl.
  • Anonym (Linda)

Ge honom en chans. Han kanske är jättebra. 

• Anonym (J)

Du låter väldigt fördomsfull. Du går på enbart utseende. Är det vad du vill lära ditt barn?

Han kan mkt väl vara den snällaste personalen 

• Anonym (Fördomar)
    Anonym (Elin) skrev 2024-12-11 17:19:58 följande:

Det här är min värsta skräck inför inskolningen. Män borde inte få arbeta på dagis.

Och kvinnor ska stå vid spisen eller?
  • Tukt

Att någon är "ovårdad"  är i högsta grad en subtil personlig upplevelse.
    Och jag vet inte, men de flesta förskolepedagoger kan nog uppfattas som ovårdade då de själva måste klä sig för att kunna göra sitt jobb. Krävs båda varma, slitstarka och praktiska kläder. Lite vinterjackor kan de ju få i bland. Men mer är det ju inte.

• Aliona

Känner du någon som har barn på den förskolan? Kan du prata med dem och höra vad de har för erfarenhet av förskolan och personalen? Om du inte känner någon så kanske det finns en facebook-grupp för ert område där du kan be om omdöme om förskolan. Eller göra som vi gjorde, helt enkelt frågade vi oss för på lekplatsen i området var folk hade sina barn och vad de tyckte om förskolorna. 

Det är viktigt att du som förälder känner dig trygg med förskolan så att det blir en positiv upplevelse för båda dig och barnet. Men samtidigt kan du ju inte basera ditt beslut på att du inte gillade utseendet på någon som du bara träffade hastigt. Försök att skaffa mer information så ditt beslut blir välgrundat. 

För övrigt är jag inte övertygad om att det är ovårdade män i 50-årsålder som söker jobb på förskolor för att förgripa sig på barn. Vad jag har förstått så är de snarare väldigt duktiga på att kamouflera sitt beteende och ge intrycket av att vara välartade och bli omtyckta. Inte sällan hör man ju hur kolleger och grannar är chockade för att de aldrig kunnat ana?

• issak
    Anonym (Elin) skrev 2024-12-11 17:19:58 följande:

This is my worst fear before going to school. Men should not be allowed to work in daycare.

so now the ladies are pretending that men is the problem? well guess what? men have a bigger brain and that's why 99.9999% of inventions are by "men" not women...

you say pedophiles but the thing is I've seen even women as pedophiles that look at boy's **** in the shower, so this said, what if we get a robot to work with the kids 🤣🤣🤣🤣
Svar på tråden Blev livrädd när jag besökte förskolan!