• MG98

AMH-värde i yngre ålder

Hej, 
    jag har länge, sedan jag förstod att jag en dag faktiskt önskade få barn (sen tonår) varit orolig (läs livrädd) för att ha/få fertilitetsproblem. Varför vet jag inte. 

Jag är snart 26 år och bor idag med min jämnåriga sambo sedan snart 4 år och vi har ett gott liv ihop. Dock är min sambo faderslös och inte från Sverige utan bor här enbart för min skull vilket gör honom lite orolig i hela tanken av att skaffa barn och är väl till viss del en anledning till varför han önskar vänta och förbereda sig mer. Jag tror han kanske ser/såg barn någon gång närmare 35 års ålder. 

Jag blev dock oplanerat gravid April -23 som slutade i abort mest pga stor respekt gentemot min partner och jag ville verkligen att vi båda skulle vilja behålla det för vi skulle göra det. Idag ångrar jag delvis aborten men min önskan var snarare att vi bara skulle viljat göra den resan ihop redan då. Och min största oro handlar mest om att kanske i framtiden ångra valet jag tog då. Dvs om det visar sig i framtiden att jag gick miste om min enda chans så hade jag definitivt börjat ångra aborten på ett helt annat sätt, men jag är ju inte där ännu. 

Spola fram tills nu när jag förra månaden skulle ta ett blodprov för att kolla en generell hälsostatus (har gjort det vartannat år ungefär för att se så kroppen i övrigt mår bra) och la till AMH test. 

Mitt AMH låg då på 1,6 (11,4 pmo/L) 

Var såklart inte överlycklig över siffran i redan 25 års ålder. 

Tog därför ett nytt blodprov denna månaden (cykeldag 3) med bl.a. FSH test och får svar närmsta dagarna. 

Önskar höra andras historier och erfarenheter (bra och dåliga) samt vad era spontana tankar är kring mina testresultat och ålder mm. 

Hoppas vi en dag får vår familj, jag och min stora kärlek! 

• Svar på tråden AMH-värde i yngre ålder
  • Anonym (K)

Jag har haft samma känsla att om att fertilitet skulle bli ett problem. Bara känts i kroppen sen 20 års åldern.

Blev tillsammans med min sambo när jag var 29 och hade inte försökt bli gravid eller någons blivit gravid innan dess. 
    Vi pluggade när vi träffades så vi ville avvakta och testa, sen slog pandemin till precis vid examen så var svårt att få fasta tjänster. Så vi började inte försöka fören jag var 32 år.
    Gick inte naturlig, vilket var fruktansvärt men fick ju min magkänsla bekräftad. Efter utredning så hittades ingen anledning vad det berodde på, vi båda att jag fina resultat AMH 1,9 vilket är bra vid 32 års ålder. Vi starta IVF och där gick allt väldigt bra, vilket med får en att undra varför de inte gått naturlig, dock var det extrem påfrestandebåde fysiskt och mentalt. Nu går vi och väntar på att våran bebis kan komma vilken dag som helst. 

Men de ända jag kan säga är att jag önskar vi började försöka tidigare. Är nu 35 år och hade hoppats att de var andra bebisen på gång nu och nu vet vi inte on de äns kommer bli någon nummer två. 

• MG98
    Anonym (K) skrev 2024-10-16 15:11:08 följande:

Jag har haft samma känsla att om att fertilitet skulle bli ett problem. Bara känts i kroppen sen 20 års åldern.

Blev tillsammans med min sambo när jag var 29 och hade inte försökt bli gravid eller någons blivit gravid innan dess. 
    Vi pluggade när vi träffades så vi ville avvakta och testa, sen slog pandemin till precis vid examen så var svårt att få fasta tjänster. Så vi började inte försöka fören jag var 32 år.
    Gick inte naturlig, vilket var fruktansvärt men fick ju min magkänsla bekräftad. Efter utredning så hittades ingen anledning vad det berodde på, vi båda att jag fina resultat AMH 1,9 vilket är bra vid 32 års ålder. Vi starta IVF och där gick allt väldigt bra, vilket med får en att undra varför de inte gått naturlig, dock var det extrem påfrestandebåde fysiskt och mentalt. Nu går vi och väntar på att våran bebis kan komma vilken dag som helst. 

Men de ända jag kan säga är att jag önskar vi började försöka tidigare. Är nu 35 år och hade hoppats att de var andra bebisen på gång nu och nu vet vi inte on de äns kommer bli någon nummer två. 

Så härligt att det ändå gått bra till slut, grattis! Och såklart, lycka till med upploppet! 

Ja bara tanken av den pressen och påfrestningen mentalt som den resan måste innebära gör en illamående. Hoppas att vi inte ska behöva gå igenom det. 

Känns ändå som det är tid att börja fundera/planera för min del, eller låter det överdrivet? Får se vad nästa test säger såklart men 25 år och AMH 1,6? Är såklart ändå glad att jag upptäckt detta redan nu och inte senare. Antar att AMH nästintill bara kan gå ner med åldern. Nyfiken på om någon vet ungefär vilken förminskning man kan förvänta sig? 

Svar på tråden AMH-värde i yngre ålder