Vilket namn låter mest svenskt?
Hej alla!
Vi bor utomlands och vill gärna ge vårt barn ett svenskt namn, eller något som låter svenskt iallafall...
Vad tycker ni om dessa? Vilket låter mest svenskt?
Hej alla!
Vi bor utomlands och vill gärna ge vårt barn ett svenskt namn, eller något som låter svenskt iallafall...
De tre sista. Absolut inte Ilse, låter inte svenskt.
De tre första är/låter inte svenska över huvud taget. De andra 3 duger men är inte direkt supersvenska heller.
Elsie är vackrast
Namnet Eira är det mest ?svenska?. Kommer från namnet Eir. Hon var läkekonstens gudinna i fornnordisk tro.
Miriam är en grekisk variation på Maria som är ett hebreiskt namn, liksom Ilse som är ett tyskt namn som kommer från Elisabeth. Namnet Elsie kommer också från Elisabeth. Vera är en kortform av Veronika som har latinskt ursprung, betyder den segerbringande.
Innan ni bestämmer er för namn bör ni höra med de som kan det lokala språket så att det inte är något som rimmar på eller låter lika som något pinsamt eller obcent.
Iris är det enda fina svenska namnet av de på listan.
Vera är svenskt men har aldrig gillat och det låter som ett smeknamn på Veronika. De andra namnen låter inte svenska och är inte heller fina.
Elsie och Iris.
Namnet Eira är det mest ?svenska?. Kommer från namnet Eir. Hon var läkekonstens gudinna i fornnordisk tro.
Miriam är en grekisk variation på Maria som är ett hebreiskt namn, liksom Ilse som är ett tyskt namn som kommer från Elisabeth. Namnet Elsie kommer också från Elisabeth. Vera är en kortform av Veronika som har latinskt ursprung, betyder den segerbringande.
Innan ni bestämmer er för namn bör ni höra med de som kan det lokala språket så att det inte är något som rimmar på eller låter lika som något pinsamt eller obcent.
Iris tycker jag låter svenskt. Men inte lika svenskt som Anna, Ida och Lena. 😏
Om du bor I spansktalande land så har de många namn som liknar svenska. Då kanske det är bra att hitta ett riktigt ursvenskt namn?
Miriam låter som ett namn från Mellanöstern, inte alls svenskt.
Ingrid låter väldigt svenskt 😛
Eira, av skäl som redan skrivits.
På delad andra plats Iris och Vera. Men Vera associerar jag egentligen med primavera (vår) fast jag vet att namnet har annat ursprung.
Ilse är för mig tyskt (och jättefint!).
Miriam är väl från bibeln? Elsie är väl från engelskan?
Alla namnen är fina!
Som icke-svensk: inga av de namnen skulle jag förknipa med Sverige.
Iris
Vera, Elsie och Iris, helt klart.
Iris tänker Jag dock främst på kate Winslets karaktär i the holiday. Doris känns ännu mer svenskt.
Vera har den mest typiska svenska klangen av dem. Både Vera och Elsie känns klassiska, äldre fina svenska namn.
Hej alla!
Hej alla!
Eira är mitt favorit namn min dotter heter det. Men vi stavar det Eijra