• Skrotfis

    Blir inte gravid igen - tips önskas

    I 1 år och 9 månader har jag månad efter månad hoppats och sedan fått hoppet släckt varje gång mensen kommer.. Är så uppgiven. Varför går det inte igen?

    Bakgrund:
    Jag är mellan 25-30 år. Mannen 30+.
    1 gemensamt barn sedan tidigare 
    1 missfall och 2 aborter (orelevant varför) , så vi har alltså lyckats bli gravida 4 gånger tidigare.

    Men efter jag födde barn och vi vill ha syskon så känns det helt hopplöst.

    Har provat bidrottning gele, utan framgång tyvärr. Den kortade bara mina cykler så de blev ca 24 dagar istället för 26 som jag brukar ha.

    Har regelbunden cykel och äl och har även testat mot äl stickor för att vara säker.

    Ingen av oss är över eller underviktiga. Äter okej, lite mycket sötsaker kan det bli.

    Pga gemensamt barn sedan tidigare verkar det svårt att få hjälp via vården. Mannen är inte heller så intresserad av att gå på massa besök utan känner att det blir som det blir. Men för mig är längtan efter ett syskon extremt stark. Mannen vill bara ha biologiska barn, allt annat är uteslutet.

    Efter jag födde barn har jag tappat mycket hår, det gör man ju i början, men det har fortsatt för mig.

    Slutade amma för 1,5 år sedan.

    Är det någon som haft eller har det likadant? Är det någon som lyckats? Vad gjorde ni? Kan något vara knas i min kropp efter förlossningen?

    Hade en okomplicerad graviditet och förlossning. Inga skador. Och återgick till regelbunden cykel bara 4 månader efteråt. Morföräldrar på båda sidor släkten i flera led har fått barn runt 40 års ålder, så genetiskt borde det inte vara "för sent", men såklart är vi alla olika.

  • Svar på tråden Blir inte gravid igen - tips önskas
  • Miatheone

    Jadu det där med att få det utrett när man har 1 gemensamt barn verkar vara supersvårt utan att få betala massa pengar hos privat vård. Sitter i samma sits nämligen har 1 gemensamt barn men pstaven har trasslat till det och gett oregelbunden mens och knappt några ägglossningar. Jag skickade in en begäran till gynekologen och fick där hjälp med provera (för att framkalla blödning) plus letrozol för att framkalla ägglossning. Men för dig verkar ju den biten fungera så svårt att säga varför just det inte fungerar för er utan att du gör en undersökning. Du skriver att mannen inte är så sugen på att gå på massa besök men hur känner du skulle du kunna utreda bara dig? Kontrollera så det inte finns någon blockering i äggledare alternativt något annat. 

    Förstår din längtan efter syskon befinner mig i det jag med och har gjort det i 2.5 år men sen när vi väl nu fick hjälp av vården så känns det som en sten har lyfts från mina axlar även om vi inte vet att det kommer fungera.

    Mitt tips till dig om du är villig är att boka en tid för dig hos gynekologen/fertilitetsmottagningen i din stad för att utreda varför du inte blir gravid.  

Svar på tråden Blir inte gravid igen - tips önskas