• Anonym (Ejla)

Panik av värmen hemma (klimakteriebesvär)

Jag är i klimakteriet och min man tar absolut ingen som helst hänsyn till när jag ber honom att inte sätta elementen på max. Det var samma sak förra säsongen och nu härom dagen när jag kom hem slogs jag av en värmevägg så fort jag öppnade ytterdörren. Han har alltså redan slagit på elementen på max igen. 

Jag får fullständig panik av vallningarna och mår jättedåligt av dem, vilket jag också har förklarat för honom. Ändå envisas han med att göra såhär. Han tar alltså ingen som helst hänsyn till hur jag mår utan säger bara att jag ska söka hjälp om det är ett problem. Ska tilläggas att jag inte har dessa besvär varken på jobbet eller hemma hos andra. Folk har i regel inte så varmt. 

Jag har inte upplevt att det här varit ett problem tidigare eftersom jag alltid varit frusen av mig innan jag kom in i klimakteriet. Men nu mår jag riktigt dåligt av det. 

Finns det något jag kan göra för att slippa vallningarna? Orkar inte med att det dagligen ska vara en maktkamp om elementen ett helt halvår framåt. 

• Svar på tråden Panik av värmen hemma (klimakteriebesvär)
  • Anonym (E)

Han låter inte som en så trevlig person

• Anonym (Suck)

Separera? Eftersom han uppenbarligen skiter fullständigt i dig och dina behov?

• Mia448

Det är ju lättare att hantera lite kyla för då kan man bara ha en varm tröja eller en filt om man sitter i soffan. Säg åt honom att köpa en elektrisk värmefilt..Eller släng ut honom

• Tow2Mater

östrogentillskott.

Normalt blir man mer frusen med åldern, så din man kanske blivit frusen av sig.

• Anonym (Isa)

men varför stänger du inte bara av elementen...Du har sagt vad du tycker och lyssnar inte han så får du väl visa att du menar allvar genom åtgärder som att stänga av elementen.

Eller om han är extra svår att prata med....öppna alla fönstren för att få in kalluft..så det blir riktigt KALLT och sen så kan du säga att jag vill ju ha det så här kyligt nuförtiden egentligen. (även fast du inte vill det) 
    Men att du är villig att kompromissa så att ni båda kan trivas. Så hittar ni en temperatur däremellan som ni båda är ok med istället..

• Anonym (Ejla)
    Anonym (Isa) skrev 2024-10-15 21:09:28 följande:

men varför stänger du inte bara av elementen...Du har sagt vad du tycker och lyssnar inte han så får du väl visa att du menar allvar genom åtgärder som att stänga av elementen.

Eller om han är extra svår att prata med....öppna alla fönstren för att få in kalluft..så det blir riktigt KALLT och sen så kan du säga att jag vill ju ha det så här kyligt nuförtiden egentligen. (även fast du inte vill det) 
    Men att du är villig att kompromissa så att ni båda kan trivas. Så hittar ni en temperatur däremellan som ni båda är ok med istället..

Det är så jag gör, men han blir komplett vansinnig då och säger åt mig att aldrig mer röra elementen. 
  • Anonym (Vv)

Hur varmt har ni hemma? om det är över vad som sägs vara hälsosamt så kan du ju påpeka detta och sänka till mer normalt. Fryser han så är det ju lättare för honom att klä på sig. 

I annat fall hade jag personligen packat väskan om han fortsatte envisas. 

• Anonym (Ense)

Först och främst måste ni enas på halva vägen. Ni får hitta en medeltemperatur som ni båda kan acceptera. 

Han får kanske ta på sig en tjockare tröja och tofflor och du får ta av dig dito för att enas. 

Sedan ska DU söka hjälp. Ring en kvinnomottagning och be om hjälp för klimakteriet för det finns hjälp att få. Det är förmodligen inte bara vallningar du har, egentligen.

• Anonym (er)
    Anonym (Ejla) skrev 2024-10-15 21:24:53 följande:
    Det är så jag gör, men han blir komplett vansinnig då och säger åt mig att aldrig mer röra elementen. 
    och du orkar leva med en så respektlös man, hur?
  • Anonym (maja)
    Anonym (Ejla) skrev 2024-10-15 21:24:53 följande:
    OK, och vad gör han när du skiter i det?

Gör som han gör och skit i hans åsikter. Stäng bara av elementen helt så att det blir svinkallt. Då tar det ett rejält tag innan det värms upp igen. 
Svar på tråden Panik av värmen hemma (klimakteriebesvär)