Ilningar i tand!
Hej på er!
Jag har nu haft problem med munhålan i snart 8 månader. Har dragit ut ett flertal tänder (6 stycken) inom loppet av ett halvår. Detta på grund av sprickor samt rotsprickor till följd av tandpressning. Står nu i väntan på implantat i januari då bensubstansen förmodligen läkt färdigt.
Nu till problemet! Har haft ilningar i min framtand (nedre på höger sida). Denna har varit frakturerad och en bit baktill tanden har varit blottad. Det ilade till och från rätt kraftfullt, mest vid tempraturskillnader. Jag åkte in akut lagade denna tand idag. Man borrade inte i tanden utan sprutade något medel på den skadade delen vartefter man lade på komposit och lät denna stelna med blå lampa. Lagningen känns jättefin, om möjligt något hög fastän tandläkaren var nöjd.
Tanden har nu lugnat sig betydligt. Däremot isar det lite i tanden fortfarande, känns inte 100% bra. Någon som haft liknande symptom och vad kan det i sådant fall bero på? Vet att det kan isa i en nylagad tand, men gäller det även om tandläkaren ej borrat i tanden?
Tacksam för svar/reflektioner! 😊