• Anonym (Osmink)

    Hur många här har slutat sminka sig till vardags?

    Då menar jag att man är helt naturlig och då heller inte använder tex mascara eller ögonbrynspenna för att fransar och bryn annars inte syns. 


    Jag har inte brytt mig om smink på över 1 år till vardags. Då hade jag dessutom endast vart ihop med min nya i några få månader. 

    Har heller aldrig vart den som sminkat mig mycket utan bara då använt som mest mascara till vardags och sen som mest ögonskugga, ögonpenna när det vart nåt speciellt. 

  • Svar på tråden Hur många här har slutat sminka sig till vardags?
  • Anonym (Lady)

    Jag har sminkat mig i stort sett dagligen i säkert 45 år och har inga planer på att sluta.
    Går inte helt osminkad ens i  affären då jag är fullständigt färglös utan lite smink.

    Sminkar mig inte mycket heller, färgar ögonbrynen, lägger en svag kajal och sedan mascara. Alltså till vardags. Till affären är inte kajalen nödvändig dock.

    Ingen kollega har sett mig osminkad trots 20 år på samma arbetsplats.

    Hur gammal är du?

  • Anonym (Osmink)
    Anonym (Lady) skrev 2024-10-15 14:16:10 följande:

    Jag har sminkat mig i stort sett dagligen i säkert 45 år och har inga planer på att sluta.
    Går inte helt osminkad ens i  affären då jag är fullständigt färglös utan lite smink.

    Sminkar mig inte mycket heller, färgar ögonbrynen, lägger en svag kajal och sedan mascara. Alltså till vardags. Till affären är inte kajalen nödvändig dock.

    Ingen kollega har sett mig osminkad trots 20 år på samma arbetsplats.

    Hur gammal är du?


    Jag är 44 år. Började sminka mig lite i 8:an men jag har som sagt aldrig vart den som sminkat mig mycket. 


     

  • Anonym (Vacker utan spackel)

    Sminkar mig aldrig. 

  • Anonym (Q)

    Jag är helt osminkad till vardags och inte sällan till "fest" också (nära kompisar och mindre högtidligt). 
    46 år och har aldrig känt mig bekväm i smink. Ett tag, när jag precis fått jobb på tjusiga kontoret i en europeisk storstad, så försökte jag sminka mig. Kände mig som en clown även om det bara handlade om lite mascara och rouge. Jag gick till och med och betalade för att lära mig sminka mig och få hjälp att hitta rätt produkter. Slutade med smink efter något halvår och absolut ingen brydde sig. De (hård)sminkade kvinnorna på kontoret var till 100% accepterande och stöttande.

    Jag har fin hy och ganska bra färger helt naturligt. Jag ser välvårdad ut även utan smink.

  • Anonym (J)

    Sminkar mig ej. Har känsliga ögon och hud så vill inte råka förvärra problemen. 

  • cosinus

    Jag har väl eg aldrig börjat. Visst hade jag några ryck i tonåren med lite mascara eller så men i princip så har jag nog inte sminkat mig ens totalt i ett halvår och jag fyller snart 50. Efter 20 är dagarna jag använt smink till vardags nog fullt möjliga att räkna på en hand.

    Men jag är mörk för att vara svensk, tänk typ ronja rövardotter. Så jag har ju färger och markerade bryn och fransar ändå. Hade jag varit superblond med blonda fransar och bryn kanske jag också velat ha lite mer färg i ansiktet. Vem vet.

  • Anonym (Em)

    Jag slutade under småbarnsåren, hade helt enkelt inte tid. Men trivs bättre med mitt utseende nu när jag sminkar mig dagligen igen.

  • Anonym (Duger)

    Är trygg i mig själv så gör det jag känner för. I bland smink i bland inte,.duger fint vilket som 😄

  • Anonym (.)

    Jag har inte "slutat" helt. 


    Jag trivs inte med smink eftersom det begränsar en så mycket (man kan inte klia sig i ansiktet, man oroar sig för att sminket förstörs under dagen, det tar för mycket tid). Sedan kan man ju vara överkänslig mot ingredienserna i sminket också, vilket jag verkar vara i vissa fall.

    Men jag faller ändå för känslan av att jag "bör" sminka mig ibland. Framför allt när jag ska på intervju, eller fest eller liknande. 


    Jag försöker att tänka att jag duger utan smink, men känner ibland att jag "måste" ha ögonbrynspenna, mascara och lite färgad dagkräm. 


    Helst vill jag inte som sagt... 
    I de allra flesta fall använder jag "bara" ögonbrynspenna, eller ingenting alls. 
    Använder solskyddsfaktor oftare senaste tiden dock, än vad jag är van vid. 
    Tycker att smink inte riktigt passar mig egentligen.. 

  • Anonym (W)

    Sminkar mig aldrig till vardags och har inte gjort på många år, minns inte ens när jag sist gjorde det. När jag gjorde det gjorde jag det inre varje dag heller utan bara ibland. Då mest concealer och mascara. Sminkar mig aldrig till kalas eller högtider nu heller. Det gjorde jag ibland förr.

  • Anonym (Sminklös)

    Jag använder bara make-up om jag ska på fest osv. Annars får det vara

  • TvillingmammaVästgöte

    Jag använder bara makeup för speciella tillfällen och då väldigt lite. Typ någon lätt täckande foundation och läppstift eller läppglans. Till vardags sminkar jag mig inte.


    Orkar inte hålla på och dessutom tror jag inte att  det är hälsosamt, makeupprodukterna är ju fulla av kemikalier och dåligt testade och kontrollerade. 


    Då och då låter jag en  hudterapeut fixa och färga mina ögonbryn och fransar.  

  • Anonym (Caroline)
    Anonym (Lady) skrev 2024-10-15 14:16:10 följande:

    Jag har sminkat mig i stort sett dagligen i säkert 45 år och har inga planer på att sluta.
    Går inte helt osminkad ens i  affären då jag är fullständigt färglös utan lite smink.

    Sminkar mig inte mycket heller, färgar ögonbrynen, lägger en svag kajal och sedan mascara. Alltså till vardags. Till affären är inte kajalen nödvändig dock.

    Ingen kollega har sett mig osminkad trots 20 år på samma arbetsplats.

    Hur gammal är du?


    Jag vill inte vara elak på något sätt men det låter som om du är osäker i dig själv. Det låter jobbigt att inte ens kunna gå till affären utan smink. 
  • Anonym (S)

    Sminkar mig ingenting alls inte ens till fest. Jag tycker jag är fin som jag är. Skulle faktiskt känna mig obekväm i smink. Sminkade mig lite förr men kastade allt mitt smink för ca. 2 år sedan. Har nog inte sminkat mig alls sedan 5-6 år tillbaka. Jag är väldigt nöjd med mitt beslut att inte använda smink. 

Svar på tråden Hur många här har slutat sminka sig till vardags?