• Anonym (Anonym)

Varför bryr sig egentligen folk om vad anonyma personer tycker?

Tanken slog mig när jag läste en tråd där några var upprörda och båda var dubbelanonyma, som det kallas.

Man har alltså ingen aning vem det är bakom skärmen och ändå lägger man tid och energi på att försöka förklara och besvara denna individ som man inte vet ett dugg om. Det kan vara en knäpp idiot, som kanske egentligen bara vill provocera. Som inte ger ett jota att försöka hjälpa till, utan bara sabba och förstöra. Det kan vara en riktig looser eller tom någon som är psykiskt sjuk etc

Så varför bryr vi oss? Blir sårade, kränkta, arga över vad en dubbelanonym person som man inte har den blekaste aning om vem det är skriver på ett forum? 

• Svar på tråden Varför bryr sig egentligen folk om vad anonyma personer tycker?
  • Anonym (How)

How else Will they learn?!!
    😂

• Anonym (dubbelanonym)

För att det är åsikten som spelar roll, inte vem som säger den.

• Anonym (Em)

Till viss del så tror jag att folk är ärligare när de är anonyma. De behöver inte ta ansvar för obekväma åsikter på samma sätt. Men visst finns det de som bara vill provocera och få uppmärksamhet också.

• Anonym (Natur)

Jag tror att det ligger i den nänskliga naturen. Precis som när man chattar m en AI, och kommer på sig själv med att börja argumentera och förklara ... där är det inte ens en människa man kommunicerar med, och ändå argumenterar man med den 😆

• Anonym (?)

Hur vet du att personen är dubbelanonym? 

• Anonym (dubbelanonym)
    Anonym (?) skrev 2024-10-15 11:03:38 följande:

Hur vet du att personen är dubbelanonym? 

Skriva under sitt "riktiga" nick, lika med anonym. (Såvida du inte heter ditt riktiga namn då vill säga.)
    Att skriva som både du och jag gör nu, dubbelanonym då man inte vet vem som ligger bakom texten.

Jag skriver ibland som "vanligt" anonym, ibland som dubbel. 
    Beroende på vad ämnet gäller och hur privat man blir.
  • gawagawa1988

Något djupt mänskligt: Vi bryr oss om vad andra tycker. Är de anonyma eller rentav en AI som sitter bakom skärmen spelar det ingen roll, vi bryr oss ändå.

• Anonym (Eli)

Det är mänskligt. Det kan vara lättare att strunta i en åsikt när vi vet vem som framfört den, men när vi inte vet så skapar vi själva en bild som kan bli hotfull. Det finns även forskning som tyder på att det sårar mer att läsa en åsikt eftersom vi läser den med "vår egen" röst, och då blir det en "sanning". Om vi skulle höra någon idiot uttrycka exakt samma åsikt i verkligheten skulle det vara lättare att avfärda den.

Jag gjorde själv en sådan sak, även om personen inte var anonym. Jag trodde att personen i fråga attackerade mig för att jag berättade om en släkting till mig som jag är stolt över och jag fattade inte vad jag hade gjort fel. Efter ett tag hittade jag samma person i flera andra trådar och jag kunde konstatera att denna människas läsförståelse inte var på topp och hen gillade att gå till personangrepp mot alla människor som inte hade samma upplevelser som hen. Då fattade jag att det inte spelade någon roll vad denna person skrivit till mig.

Svar på tråden Varför bryr sig egentligen folk om vad anonyma personer tycker?