• Anonym (Jo)

    Ni med kroniskt sjuk partner

    Ni där ute som har en partner som är kroniskt sjuk. Hur tacklar ni vardagen och hur känner du för att din partner är sjuk? 


    var helt ärlig. 

  • Svar på tråden Ni med kroniskt sjuk partner
  • Anonym (deppigt)

    Alla jag vet har blivit deprimerade själva.

  • Anonym (Alba)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-14 21:25:27 följande:
    Ni med kroniskt sjuk partner

    Ni där ute som har en partner som är kroniskt sjuk. Hur tacklar ni vardagen och hur känner du för att din partner är sjuk? 


    var helt ärlig. 


    Definiera kroniskt sjuk? På vilken nivå?  Sängliggande och typ döende eller räcker det med att livet är begränsat av ADHD , diabetes,  astma, sviter av hjärnblödning eller MS?  

    Det finns grader i helvetet liksom...  det kan vara sjukt påfrestande att leva med svår diabetes även om den i sig inte är dödlig på så sätt.. 
  • Anonym (Alba)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-14 21:25:27 följande:
    Ni med kroniskt sjuk partner

    Ni där ute som har en partner som är kroniskt sjuk. Hur tacklar ni vardagen och hur känner du för att din partner är sjuk? 


    var helt ärlig. 


    Definiera kroniskt sjuk? På vilken nivå?  Sängliggande och typ döende eller räcker det med att livet är begränsat av ADHD , diabetes,  astma, sviter av hjärnblödning eller MS?  

    Det finns grader i helvetet liksom...  det kan vara sjukt påfrestande att leva med svår diabetes även om den i sig inte är dödlig på så sätt.. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Alba) skrev 2024-10-14 21:47:07 följande:
    Definiera kroniskt sjuk? På vilken nivå?  Sängliggande och typ döende eller räcker det med att livet är begränsat av ADHD , diabetes,  astma, sviter av hjärnblödning eller MS?  

    Det finns grader i helvetet liksom...  det kan vara sjukt påfrestande att leva med svår diabetes även om den i sig inte är dödlig på så sätt.. 

    tänker mig mest somatiska sjukdomar som diabetes, ms, hjärnblödning, ms mm. 


    Jag har själv precis. Livet diagnosticerad med MS. Är rädd för att vara en börda för min partner. :(

  • Anonym (Alba)
    Anonym (Jo) skrev 2024-10-15 08:57:51 följande:

    tänker mig mest somatiska sjukdomar som diabetes, ms, hjärnblödning, ms mm. 


    Jag har själv precis. Livet diagnosticerad med MS. Är rädd för att vara en börda för min partner. :(


    Hur gammal är du och hur ser prognosen ut?

    Jag har en väninna som har MS och nyss fyllt 40. Hon är gift och har jobb och dom har 5 barn tillsammans.  Hennes MS går i skov och hon får behandling med jämna mellanrum.  Vissa skov är såklart sjukt jobbiga men än så länge är det hanterbart.  Jag vet inte prognosen hon har men just nu är det på en nivå som fungerar.  Maken tar såklart större ansvar i hemmet men hon gör så gott hon kan. 

    MS är ju lite lurigt för det slår så olika på olika människor.  En del når ju hög ålder och klarar sig hyggligt själv och andra går med käppar och rullator redan vid 35 och är väldigt hårt drabbad. 
  • Anonym (Kroniskt sjuk)

    Har också en kronisk sjukdom och är nyfiken på de ärliga svaren här, så följer. 

  • Jagvillhadig

    Jag beklagar att du behöver genomgå detta, är tufft att få en diagnos. Har själv en närstående med Ms. 

    Jag tänker att det är viktigt att kommunicera med din partner om hur du känner, och vad du är bekymrad för. För jag tror att hen kommer att stötta dig, Gör hen delaktig (om hen vill det). Ibland suger livet och då behöver en hjälp av sina närstående och det är inte konstigt. ❤️ 

    En viktig del tänker jag om du är rädd för att dra ner partnern, är att du själv får hjälp med dina tankar om diagnosen hos ett proffs. (Kräv det.)

    Stor styrkekram till dig ❤️

  • Anonym (M)

    Har själv MS och haft i 17 år. Min sambo har aldrig klagat. Men jag känner igen dina tankar för såklart det påverkar honom att jag inte har lika mycket energi som en fullt frisk och vi har ju sämre ekonomi pga att jag bara orkar jobba 60%

  • Anonym (Jo)
    Anonym (Alba) skrev 2024-10-15 09:26:33 följande:
    Hur gammal är du och hur ser prognosen ut?

    Jag har en väninna som har MS och nyss fyllt 40. Hon är gift och har jobb och dom har 5 barn tillsammans.  Hennes MS går i skov och hon får behandling med jämna mellanrum.  Vissa skov är såklart sjukt jobbiga men än så länge är det hanterbart.  Jag vet inte prognosen hon har men just nu är det på en nivå som fungerar.  Maken tar såklart större ansvar i hemmet men hon gör så gott hon kan. 

    MS är ju lite lurigt för det slår så olika på olika människor.  En del når ju hög ålder och klarar sig hyggligt själv och andra går med käppar och rullator redan vid 35 och är väldigt hårt drabbad. 

    Tack för ditt svar! 


    jag vet inte ännu. Väntar på besked, dock hade min farmor en aggressiv form så hoppas inte jag har samma. Jag fyller 40 år i år. Ensam med två bsen och har träffat en ny partner och vi har bara varit tillsammans sedan februari. Är så rädd för att bli en börda på ngt sätt. 

  • Anonym (Jo)
    Jagvillhadig skrev 2024-10-15 09:38:43 följande:

    Jag beklagar att du behöver genomgå detta, är tufft att få en diagnos. Har själv en närstående med Ms. 

    Jag tänker att det är viktigt att kommunicera med din partner om hur du känner, och vad du är bekymrad för. För jag tror att hen kommer att stötta dig, Gör hen delaktig (om hen vill det). Ibland suger livet och då behöver en hjälp av sina närstående och det är inte konstigt. ❤️ 

    En viktig del tänker jag om du är rädd för att dra ner partnern, är att du själv får hjälp med dina tankar om diagnosen hos ett proffs. (Kräv det.)

    Stor styrkekram till dig ❤️


    Jag är väldigt pro-hjälp och har en samtalskontakt. Jag har sedan tidigare en autoimmun sjukdom som går i skov och att berätta det kändes tufft. Sen nu med EN TILL. Jag har haft problem med proppar hela vården och jag känner mig som ngn som alltid har ngt och jag är en helt vanlig person som försöker leva mitt liv. Men alltid ngt och jag skäms över min hälsa. 
  • Anonym (Jo)
    Anonym (M) skrev 2024-10-15 20:26:49 följande:

    Har själv MS och haft i 17 år. Min sambo har aldrig klagat. Men jag känner igen dina tankar för såklart det påverkar honom att jag inte har lika mycket energi som en fullt frisk och vi har ju sämre ekonomi pga att jag bara orkar jobba 60%


    Hej, tack för ditt svar. Vad får du för behandling? 


    har du frivilligt gått ner till 60%? du kan inte bli sjukskriven resterande? 

Svar på tråden Ni med kroniskt sjuk partner