• Anonym (Byte)

    Ska man byta golv efter avloppsvatten?

    Hej!

    Finns här någon kunnig inom området? Har haft ett avloppsläckage i hemmet. Ska man byta golv då med tanke på bakterierna? Är ju svårt att städa under golvmattan menar jag.

    Tacksam för svar 🤗

  • Svar på tråden Ska man byta golv efter avloppsvatten?
  • Anonym (Fukt)

    Jag är ingen expert men tänker att fukten borde vara ett minst lika stort problem som bakterierna. 

  • OlgaElvira

    Har försäkringsbolaget uppmanat er att låta göra en fuktmätning? Vad har ni för golv? Platta på mark, uppreglat?
    Det är fukten som kan bli problem.

  • Anonym (Byte)

    Nu gäller det just vår trapp. Alla trappsteg har haft avloppsvatten på sig. De 3 övre har fortfarande fukt som ska åtgärdas. Men tänker att även om det inte är fukt kvar under alla så lär det ju finnas bakterier? Det är ju inte så lätt att städa under golvmattan.

    Golvet är matta.

  • Tecum

    Bakterier på ytan städas bort. Det är fukten som är problemet men om den går att torka/ventilera bort under mattan försvinner också bakterierna. De behöver fukt för att överleva.

  • Anonym (GD)
    Tecum skrev 2024-10-14 19:13:25 följande:

    Bakterier på ytan städas bort. Det är fukten som är problemet men om den går att torka/ventilera bort under mattan försvinner också bakterierna. De behöver fukt för att överleva.


    Här har du svaret ts, du behöver inte fundera vidare efter detta.
  • Anonym (?)

    Varför fråga amatörer på ett nätforum?
     Kolla med ditt försäkringsbolag och deras avtalade partners.

  • Anonym (Byte)
    Tecum skrev 2024-10-14 19:13:25 följande:

    Bakterier på ytan städas bort. Det är fukten som är problemet men om den går att torka/ventilera bort under mattan försvinner också bakterierna. De behöver fukt för att överleva.


    Okej.
    Tyvärr är det en väldigt unken lukt i trappen så tror nog att några bakterier fått fäste. Det borde väl bytas vid unken lukt?
  • Anonym (Byte)
    Anonym (?) skrev 2024-10-14 20:34:42 följande:

    Varför fråga amatörer på ett nätforum?
     Kolla med ditt försäkringsbolag och deras avtalade partners.


    Jag har ingenting med försäkringsbolag att göra. Vi hyr. Och jag känner att hyresvärden bara vill komma billigt undan. Därav min fråga.

    Vi har haft 5 översvämningar med avloppsvatten under åren. Trappen har börjat lukta unket men ändå vill de inte byta golvmattan i trappen.
  • Tecum
    Anonym (Byte) skrev 2024-10-16 15:42:24 följande:
    Okej.
    Tyvärr är det en väldigt unken lukt i trappen så tror nog att några bakterier fått fäste. Det borde väl bytas vid unken lukt?
    Unken lukt tyder på mögel och behöver inte ha något med bakterier att göra. Troligen har inte golvet under mattat torkat snabbt nog utan orsakat att mögel börjar växa. Inte alls säkert att det räcker att byta matta, möglet kan sitta i själva golvet.

    Hyresvärden borde agera, det kan bli dyrt i långa loppet med mögelskador.
  • Anonym (?)
    Anonym (Byte) skrev 2024-10-16 15:43:39 följande:
    Jag har ingenting med försäkringsbolag att göra. Vi hyr. Och jag känner att hyresvärden bara vill komma billigt undan. Därav min fråga.

    Vi har haft 5 översvämningar med avloppsvatten under åren. Trappen har börjat lukta unket men ändå vill de inte byta golvmattan i trappen.
    Även om du hyr så ska du ju ha en hemförsäkring, eller hur?
    Kan ju vara så att ditt lösöre blir skadat.
    Förstår inte hur man kan ha sitt boende oförsäkrat. Att köra bil utan försäkring är olagligt - att inte försäkra sitt hem är bara korkat.
    Om hyresvärden krånglar så kan en bra hemförsäkring täcka även juridisk hjälp.
  • Anonym (Byte)
    Anonym (?) skrev 2024-10-16 19:43:32 följande:
    Även om du hyr så ska du ju ha en hemförsäkring, eller hur?
    Kan ju vara så att ditt lösöre blir skadat.
    Förstår inte hur man kan ha sitt boende oförsäkrat. Att köra bil utan försäkring är olagligt - att inte försäkra sitt hem är bara korkat.
    Om hyresvärden krånglar så kan en bra hemförsäkring täcka även juridisk hjälp.
    Jag har fått ersättning för lösöre och jag har givetvis hemförsäkring.
Svar på tråden Ska man byta golv efter avloppsvatten?