När slutade man bära sjal i Sverige
Som min frågeställning lyder. När slutade man bära sjal i Sverige? alltså en sån där sjal man hade så man ser ut som en påskkärring. Inte hijab eller liknande nu alltså.
Som min frågeställning lyder. När slutade man bära sjal i Sverige? alltså en sån där sjal man hade så man ser ut som en påskkärring. Inte hijab eller liknande nu alltså.
Jag vet inte exakt. Runt sekelskiftet 1900, tror jag.
Men hursomhelst kallas brukar man säga sjalett om de där små sjalarna man knyter under hakan eller bak i nacken.
Jag vet inte exakt. Runt sekelskiftet 1900, tror jag.
Men hursomhelst kallas brukar man säga sjalett om de där små sjalarna man knyter under hakan eller bak i nacken.
I början av 1900-talet började det fasas ut. I staden tidigare än på landet.
Har sett Drottning Elisabeth bära det fram till hennes död. Men inte vanligt idag,
Jag har foton på mig och min mamma frå andra halvan av 60-talet där hon har schalett.
Det var ju beroende på väder och aktiviteter förstås. Mina fastrar hade små bond/skogsgårdar och hade "huckle" när de jobbade eller om de åkte bort och hade lagt håret på 1980-talet. Det var ett plagg för att skydda håret. Gubbarna hade lantmännen keps.
Tror det var på modet runt 40-talet. Skulle gissa att de som var unga på 40-talet, typ 20-talisterna fortsatte rocka stilen. Innan dess så bara det väl som ett praktiskt plagg.