• Anonym (TS)

När slutade man bära sjal i Sverige

Som min frågeställning lyder. När slutade man bära sjal i Sverige? alltså en sån där sjal man hade så man ser ut som en påskkärring. Inte hijab eller liknande nu alltså. 

• Svar på tråden När slutade man bära sjal i Sverige
  • Anonym (Charlotte)

Jag vet inte exakt. Runt sekelskiftet 1900, tror jag.

Men hursomhelst kallas brukar man säga sjalett om de där små sjalarna man knyter under hakan eller bak i nacken.

• Anonym (L)
    Anonym (Charlotte) skrev 2024-10-14 16:54:53 följande:

Jag vet inte exakt. Runt sekelskiftet 1900, tror jag.

Men hursomhelst kallas brukar man säga sjalett om de där små sjalarna man knyter under hakan eller bak i nacken.

Knappast, det var inte ovanligt på 50 talet. 
  • Anonym (Huckle)

I början av 1900-talet började det fasas ut. I staden tidigare än på landet.

• Anonym (Sally)

Har sett Drottning Elisabeth bära det fram till hennes död. Men inte vanligt idag, 

• Anonym (Laura)

Jag har foton på mig och min mamma frå andra halvan av 60-talet där hon har schalett.

• Anonym (Huckle)
    Anonym (L) skrev 2024-10-14 16:57:39 följande:
    Knappast, det var inte ovanligt på 50 talet. 
    Då var det väl som modeplagg och inte av religiösa skäl. Men oklart vad ts menar, det kanske gäller mode?
  • OF

Det var ju beroende på väder och aktiviteter förstås. Mina fastrar hade små bond/skogsgårdar och hade "huckle" när de jobbade eller om de åkte bort och hade lagt håret på 1980-talet. Det var ett plagg för att skydda håret. Gubbarna hade lantmännen keps.

• Anonym (TS)
    Anonym (Huckle) skrev 2024-10-14 17:06:12 följande:
    Då var det väl som modeplagg och inte av religiösa skäl. Men oklart vad ts menar, det kanske gäller mode?
    Ja jag tänker mer på att ha det son Emil i Lönneberga. Tror någon i Madicken har det också. Jag vet inte varför de hade detta utan bara att de hade det 
  • Anonym (L)
    Anonym (Huckle) skrev 2024-10-14 17:06:12 följande:
    Av religiösa skäl har det aldrig använts i Sverige tidigare. Förutom vissa enstaka religiösa minoriteter
  • Anonym (Gill)

Tror det var på modet runt 40-talet. Skulle gissa att de som var unga på 40-talet, typ 20-talisterna fortsatte rocka stilen. Innan dess så bara det väl som ett praktiskt plagg.

Svar på tråden När slutade man bära sjal i Sverige