• Anonym (Klorin kanske är alternativet?)

Ta bort missfärgning i toaletten?

Jag har en pinsam problem och det är att jag har fått missfärgning i toaletten och det går inte bort med borste. Jag har försökt skrapa stenhårt och det gick då lite bort, men mycket är kvar. Ännu pinsammare är att denna missfärgning är ljusbrunt, så det kopplas direkt till avföring + att folk kan ju tro att jag inte gör rent toaletten :(

Jag tänker mig klorin, då det kan bleka. Är det inte dåligt för miljön då?

Jag har försökt använda det medlet jag använder annars när jag städar toaletten.

Finns det något annat som är miljövänligt och samtidigt bleker? Jag har försökt använda olika toaletten tvättmedel, men inget funkar. Det är nu som jag kom att tänka på klorin.

Tack för svar!

• Svar på tråden Ta bort missfärgning i toaletten?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (C)

Jag säger också ättika/citronsyra.

Häll på rejält och låt det verka ett tag, gärna i flera timmar. Om en del går bort men inte allt så gör om proceduren tills allt är borta. 

• Anonym (Städat)

Ibland är man tvungen att inte tänka på miljön i första hand, det du behöver är ett rejält avkalkningsmedel. Typ Citek, det såldes på ÖB förr  men vet inte om det ännu finns där.
    Kalkosan är också bra.

Det finns även andra högeffektiva kem men de är menade för proffisionell lokalvård. Där ser man riktigt hur kalket bubblar bort.

• Tukt

Hade samma problem och vad jag en gjorde, så fick jag inte bort den. Tills jag köpte HG-toalettrent. Tyvärr säljer inte Classe det längre och kan vara svårt att få tag på.
    Det går ju också googla upp webbshoppar där man säljer professionellt städmaterial. De sakerna är det ibland lite mer bett i än det man köper från ICA.

• Räkan77

Börja med att prova bikarbonat och ättika, låt verka över natten.

Sen är det ju här ett vanligt problem så ingen tror att det är bajs.

• Anonym (H)

Har du provat att låta toarengöringen sitta ett tag innan du börjar skrubba? Annars prova ättika och bakpulver, detta kommer börja fräsa och kan lösa upp det mesta, även här låt det sitta en stund innan du går in med borsten.

• Anonym (Klorin kanske är alternativet?)
    Anonym (H) skrev 2024-10-14 12:21:01 följande:

Har du provat att låta toarengöringen sitta ett tag innan du börjar skrubba? Annars prova ättika och bakpulver, detta kommer börja fräsa och kan lösa upp det mesta, även här låt det sitta en stund innan du går in med borsten.

Ja, det var därför en liten del gick bort. Sedan provade jag återigen och lät det sitta ännu längre och därefter skrapade jag, men då gick inte det bort alls.

Så det lilla som lyckades försvinna, aknske hade kunnat gå bort i alla fall, den delen satt i alla fall inte lika hårt i alla fall.

Jag vill ju helst inte köpa en massa saker och hälla i toaletten och sedan kanske det inte försvinner någonting.

En sade att man ibland får strunta i miljön. Klorin använder väl i princip alla i fall.
  • Aliona

Häll i ättika på kvällen och låt verka över natten. På morgonen skrubbar du och spolar. Förrutom att ta bort fläckar och kalk så ta ättika bort dålig lukt. 

• Meddelande borttaget
  • Mia448
    Anonym (Klorin kanske är alternativet?) skrev 2024-10-14 12:36:35 följande:
    Ja, det var därför en liten del gick bort. Sedan provade jag återigen och lät det sitta ännu längre och därefter skrapade jag, men då gick inte det bort alls.

Så det lilla som lyckades försvinna, aknske hade kunnat gå bort i alla fall, den delen satt i alla fall inte lika hårt i alla fall.

Jag vill ju helst inte köpa en massa saker och hälla i toaletten och sedan kanske det inte försvinner någonting.

En sade att man ibland får strunta i miljön. Klorin använder väl i princip alla i fall.
    Aldrig använt klorin. Är väl väldigt inne nu att använda sånt som är miljövänlig och som inte är hälsofarligt så tror ej är så vanligt att folk använder starka medel
  • Anonym (C)
    Räkan77 skrev 2024-10-14 12:10:49 följande:

Börja med att prova bikarbonat och ättika, låt verka över natten.

Sen är det ju här ett vanligt problem så ingen tror att det är bajs.

Ska man lösa upp kalkavlagringar är det bättre att skippa bikarbonaten och bara ta ättika.

Bikarbonat är basiskt, precis som kalk, och neutraliserar ättikan så att den inte är lika sur längre och därmed inte kan lösa lika mycket kalk.
  • Anonym (H)
    Anonym (C) skrev 2024-10-14 13:32:44 följande:
    Ska man lösa upp kalkavlagringar är det bättre att skippa bikarbonaten och bara ta ättika.

Bikarbonat är basiskt, precis som kalk, och neutraliserar ättikan så att den inte är lika sur längre och därmed inte kan lösa lika mycket kalk.
    Men det bildas med dessa två en kemisk reaktion som kan lösa upp beläggningar. Fräter som tusan
  • Anonym (Fia)

En bekant fick tipset av en VVS firma att använda maskindiskmedelstabletter ihop med kokande vatten. 

Har provat några gånger och är sanslöst effektivt, långt mer än ättika och kalkosan. 

För att inte riskera att toan spricker av plötslig värme håller jag först i några liter varmt kranvatten. Sedan i mer tablett och någon liter kokande vatten. Hette det skulle behövas stå flera timmar men har varit löst på Max 1 timme. Lite läskigt att se hur mycket brun skit det löses ut i vattnet och toastolen ser som ny ut efteråt. Inte jättemiljövänligt men går ju ut samma som när det används i en diskmsskin och oerhört mycket mindre illa än miljökatastrofen som klorin är 

• Anonym (?)

Det kanske funkar men .... för att få bort kalk behöver du en sur kemikalie, d.v.s lågt Ph. Maskindisk ska främst ta bort feta matrester och bör då ligga rätt högt i Ph.
    På ÖB (och säkert andra butiker) finns en wc-gel som innehåller klor och fungerar utmärkt. Är det riktigt illa brukar jag hälla på medlet och "klistra" fast muggpapper så det inte rinner undan utan istället får längre verkanstid.
    Bort med pappret, på med mer medel och borsta. Sinners cirkel - ge det mer tid helt enkelt.
    Och som någon tidigare påpekade - blanda ALDRIG sura medel med klor!
    Du gör klorgas och det dör man av!

Svar på tråden Ta bort missfärgning i toaletten?