• LexLuthor

Gallerfilt på vintern

Hej!

Detta med hur dom små ska sova alltså. Jag var fast inställd på att köra med sovpåse då barnet kommit under min graviditet.. Sovpåse, i egen säng & på rygg. Allt som rekommenderas. Men nu är hon är sen snart 2 månader & efter att ha sovit på oss tills alldeles nyligt sover hon nu själv i bedside crib, men hon totalt ratar sovpåse, vill sova på sidan & hon vill gärna ligga med något lite på ansiktet & mysa när hon sover.. just nu kör vi gallerfilt som vi bullar upp lite med så hon inte kan hamna på magen & så en gallerfilt över henne som hon gärna har lite på sidan av ansiktet också. Med pyjamas på såklart. Hon verkar trivas alldeles utmärkt med det.
    Men jag funderar över vintern.. vi bor i ett dragit torp med risk för kalla nätter om ett tag. Vill gärna behålla gallerfilten då den känna så säker & hon kan andas genom den. Men den känns kall? Hur gör ni andra som kör med sådan? Dubbla Filtar, extra varm pyjamas?

• Svar på tråden Gallerfilt på vintern
  • Anonym (Anna)

usch Kommer ihåg det där från när min tjej var liten. Hon vägrade sovpåsen också, skrek sig hes. Tror hon blev för varm.efteråt fick hon på sig pyjamas och gallerfilt. Men den sparkade hon av sig så då blev hon kall.

kunde själv inte sova då utan kollade nätterna igenom på henne å rätade till filten hela tiden. minns att jag testade typ underställ på henne och även pyjamas tillsammans med kort body över osv. Men inget blev bra. men nu är hon 4 år och accrpterar täcke iaf. 
    hoppas du kommer på nån lösning

• Anonym (Tjock pyjamas)

Vi köpte en fleecepyjamas som värmer extra. ibland havde vi även en body under, tjockare strumpor och gallerfilt över midjan och benen.

• Anonym (O)

Jag har mest samsovit med mina.
    Ena föddes tidig vinter och det är ju lite bökigare när de är så små. Jag hade bebisen i babynest liggande bredvid mig i sängen. Han hade pyjamas och eget täcke. Ibland sov han med mig, han kröp gärna in i armhålan😅 låg då under mitt täcke. Jag hade en varmare pyjamas så jag inte behövde dra upp mitt täcke så långt. Men kändes bättre att ha honom i nästet.

• Emala

Jag tycker ju att sovpåse är superbra, men min son tyckte verkligen inte om den!  
    Min dotter däremot sov precis enligt reglerna som nyfödd,  på rygg, i sovpåse, i egen spjälsäng.    Efter några månader ville hon sova tätt intill mig, och det gör hon än idag, 2,5 år.
    Förutom gallerfilt så är filtar av bambu och muslin toppen, de reglerar temperaturen bra. 
    Jag hade nog haft fleecepyjamas och sen en eller två filtar av muslin eller bambu,  de filtarna är också toppen som snuttfiltar, och de är väldigt mjuka.  

Svar på tråden Gallerfilt på vintern