• Anonym (Mimmie)

Killar som dejtar runt

Jag har kommit igång och börjat dejta lite smått efter ett långt förhållande. Har kommit i kontakt med ett fåtal män som jag haft intresse för att ta det vidare med till en träff. Jag har behövt skriva ett litet tag med killarna för att känna att jag vill ses, så det har liksom inte varit inom en vecka. En stor del av attraktionskraften för min del handlar om hur han kan uttrycka sig i ord och att jag finner personen intelligent nog för att bedriva vissa samtal, så jag vill helst inte träffas för snabbt heller eftersom det tar bort mycket av attraktionen från min sida. Redan när jag börjar skriva mer med någon märker jag att mitt intresse för att svara på andra mäns meddelanden minskar enormt. Det sker automatiskt för min del, helt plötsligt skriver jag bara med en och jag har glömt bort övriga. 

Hur som helst. Efter ett första möte brukar det bli ett till, och sen nånstans där det blir bestämt att vi ska ses en andra gång märker jag att det händer något med mig. Märker jag då något tecken på att han går på dejter med andra så stendör mitt intresse och jag drar mig undan. Det kan räcka med att han säger att han ska ut och dricka vin eller ut och äta med nån utan att avslöja vem och därefter inte skriva något alls förrän dagen därpå. Då tolkar jag det som en dejt som lett till övernattning och tar honom som oseriös. Killarna brukar fortsätta höra av sig och vill ses, men efter det finns det ingen återvändo för min del för då har jag redan fått bilden av honom som en person som dejtar flera och ligger runt, vilket gör mig så jäkla avtänd. 

Alltså jag vet ju att det är normalt att delta flera samtidigt numera, men där och så dör mitt intresse så hur gör man? 

• Svar på tråden Killar som dejtar runt
  • Freddie K

Jag dejtar inte själv, men det är klart att om man får intresse för någon så vill man ju skriva med den mycket, sen att många män dejtar runt kan ju vara avtändande för en kvinna. Hade jag dejtat så hade jag hållit mig till en. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Gammal)

Det var precis min strategi när jag rumlade runt i utelivet för 20år sedan. Se ut en kvinna som man var intresserad av på dansstället. Var lagom intresserad, men behandla henne som att hon vore unik.

Visst, man kunde inte öppna upp dörren för fler just den kvällen kanske, men det blev oftast ligga.

Summan av detta är att kvinnor har ett behov av att ses som unika och speciella.

• Anonym (Erfaren_man)

Nej, det är inte normalt att dejta flera samtidigt. Jag vet att vissa gör så, men normalt är det inte. Och definitivt inte okej, såklart. 

Jag är som du! Märker jag att kvinnan träffar fler så dumpar jag henne direkt. 

• Anonym (Gammal)
    Anonym (Erfaren_man) skrev 2024-10-13 14:16:31 följande:

Nej, det är inte normalt att dejta flera samtidigt. Jag vet att vissa gör så, men normalt är det inte. Och definitivt inte okej, såklart. 

Jag är som du! Märker jag att kvinnan träffar fler så dumpar jag henne direkt. 

Jag vill hävda att det är helt normalt att dejta lite överlappande. Det finns tom ett uttryck att man dejtar exklusivt och det betyder att man bara dejtar just den personen. Men det sker nog oftast efter ett par dejter då man fattat tycke för varandra.
  • Anonym (?)

Min man tog upp frågan på andra dejten. Han sa att han inte ville dejta mig om jag fortsatte träffa andra parallellt. Då avslutade jag med de andra. 

Söker du seriöst så våga ta upp det med dejten! Går ju att säga generellt: att man inte gillar när folk dejtar flera samtidigt.

• Anonym (Gammal)
    Anonym (?) skrev 2024-10-13 14:26:02 följande:

Min man tog upp frågan på andra dejten. Han sa att han inte ville dejta mig om jag fortsatte träffa andra parallellt. Då avslutade jag med de andra. 

Söker du seriöst så våga ta upp det med dejten! Går ju att säga generellt: att man inte gillar när folk dejtar flera samtidigt.

Ett ypperligt sätt att hantera situationen. Om man vill ha exklusivitet får man vara tydlig.

Men att utgå från att folk i dejtingvärlden inte dejtar parallellt eller överlappande är nog att hoppas på för mycket.
  • Anonym (Mimmie)

Jag har svårt att ta upp det så eftersom skadan redan är skedd för min del om han hade gjort så. Det handlar om vem man är som person, om man är en sån som dejtar flera samtidigt eller inte. Sen är jag alldeles övertygad om att majoriteten killar där ute hade sagt att de inte dejtar flera även om de gjorde det. 
  • Anonym (Mimmie)

Det jag menar är att mitt intresse inte finns kvar om han är en sån som dejtar flera. Jag vill inte behöva tala om för honom hur han ska göra, det är vem han är som är det viktiga, och är han en sån som dejtar flera är han helt enkelt inte intressant för mig. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Mimmie) skrev 2024-10-13 16:13:31 följande:
    Det jag menar är att mitt intresse inte finns kvar om han är en sån som dejtar flera. Jag vill inte behöva tala om för honom hur han ska göra, det är vem han är som är det viktiga, och är han en sån som dejtar flera är han helt enkelt inte intressant för mig. 
    Då finns det väl inte så mycket mer att göra än att hålla tummarna att du väljer rätt personer.
  • Anonym (?)
    Anonym (Gammal) skrev 2024-10-13 14:32:58 följande:
    Ett ypperligt sätt att hantera situationen. Om man vill ha exklusivitet får man vara tydlig.

Men att utgå från att folk i dejtingvärlden inte dejtar parallellt eller överlappande är nog att hoppas på för mycket.
    Ja, men det lär ju finnas fler som jag som faktiskt kan låta bli om någon ber om det
  • Anonym (Kram)

Jag förstår dig precis. Det är så oerhört svårt att ens hitta en person man vill dejta och då känns det inte så kul att känna att man bara är en i mängden och det verkar kvitta om det skiter sig med mig så länge det finns någon annan att charma som kanske leder till ett ligg.

Att ta upp frågan om exklusiv dejting när man vet att dom med största sannolikhet ändå inte kommer svara ärligt känns meningslöst och kommer ändå bara att få mig att uppfattas som knäpp.

• Anonym (?)
    Anonym (Kram) skrev 2024-10-13 16:22:15 följande:

Jag förstår dig precis. Det är så oerhört svårt att ens hitta en person man vill dejta och då känns det inte så kul att känna att man bara är en i mängden och det verkar kvitta om det skiter sig med mig så länge det finns någon annan att charma som kanske leder till ett ligg.

Att ta upp frågan om exklusiv dejting när man vet att dom med största sannolikhet ändå inte kommer svara ärligt känns meningslöst och kommer ändå bara att få mig att uppfattas som knäpp.

Ni kanske väljer fel män om ni tror att de skulle ljuga eller att de skulle uppfatta er som knäppa för en sån sak
  • Eurydike

Jag tänker att både och är normalt. Att vilja dejta en åt gången är inte fel, men det är det inte att vilja dejta flera samtidigt heller. Huvudsaken är att man är eniga och respekterar det man har bestämt. Själv föredrar jag att dejta en åt gången och skulle inte vilja dejta någon som dejtar andra samtidigt.

• Anonym (Haj)
    Anonym (?) skrev 2024-10-13 16:18:06 följande:
    Ja, men det lär ju finnas fler som jag som faktiskt kan låta bli om någon ber om det
    Ja, men då har du ju helt missat poängen. Om det enda skäletvtill att du dejtar exklusivt är för att blivit ombedd att göra det är du ju inte intressant. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Haj) skrev 2024-10-13 17:21:54 följande:
    Ja, men då har du ju helt missat poängen. Om det enda skäletvtill att du dejtar exklusivt är för att blivit ombedd att göra det är du ju inte intressant. 
    Vet inte vad ts förväntar sig för råd. Vill/kan man inte fråga hur en person är alternativt be om det så är det väl bara att vänta och se. Men tror personligen att man kan gå miste om bra män med så snäv inställning.
  • Anonym (Njo)

Dejtar man flera samtidigt så är man ju egentligen inte speciellt intresserad utav någon av de. I varje fall inte seriöst förhållande. Den dagen man träffar rätt så finns inget intresse utav någon annan. Det tar ej heller månader att bli tillsammans med någon. Gör det det så är det på grund av att man är osäker eller så väntar man på bättre. Båda fallen släpp och gå vidare tills rätta verkligen dyker upp.
    Vill du ut och dejta flera så gör det men då är det för att du vill ha kul på vägen och var då ärlig med det mot de du träffar så de inte tror du vill seriöst. Då har man ett val att antingen leka med under tiden eller själv gå vidare direkt. 

• Anonym (Gammal)

Män och kvinnor är generellt olika. Män vill oftast trygga upp tillgången på sex och kan därför i högre utsträckning hänga med någon för att få det och även använda sig av ons.

Det kan man se när män vill ha barn med någon, det är ett tecken på att han verkligen älskar och vill ha den kvinnan. Det finns gott om exempel där mannen velat kring barn, sen när han träffar den rätta skaffar dom barn direkt.

• Anonym (Mimmie)
    Anonym (Gammal) skrev 2024-10-13 18:05:39 följande:

Män och kvinnor är generellt olika. Män vill oftast trygga upp tillgången på sex och kan därför i högre utsträckning hänga med någon för att få det och även använda sig av ons.

Det kan man se när män vill ha barn med någon, det är ett tecken på att han verkligen älskar och vill ha den kvinnan. Det finns gott om exempel där mannen velat kring barn, sen när han träffar den rätta skaffar dom barn direkt.

Okej, men vad har du att säga om de män som skaffar barn med en kvinna med inte vill gifta sig med henne? 
Svar på tråden Killar som dejtar runt