• Anonym (Ångest)

Ordna födelsedagsfest för 50 åring

Jag står just nu i en mycket svår situation. Om ett halvår fyller min man 50 och jag är den som förväntas att bjuda in folk för att fira detta. 

Min svärmor är elak, på allvar elak och har tidigare hållit mycket förnedrande tal om sina barn och barnbarn. Bland annat har hon sagt till barnbarn tidigare på tillställningar att de ska sluta äta för de är redan så feta och sedan och hon gått runt och beklagat sig över sina feta barnbarn och hur äckliga de är. 

Jag vill alltså inte bjuda henne då hon skapar kaos och trots att vi tydligt sagt åt henne att bete sig på tillställningar så kan hon inte kontrollera sina impulser. 

Våra barn gillar inte min mans systers man. Han har bland annat kallat en av mina barns kusiner för ett äckligt våp och att hon klär sig som en riktig slampa. Han har vrålat detta på en fest till en tonårstjej alltså. 

Så då kan jag inte bjuda min mans syster för då måste jag säga att inte hennes man är välkommen. 

Sedan finns det massa konflikter mellan folk på olika nivåer. Min fråga är hur fan gör jag i denna soppan? 

Min dotter har lidit i perioder av ätstörningar så jag vill inte ha någon som pratar sådär på ett fint firande och jag vill inte heller reda ut konflikter om att mina barns kusiner blir påhoppade. Min mans bror som är pappa till tjejen som anklagades se ut som en slampa vill inte heller se sin systers man. 

Så jag tycker inte vi ska ha någon fest. Men vad kan jag göra istället? Det blir ju fel vad jag än gör? 

• Svar på tråden Ordna födelsedagsfest för 50 åring
  • Anonym (Lindy)

Skit i släkten och ordna en fest där ni bjuder in era vänner istället.

Eller hitta på något roligt som familj, åk iväg en weekend till något ställe din man skulle uppskatta och gör saker som han tycker är roligt.

• Anonym

Boka en resa är mitt förslag.

Jag har också lite dilemma med att min särbo, som har typ allt, snart fyller 50 också.
    Har ingen aning om vad jag ska hitta på, eller om han kanske har egna funderingar. Ska ta och ta upp det snart, det är bara ett par månader kvar.

Mitt förslag som jag gav dig funkar inte för oss, då vi redan har en vårresa bokad. Tyvärr går inga charterresor från vår flygplats då han fyller. Och det är både långt, dyrt och tidskrävande att ta sig till Arlanda.

Jag fnular på en spahelg eventuellt, men det är ju lättare för oss som inte har några minderåriga barn att bara göra. 

Äh, jag vet inte.

Sorry för mina funderingar!

• Fjäril kär

Du måste inte bjuda in till fest. 

Om det finns så mycket konflikter och känsliga personer hade det varit skäl nog att inte ordna fest.  Av omsorg om dom som mår dåligt av det.  

Just vid 50 är det ju många som skippar fest och reser iväg , antingen på spa eller nån längre resa. Så mitt tips är att i första hand boka in något bara för er. Sen om ni vill ha nån form av bjudning så kör öppet hus inom vissa klockslag en dag och bjud in era vänner. Eller ta med folket ut på restaurang,  ni står för sällskapet och dom får betala sin mat. Typ så. 

Du är hur som helst inte skyldig att bjuda på fest. 

• Anonym (Vad vill han?)

Vad vill födelsedagsbarnet? Det är väl han som bjuder in om han vill ha fest. Och han måste väl vara den drivande i funderingar kring hans konstiga släkt. 

• Anonym (Ångest)
    Anonym (Vad vill han?) skrev 2024-10-13 13:42:15 följande:

Vad vill födelsedagsbarnet? Det är väl han som bjuder in om han vill ha fest. Och han måste väl vara den drivande i funderingar kring hans konstiga släkt. 

Hans önskemål är att alla ska vara snälla och glada och trevliga. Detta gör att han blir djupt besviken och ledsen när vi väl försöker oss på detta. Han är en obotlig Optimist. Jag kommer däremot själv välja att inte närvara om vissa av dessa individer blir bjudna så att det är ingen rolig situation. 
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-10-13 13:56:02 följande:
    Hans önskemål är att alla ska vara snälla och glada och trevliga. Detta gör att han blir djupt besviken och ledsen när vi väl försöker oss på detta. Han är en obotlig Optimist. Jag kommer däremot själv välja att inte närvara om vissa av dessa individer blir bjudna så att det är ingen rolig situation. 
    Då tycker tycker jag att han kan välja att umgås själv med dessa människor och fira sin dag tillsammans med dom och sen ordnar ni en egen fest på ert håll med alla andra. 
    En god kompromiss. 
  • Tow2Mater

Vägra plocka upp andras förväntan, låt den ligga kvar på marken. Prata med din man och kom fram till något annat ni kan göra istället för att ordna släktfest. Sedan kickar du dennna förväntan ut för närmsta stup och låter den dö.

• Anonym (Frida)

Oj, vilken jobbig situation! Jag gissar att en del av problemen märks främst när det är fest, dvs många timmar och en del att dricka?
    Kan det funka att ha flera typer av firanden? Tex att ni bjuder på brunch en lördag förmiddag (då får släktingarna stå ut med varandra en stund, men alla behöver inte komma exakt samtidigt). Sedan avslutas brunchen ganska tidigt, för du och maken ska iväg på spa- el. dyl. Helgen därefter har ni fest för kompisarna.

• Anonym (Man53)

Åk iväg på en resa 

• Anonym (Nk)

Har ni inga vänner? Bjud in dem istället på 50 års fest och lämna alla släktingar, barn och tonåringar hemma. 

Varför ska du sköta allt detta? Ni är ju två personer. 

• Anonym (fira)
    Anonym (Ångest) skrev 2024-10-13 12:59:42 följande:
    Ordna födelsedagsfest för 50 åring

Jag står just nu i en mycket svår situation. Om ett halvår fyller min man 50 och jag är den som förväntas att bjuda in folk för att fira detta. 

Min svärmor är elak, på allvar elak och har tidigare hållit mycket förnedrande tal om sina barn och barnbarn. Bland annat har hon sagt till barnbarn tidigare på tillställningar att de ska sluta äta för de är redan så feta och sedan och hon gått runt och beklagat sig över sina feta barnbarn och hur äckliga de är. 

Jag vill alltså inte bjuda henne då hon skapar kaos och trots att vi tydligt sagt åt henne att bete sig på tillställningar så kan hon inte kontrollera sina impulser. 

Våra barn gillar inte min mans systers man. Han har bland annat kallat en av mina barns kusiner för ett äckligt våp och att hon klär sig som en riktig slampa. Han har vrålat detta på en fest till en tonårstjej alltså. 

Så då kan jag inte bjuda min mans syster för då måste jag säga att inte hennes man är välkommen. 

Sedan finns det massa konflikter mellan folk på olika nivåer. Min fråga är hur fan gör jag i denna soppan? 

Min dotter har lidit i perioder av ätstörningar så jag vill inte ha någon som pratar sådär på ett fint firande och jag vill inte heller reda ut konflikter om att mina barns kusiner blir påhoppade. Min mans bror som är pappa till tjejen som anklagades se ut som en slampa vill inte heller se sin systers man. 

Så jag tycker inte vi ska ha någon fest. Men vad kan jag göra istället? Det blir ju fel vad jag än gör? 

Måste ni bjuda släktingar om ni har en fest? 

För om ni ska ha fest så kan ni istället bjuda dem ni gillar att umgås med och som kommer att bidra till en trevlig tillställning.

Om ni inte vill ha nån fest så går det utmärkt att avstå. Man kan fira med bara de närmaste, man kan fira med en resa, ett restaurangbesök eller vad som helst. 
Svar på tråden Ordna födelsedagsfest för 50 åring