• Anonym (Osäker)

Hur länge ska jag vänta med att berätta?

Hej!

Jag har en fråga, jag är över 3 månader gravid och vill gärna berätta för min familj men min syster har precis fått sitt första barn. Hon gick två veckor över tiden och jag har därför väntat med att berätta för min familj då jag tänkte att det var fint att veta att förlossningen först gått bra och låta henne ha denne tiden ?i sentrum?. Men det är jobbigt att hålla detta hemligt, framförallt för mina föräldrar. Så, hur hade ni tänkt? Om ni var i samma situation som min syster, hur länge hade ni uppskattat att jag väntade?

• Svar på tråden Hur länge ska jag vänta med att berätta?
  • Anonym (:))

Har ingen syster men hade blivit superglad att få den nyheten! Hennes bebis blir ju kanske i centrum till stor del fram till er bebis kommer ut ändå ☺️🥰

• Anonym (Syster)

Jag hade blivit överlycklig om jag var din syster och fick veta. Tänk att få en liten kusin i så nära ålder 🥰

• Anonym (ÖÖ)

Jag hade nog velat veta så snart som möjligt och tyckt det varit lite konstigt om det dröjt för länge. Och jag hade blivit glad över en kusin till mitt barn. Förutom en massa grattis till dig nu från alla ligger ju ändå fokus på den nyfödda.

• Anonym (Sanna)

Jag tror inte att du behöver vara särskilt orolig över att stjäla rampljuset från henne. Hon har ju en liten nyfödd bebis här och nu. Det brukar smälla högre än en som föds om ett halvår.

Det enda är väl om du har högre status i familjen och de vanligtvis brukar fokusera mest på dig. Men är ni en vanlig familj där alla syskon är lika viktiga så är det ingen fara. 

• Anonym (Maja)

Varför vänta? Din syster kommer antagligen bli överlycklig.  har tyvärr ingen syster men önskar jag hade en. 
    hennes barn kommer få en kusin i nära ålder! jag skulle säga till henne först :) 

Svar på tråden Hur länge ska jag vänta med att berätta?