• Lomal

Lång 3 månaders bebis (över +3sd)

Hej, är det någon mer som har eller har haft en lång 3 månaders bebis? min är 70 cm och är över +3sd på tillväxtkurvan. Oroar mig jättemycket för min pojke och att han ska bli väldigt lång i slutändan (+2 meter) och att han kommer vara mycket längre än sina jämnåriga och tycka det är jobbigt. 

någon vara bebis oClas legat så mycket över kurvan? 

• Svar på tråden Lång 3 månaders bebis (över +3sd)
  • Anonym (om)
    Lomal skrev 2024-10-13 04:30:38 följande:
    Lång 3 månaders bebis (över +3sd)

Hej, är det någon mer som har eller har haft en lång 3 månaders bebis? min är 70 cm och är över +3sd på tillväxtkurvan. Oroar mig jättemycket för min pojke och att han ska bli väldigt lång i slutändan (+2 meter) och att han kommer vara mycket längre än sina jämnåriga och tycka det är jobbigt. 

någon vara bebis oClas legat så mycket över kurvan? 

Vad säger BVC när du tagit upp detta till diskussion? Om de känner oro så bör de ju remittera för vidare utredning och ev behandling. 
  • Anonym (Långa barn)

Mina barn höll sina kurvor, sonen som din långt över medel,
    Som 15-åring var han färdigväxt 185 cm, och har många kompisar som växt ikapp och förbi.
    Fråga BVC och fundera om andra barn i släkten är långa.
    Det finns fördelar, det är inte alla som kan fjällvandra med en 4-åring som traskar på hela dagen med ryggsäck

• Anonym (Annica)

Min son växte också jättefort. (var bara 51 cm vid födseln, och vi föräldrar är normallånga) Han fortsatte att växa mycket, och blev 192 cm som vuxen. Han har inte haft några större nackdelar av sin längd - oftast är det positivt att vara stor som kille. Han hade stora fötter också, och det var lite jobbigt för honom att inte kunna köpa skor i vanliga affärer i tonåren. 

Svar på tråden Lång 3 månaders bebis (över +3sd)