• Anonym (TS)

Vad tycker verkligen andra länder om turisters preferenser?

Jag tycker genuint synd om andra länders restauranger men även Sveriges. 

Idag när jag åker utomlands så är det svårt att hitta restauranger som genuint vill visa upp sitt lands matkultur. 

Restaurangerna serverar det de tjänar pengar på, det turister efterfrågar. Alla restauranger har typ kött och bea. Spelar ingen roll om du går på en grekis restaurang, svensk, italiensk, turkisk och jag kan rabbla länder nu. 

När det kommer till grekiska restauranger så kan det vara svårt att få tag på traditionell grekisk mat. Det blir mycket souvlaki och det blir lite som att svenska restauranger enbart skulle börja servera tunnbrödsrullar och korv med bröd. 

Är folk såhär rädda för att prova ny mat? 

• Svar på tråden Vad tycker verkligen andra länder om turisters preferenser?
  • Aniiee

Om man hoppar turistfällorna och käkar där lokalbefolkningen käkar får man i regel lokal mat, särskilt till lunch. Förutom i Sverige då.... (överdriver. Lite.)

Men visst är det så att de som har restauranger i turisttäta områden serverar mat turisterna vill ha, vare sig det är lokalt eller internationellt. Allt annat vore ekonomiskt självmord. 

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Herregud)

Om du äter på turistshaken så blir det naturligtvis så.

• Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2024-10-12 23:43:13 följande:

Om man hoppar turistfällorna och käkar där lokalbefolkningen käkar får man i regel lokal mat, särskilt till lunch. Förutom i Sverige då.... (överdriver. Lite.)

Men visst är det så att de som har restauranger i turisttäta områden serverar mat turisterna vill ha, vare sig det är lokalt eller internationellt. Allt annat vore ekonomiskt självmord. 

Svårt ibland att hitta traditionell svensk husmanskost i Sverige :P ta exemplet traditionella kroppkakor. Var hittar man det i Sverige? 

Men det är ju tråkigt att alla länder liksom försvenskar sin mat även i Sverige. För att få traditionella smaker kan man ju behöva åka ut till förorten där landets landsmän äter och då blir man själv väldigt udda I rummet. :P 

• Anonym (TS)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-10-12 23:48:31 följande:

Om du äter på turistshaken så blir det naturligtvis så.

Jo men var hittar man traditionell svensk husmanskost bara i Sverige med bra kvalitet nu också. 
  • Kvittning

Jag tror "problemet" är att på semestern så är det en massa folk som själva är dåliga på att laga mat och som inte heller är vana att äta bra mat på restauranger som går ut och äter. Sedan skriver de recensioner som inte baseras på maten utan bara på atmosfären och om personalen var trevlig. Så lockas nya turister dit och restauranger med bättre mat konkurreras lätt ut.

Numer när vi ska äta ute i andra länder så läser jag recensionerna väldigt noga och försöker identifiera vilka skribenter som faktiskt verkar kunna något om mat för att hitta bra ställen att gå till.

• Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-12 23:54:51 följande:
    Jo men var hittar man traditionell svensk husmanskost bara i Sverige med bra kvalitet nu också. 
    Ja går man bara på McDonalds, Burger King, pizza hut och liknande blir det såklart svårt. Men de allra flesta lunchrestauranger här i Stockholm serverar bra svensk husmanskost. Ser det 5 dgr/veckan. 
  • Lynx123

Här i Stockholm finns det många bra restauranger med bra husmanskost som.även turister uppskattar. I Grekland får man däremot söka sig till ställena dit lokalborna går att få riktig husmanskost. De flesta turister vet ofta inte ens om att man ställer grekisk sallad i mitten för alla i sällskapet att ta av - alltså att det inte är en huvudrätt - och att soppa är en av de mest traditionella maträtterna. Finns jättebra ställen men turisthaken har ofta dålig meny och kvalitet.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-10-13 09:09:19 följande:
    Ja går man bara på McDonalds, Burger King, pizza hut och liknande blir det såklart svårt. Men de allra flesta lunchrestauranger här i Stockholm serverar bra svensk husmanskost. Ser det 5 dgr/veckan. 
    Jo men jag tänker på mer avancerad sådan och en viss kvalitet 
  • Anonym (Fia)
    Anonym (TS) skrev 2024-10-13 09:33:32 följande:
    Jo men jag tänker på mer avancerad sådan och en viss kvalitet 
    Men svensk husmanskost är ju inte direkt avancerad. Och jag kan komma på ett gäng restauranger som Pelikan, Kvarnen, Tranan etc som serverar husman och ytterligare ett gäng ställen som serverar nordiska råvaror i mer fine dining stil. Så jag tycker inte din spaning stämmer. Tror det här är mer en post för att du vill visa att du minsann har godare smak än de flesta. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Fia) skrev 2024-10-13 09:53:37 följande:
    Men svensk husmanskost är ju inte direkt avancerad. Och jag kan komma på ett gäng restauranger som Pelikan, Kvarnen, Tranan etc som serverar husman och ytterligare ett gäng ställen som serverar nordiska råvaror i mer fine dining stil. Så jag tycker inte din spaning stämmer. Tror det här är mer en post för att du vill visa att du minsann har godare smak än de flesta. 

Det är ett fåtal ställen du kan få hemlagad blodpudding, kroppkakor med fläsk och den typen av mat. 

Men absolut de du känner har mat  som är traditionellt väldigt svenskt också men jag skulle nog ändå vilja påstå att hemlagad blodpudding är lite mer avancerat än att göra köttbullar med potatismos. Framförallt att få tag på råvaror och att blanda runt blod. 

Svar på tråden Vad tycker verkligen andra länder om turisters preferenser?