• Anonym (E)

Är detta utfrysning?

Är detta okej beteende på en arbetsplats?
    - Skapa mindre grupper på Whats app där bara vissa är med och sen prata och skratta åt om vad som skrivs på lunchen.
    - Skicka roliga klipp till vissa personer men inte till alla - olika varje gång så man ibland känner sig medräknad och ibland inte. Sen prata om det på jobbet
    - Umgås på fritiden med några stycken, men där man inte alltid tillfrågar alla som brukar vara med, bara ibland
    - Köpa hämtmat till jobbet utan att tillfråga alla 

Svårt att förklara. Men det är en kollega som är drivande i detta. Ibland är jag medräknad, ibland inte. Hon är ofta väldigt snäll på ett sätt, nästan fjäskig, men sen har jag börjat märka dessa saker och att hon är missunnsam mot mig. Vet inte vart jag har henne och har ibland känt mig
    lite utfryst av henne. Överreagerar jag?

• Svar på tråden Är detta utfrysning?
  • Jemp

Alltså? var sak för sig är okej. Men sammantaget får det dig bevisligen att känna dig obekväm och utstött, och det i sig är inte okej eller bra.

• Anonym (Man53)

Skit i henne totalt 
    kör ditt eget race 
    du kommer vinna 🥇 
    du är bäst 

• Dexter dot com

Att fråga alla om dom vill beställa mat är ju en självklarhet men vem man vill umgås med och skicka meddelanden till är ju valfritt. 

• Anonym (M)

Är inte förvånad tyvärr. Det är såhär det ser ut på arbetsplatser idag, 
    vem man umgås men privat kan man tyvärr inte styra, men när alla aktiviteter sammantaget påverkar arbetsplatsen och får någon att känna dig utanför - hade jag tagutbupp det vid APT eller närmaste chef. Känns barnsligt agerat på något sätt. Vad jobbar du med? 

• Anonym (E)
    Anonym (M) skrev 2024-10-12 09:32:59 följande:

Är inte förvånad tyvärr. Det är såhär det ser ut på arbetsplatser idag, 
    vem man umgås men privat kan man tyvärr inte styra, men när alla aktiviteter sammantaget påverkar arbetsplatsen och får någon att känna dig utanför - hade jag tagutbupp det vid APT eller närmaste chef. Känns barnsligt agerat på något sätt. Vad jobbar du med? 

Ja, tyvärr är det säkert vanlitt. Vill inte avslöja för mkt men det är en kvinnodominerad arbetsplats. Hon som gör detta är i 40-årsåldern men håller med om att det känns barnsligt. Jag försöker hålla distans till det och tror att fler ser igenom beteendet faktiskt? Alla andra är inkluderande tycker jag, så det är mest denna person som får mig att känna mig obekväm och lite utanför ibland. Och ibland när jag ska prata med henne sitter hon kvar med ryggen vänd mot en, vid datorn, svarar knappt? Och ibland fjäskig mot mig. Ska försöka fortsätta hålla distansen och inte bry mig! Var skönt att få bekräftat här att det är lite konstigt beteende iaf
  • Anonym (Inte så farligt)

Tycker inte att det låter så himla farligt, särskilt som man inte verkar ha fokusera på att utesluta bara en person.

• Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2024-10-12 20:10:05 följande:
    Ja, tyvärr är det säkert vanlitt. Vill inte avslöja för mkt men det är en kvinnodominerad arbetsplats. Hon som gör detta är i 40-årsåldern men håller med om att det känns barnsligt. Jag försöker hålla distans till det och tror att fler ser igenom beteendet faktiskt? Alla andra är inkluderande tycker jag, så det är mest denna person som får mig att känna mig obekväm och lite utanför ibland. Och ibland när jag ska prata med henne sitter hon kvar med ryggen vänd mot en, vid datorn, svarar knappt? Och ibland fjäskig mot mig. Ska försöka fortsätta hålla distansen och inte bry mig! Var skönt att få bekräftat här att det är lite konstigt beteende iaf

Känner precis igen det. Jobbar själv inom ett kvinnodominerat yrke, där en 50+ gjorde sitt yttersta för att frysa ut mig ur gruppen. Tyvärr klarar jag inte av sånt, så jag började söka nytt. 

• Anonym (Ettan)

Att skriva i en ensklid whats app grupp är givetvis helt ok så länge det inte är alla utom en som är med i gruppen. Lunchen är dessutom lite svår då det är obetald tid. Men man kan ju sköta det lite diskret.

skicka roliga klipp till vissa är givetvis också helt ok!

Att umgås med vissa privat på fritiden är helt ok! Fritid är fritid! Man får bli vän privat med vissa kollegor utan att behöva bjuda in alla varje gång man vill umgås med en vän.

Att köpa med hämtmat till några kan vara ok, är ni tex 5 i gruppen frågar msn givetvis inte 3 och utesluter 1, men ska man köpa hämtmat till sig själv och några hör och frågar om man kan köpa till dem, så måste man inte fråga hela gruppen om det är en stor grupp.

Man måste acceptera att vissa personer är bara kollegor och vissa blir även vänner och kollegor.

• Anonym
    Anonym (Inte så farligt) skrev 2024-10-12 20:19:22 följande:

Tycker inte att det låter så himla farligt, särskilt som man inte verkar ha fokusera på att utesluta bara en person.

Tycker inte att det låter så farligt, så länge inte en person alltid utesluts så ser jag inte problemet.
  • Anonym (H)

Man klickar ej med alla. Att inte umgås med alla är därför normalt. Men att bara utesluta en eller några få är ju otrevligt.

• Mia448

Att köpa hämtmat till alla låter väldigt jobbigt dock, beroende på hur många kollegor det finns. 

Att inte umgås med alla privat eller precis samma gäng varje gång låter för mig helt normalt. Lite dagisnivå att bli ledsen för att inte bli bjuden varje gång.

Att man skickar klipp till olika personer kan ju bero på att vissa gillar vissa saker. Tex Anna och Britta gillar katter så de fick detta klipp.

Tycker det låter som en rolig arbetsplats. På min arbetsplats gör man inget sådant bara jobbar och går hem.

• Anonym

Dessa två ser jag då rakt inte något konstigt med.

På fritiden umgås man med vem man vill. Jag kan ta mig själv som exempel, jag umgås gärna med några av kollegorna och vissa skulle jag aldrig i livet umgås med. Jag gillar dem inte och tänker inte bjuda dem till något av den enkla anledningen att jag inte vill umgås med dem.

Det är inte min plikt att alla ska känna sig inkluderade på fritiden!

Hämtmaten då, hur många ska man tvingas släpa på mat till menar du?
    En sak om maten levereras. men ska man själv hämta den så ligger ansvaret för var och en att få mat i magen.

- Umgås på fritiden med några stycken, men där man inte alltid tillfrågar alla som brukar vara med, bara ibland
    - Köpa hämtmat till jobbet utan att tillfråga alla 

Jag hade en kollega en gång som var så fruktansvärt enerverande så jag höll på att bli galen. Vad man än påstod så höll hon med, hade jag sagt att solen går upp i väster så hade hon inte sagt emot.
    Hon gjorde allt för att vara med i vår lilla grupp som gillade varandra om även umgicks på fritiden. 
    Skulle alltid "hej-kramas" när hon kom på morgonen, jag vill fan inte kramas med dig!

Så höll det på tills jag en dag fick spader på henna och sa ifrån.

"Kan du inte bara sluta att klänga på mig"... det är ju märkligt att man måste göra så med vissa. De fattar helt enklet inte annars.

Svar på tråden Är detta utfrysning?