Anonym (Många tankar nu) skrev 2024-10-11 13:12:49 följande:
Ni som gått igenom skilsmässa/separation...
Går själv och funderar på att skiljas och jag har några funderingar som jag hoppas ni som varit med om det kan besvara (även om jag förstår att varje skilsmässa/separation är olika)...
1. Hur var din bild INNAN skilsmässan på hur din nya tillvaro skulle bli och hur väl stämde den med hur det faktiskt blev strax efter ni skiljt er?
2. Ångrade du någonsin skilsmässan? Kanske strax efter eller efter ett tag om gräset inte var grönare.
3. Hur hårt slog det mot din ekonomi? Var du tvungen att göra några uppoffringar?
Tackar på förhand för alla insikter ni kan komma med.
Jag har varit gift två gånger och sambo 2 gånger men jag svarar utifrån mina äktenskap
1. Med första mannen visste jag att allt skulle bli så mycket bättre då han var våldsam. Till och med hemlös kändes som ett fullt rimligt och lyckligt liv.
Med den andra mannen längtade jag efter mitt eget liv. Att få bestämma själv. Att slippa allt tjafs. Sista tiden gav han mig omedvetet fler svar på varför skilsmässa var ett bra alternativ..
2. Nej. Inte på nån av gångerna. Ibland handlar gräset om att få vara ensam och skapa ett eget liv utifrån mina egna förutsättningar. Att slippa ta hänsyn till andra.
3. Första mannen satte mig i ekonomisk skit på olika sätt så jag hamnade hos kronofogden men det blev jag av med hyggligt fort ändå . Jag fick jobb och bättre ekonomi sen.
Den andra mannen där gjorde vi bodelning och en kort period då jag var sjukskriven i samband med skilsmässan var tuff men det var ju begränsad tid. Fick det mycket bättre ekonomiskt ca 1 år efter skilsmässan då jag fick högre lön, bodde billigt och kunde planera min ekonomi på annat sätt. Behövde aldrig offra något . Tvärtom räckte pengarna mycket längre.