• Anonym (Många tankar nu)

Ni som gått igenom skilsmässa/separation...

Går själv och funderar på att skiljas och jag har några funderingar som jag hoppas ni som varit med om det kan besvara (även om jag förstår att varje skilsmässa/separation är olika)...

1. Hur var din bild INNAN skilsmässan på hur din nya tillvaro skulle bli och hur väl stämde den med hur det faktiskt blev strax efter ni skiljt er?
    2. Ångrade du någonsin skilsmässan? Kanske strax efter eller efter ett tag om gräset inte var grönare.
    3. Hur hårt slog det mot din ekonomi? Var du tvungen att göra några uppoffringar?

Tackar på förhand för alla insikter ni kan komma med.

• Svar på tråden Ni som gått igenom skilsmässa/separation...
  • New  Dawn

1.Det blev bättre än jag tänkt mig.
    2.Nej
    3.Jag fick det sämre ekonomiskt, och fick göra uppoffringar, men eftersom jag fick mer makt över pengarna kändes det ändå inte som jag fick det sämre.

Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (Solen)
    Anonym (Många tankar nu) skrev 2024-10-11 13:12:49 följande:

Går själv och funderar på att skiljas och jag har några funderingar som jag hoppas ni som varit med om det kan besvara (även om jag förstår att varje skilsmässa/separation är olika)...

1. Hur var din bild INNAN skilsmässan på hur din nya tillvaro skulle bli och hur väl stämde den med hur det faktiskt blev strax efter ni skiljt er?
    2. Ångrade du någonsin skilsmässan? Kanske strax efter eller efter ett tag om gräset inte var grönare.
    3. Hur hårt slog det mot din ekonomi? Var du tvungen att göra några uppoffringar?

1. Det var inte mitt initiativ, men i backspegeln ser jag att vi levde ett tråkigt liv tillsammans. 
    2. I början gjorde jag nog det. Inte att bli ensam men att behöva ta så mkt nya beslut själv, skaffa lägenhet, bil osv. 
    3. Inget alls. Jag klarar mig bra på min lön, vi sålde ett hus med så mkt vinst att vi båda kunde köpa vars en ny lägenhet nästan utan lån, samt vi hade ett stort sparande i aktier och fonder vi delade på. Ekonomin är mitt minsta bekymmer här i livet. 
  • Anonym ((Ex-frun))

1: Jag tänkte väl inte så mycket på hur det skulle bli efter skilsmässan, annat än att jag skulle få ha barnen varannan vecka och slippa leva under samma tak som ex-maken.

2: Nej, aldrig någonsin har jag ångrat skilsmässan. Hade funderat ungefär ett år innan jag faktiskt sa till att jag ville skiljas, så det var ett väl genomarbetat beslut. Under året jag funderade betedde sig ex-maken på ett sånt sätt att han mer eller mindre gav mig anledningar att begära skilsmässa.
    Idag, nästan 10 år senare, är vi någon sorts vänner och har en bra mycket bättre relation än vi hade som gifta, det är väldigt odramatiskt och avslappnat, vilket jag tror är bra för barnen. Ex-maken är också vän med min nuvarande man.

3: Vardagsekonomiskt blev det lättare efter skilsmässan, eftersom ex-maken inte är så bra på att hantera pengar, även om han hade inkomst och bidrog till hushållskassan. Däremot fick jag sälja vår (min!) älskade gård, eftersom jag inte fick lån till att köpa ut ex-maken, vilket fortfarande känns jobbigt ibland, det var mitt och barnens hem! Men eftersom det blev en bra vinst på försäljningen, kunde jag köpa en stuga utan lån senare. Har också en liten villa som jag bor i med min nuvarande man och barnen. Ex-maken gnölar fortfarande då och då över att han har det svårt ekonomiskt (det har han inte, han fick halva vinsten av gårdsförsäljningen, det är bara det att han har svårt att tänka långsiktigt kring sin ekonomi och låta bli att småhandla massa skit hela tiden).

• Anonym (Kennert)

1. Det var inte mitt initiativ, och det blev en chock och en djup kris för mig. Efter ett par år hade jag gått igenom krisen och rest mig, utan bitterhet. Smärtan kan jag känna ännu efter 25 år, även om jag är omgift.

2. När det värsta hade lagt sig så kände jag mig stundtals oövervinnerlig, galet lycklig och äntligen fri! Skilsmässan var en jobbig tid, när jag reste mig så såg jag ju att även jag hade tappat känslan för partnern (efter 20 år och två ganska stora barn). Och mitt andra äktenskap har varit så mycket mer harmoniskt och lyckligt.

3. Jag hade inte särskilt hög inkomst, men det gick bra. Minns inte att jag saknade så mycket. 

Man kan växa isär, som det heter. Och då kanske man passar bättre ihop med någon annan. 
  • Anonym (Linda)

Jag har varit gift två gånger och sambo 2 gånger men jag svarar utifrån mina äktenskap

1. Med första mannen visste jag att allt skulle bli så mycket bättre då han var våldsam. Till och med hemlös kändes som ett fullt rimligt och lyckligt liv.
    Med den andra mannen längtade jag efter mitt eget liv. Att få bestämma själv. Att slippa allt tjafs. Sista tiden gav han mig omedvetet fler svar på varför skilsmässa var ett bra alternativ.. 

2. Nej. Inte på nån av gångerna. Ibland handlar gräset om att få vara ensam och skapa ett eget liv utifrån mina egna förutsättningar.  Att slippa ta hänsyn till andra. 

3. Första mannen satte mig i ekonomisk skit på olika sätt så jag hamnade hos kronofogden men det blev jag av med hyggligt fort ändå . Jag fick jobb och bättre ekonomi sen. 
    Den andra mannen där gjorde vi bodelning och en kort period då jag var sjukskriven i samband med skilsmässan var tuff men det var ju begränsad tid.  Fick det mycket bättre ekonomiskt ca 1 år efter skilsmässan då jag fick högre lön, bodde billigt och kunde planera min ekonomi på annat sätt. Behövde aldrig offra något . Tvärtom räckte pengarna mycket längre. 
  • Anonym (bara bra)

1: Jag tänkte att det skulle bli stressigare och svårare. Till exempel på hämtade han alltid barnen då han jobbade kortare tider, så det skulle bli ett extra stressmoment för mig, ekonomin skulle kanske bli sämre osv. Nu, visst är det en liten stress att vara ensam ansvarig för barnen men det är ingenting emot all stress jag slipper som jag knappt visste att jag hade när jag jag gift med honom.
    2: Inte en dag. Jag borde ha skilt mig tidigare, även om många sa att jag var för hård och snabb (de vet inte hela historien).
    3: Trots att inkomsten minskade med 20k i månaden efter skatt så är min ekonomi bättre nu än då, eftersom det inte finns en som spelar och impuls- och villhöverköper upp alla pengar hela tiden.
  • Anonym (K)

1. Jag hade ingen bild alls utan kastades ut i den pga hans otrohet. Livet precis efter den var riktigt tungt i en tid, sen blev det bättre och bättre. Idag kan jag inte förstå hur jag kunde leva med honom, har ett mkt rikare liv idag utan honom, speciellt med så många vänner och mkt mer socialt givande.

2. Nej, jag är på sätt och vis glad över att han inte gav mig något annan val än att lämna. Gräset visade sig vara oerhört mkt grönare utan honom. Jag önskar att jag hade lämnat åratal tidigare men viljan att behålla kärnfamiljen var så stark.

3. Det blev helt klart ett mer sårbart liv ekonomiskt men det att jag idag bor där jag ville hela tiden och har den bil jag ville ha mm. gör att livet känns rikare. Alla beslut är mina, det trivs jag med.
Svar på tråden Ni som gått igenom skilsmässa/separation...