• Enman12

Lågkonjunktur o sådant

Hejsan,
    Jag har en liten fråga. Det är såhär. Jag jobbar på ett riktigt stort företag i handeln som är stort utomlands och i Sverige. 

Jag har dock aldrig upplevt en lågkonjunktur i handeln eller i övrigt vi ligger vissa dagar över budget o vissa dagar under budget. Vi öppnade också iår början på året så inte haft öppet länge.

Man kan räkna vi ligger ca 95 procent av budget varje månad. Så är min fråga såhär. Är det bra elelr dåligt? Samt bör jag vara orolig när vi ibland inte når budget? 
    O för jobbet?

I runda slängar ligger vi 40 tusen ifrån budget. 

Återigen har aldrig varit i lågkonjunktur eller sådant under min arbetskarriär så måste fråga 🥰
  • Svar på tråden Lågkonjunktur o sådant
  • Anonym (Abc)

Att missa en budget med 40 000 känns inte så allvarligt men allt hänger ju på lönsamheten Och att företaget har råd med sina omkostnader. Och det säger ju budgetsiffran inget om tyvärr.

• Anonym (Micke)

Menar du att företaget är helt nytt, dvs det fanns inga affärer alls före årsskiftet i Sverige?

Det är  bra att ni håller er budget, men det är inte säkert att budgeten går plus. Dvs att nu gör vinst. Men det är ok i början. 

Det är svårt att säga hur säkert ditt arbete är. 

• Aliona

Vad menar du? Vi är ju i en lågkonjunktur nu, eller i återhämtningsfasen i alla fall. 

• Anonym (F)

Det beror på ägarnas vinstkrav och tålamod. Är butiken ny vet ingen riktigt än vad man kan förvänta sig. 95% låter inte som någon katastrof men det beror också på vilken bransch ni är i och vilka marginaler ni har.

• Enman12

Hejsan, först tack för svar. Jo menar att det har funnits butiker i Sverige i många år. Jobbar på skechers. Så vi pratar om ett multimiljardär företag. Vet lönsamheten finns där och allt 

• Anonym (Micke)
    Enman12 skrev 2024-10-11 10:08:50 följande:

Hejsan, först tack för svar. Jo menar att det har funnits butiker i Sverige i många år. Jobbar på skechers. Så vi pratar om ett multimiljardär företag. Vet lönsamheten finns där och allt 

Då låter det bra att de följer sin budget, såvida de inte har överskattat den. Men de borde ha erfarenhet och veta på ett ungefär hur brukar sälja i en nyöppnad butik. Dessutom, om det går lite dåligt det/de första åren så har de jun råd med det. Det är säkert redan inkluderat i deras budget.
Svar på tråden Lågkonjunktur o sådant