• vivan99

Resa till USA

Ska resa till USA i slutet av november, behöver jag ett ESTA (elektroniskt pass)? Jag har ansökt och försökt betala tre gånger men får inte det att gå igenom. Har pratat med banken om det men får det inte att funka ändå.
    Är det bättre att ha ett kredit-kort där? (och kanske även att betala det elektroniska passet med). Idag har jag ett vanligt bank-kort (Mastercard).

• Svar på tråden Resa till USA
  • Anonym (D)

Du behöver absolut ett ESTA. Ett kreditkort är bra att ha, t ex om ni vill hyra bil samt vissa  hotell tar en deposition som de sedan släpper.

• vivan99

Vi kommer inte hyra bil. Jag har redan bokat hotell och det gick bra med mitt kort som jag har nu

• Anonym (Scam)

Enda korrekta siten är denna: 

esta.cbp.dhs.gov/

Den du länkar till är en mellanhand som tar onödigt extrabetalt.

• BuoBä

ESTA, söker du på esta.cbp.dhs.gov/
    Ingen annan stans, då blir du bara lurad. 

Om du har ett Mastercard utan kredit så fungerar det i USA, men frågar de "Debit or Credit?" så ska du säga Credit. Ett debitkort där är vad vi kallar ett kontantkort, alltså att butiken måste koppla upp sig mot banken för att se så det finns pengar. 

• Anonym (Scam)

ESTA kan ta upp till 72 h att få, så vänta inte in i det sista. Utan ESTA blir du inte insläppt i USA.

Vidare, jag rekommenderar kreditkort som extrakort för USA-resor. Jag har varit med om att hotellet först reserverat en summa pengar så att de får betalt, och sedan när jag checkat ut och betalat så ligger reservationen kvar i upp till en vecka. Ät det en längre vistelse blir det lätt 20000 kr betalt och 20000 kr reserverat, så det är bra att ha med 2 olika kort för att inte sitta med resebudgeten låst under resan.

• Sunflora

ESTA är ett måste, du kommer inte bli insläppt utan det. 

Kreditkort är att rekommendera men du klarar dig utan om du inte ska hyra bil. Tänk på att hotell ofta reserverar ett belopp som är ganska högt när du checkar in så använder du vanligt betalkort kommer du inte kunna komma åt de pengarna under resan. 

• Tow2Mater

En risk med betalkort är om det dras mer än vad du köpt för, då är risken du inte får tillbaka de pengarna. Ar det kreditkort kan du bara låta bli att betala i efterhand och kreditkortsbolaget tar den förlusten.

• jlhm
    vivan99 skrev 2024-10-10 19:26:46 följande:

Vi kommer inte hyra bil. Jag har redan bokat hotell och det gick bra med mitt kort som jag har nu

Ni kan ju använda Uber eller Lyft om ni kommer på att ni vill besöka något som ligger lite längre bort. 
  • Anonym (Sam Adams)

Ha ett kreditkort med, du kan också använda ApplePay. De flesta ställen tar det. 

som andra sagt måste du lämna kreditkort när du checkar in på hotellet. Jag använder sällan kontantkort/debit card eftersom det finns risker med det. 

Svar på tråden Resa till USA