• Anonym (F)

Otrevligt

Vet helt ärligt inte om denne situation var lite otrevlig då jag har autism och varit isolerad 90% av mitt vuxna liv. Därför frågar jag vad ni anser.

Jag har praktikplats på ett företag. Två anställda varav den ena är min kontaktperson på företaget hade en konversation. Jag lyssnade inte utan satt och jobbade. Plötsligt frågar de ena mig om jag gillar en viss film, båda tittar förväntansfullt på mig på svaret. Jag svarade nej. Då sa hon som frågade till den andre -jag sa ju det, och de skrattade tillsammans. Det var väl nåt internt skämt inom deras konversation och de använde mig som en del av skämtet de hade mellan sig. De sa inget mer till mig utan fortsatte prata med varandra.
    Var det lite otrevligt?

• Svar på tråden Otrevligt
  • Freddie K

Jag har också autism och i mina öron lät det otrevligt. 

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Em)

Ja, lite otrevligt att blanda in dig utan att förklara humorn efteråt. Men till viss del har du ett ansvar att fråga efter poängen. 

• Anonym (Eventuellt)

Det är ju inte helt snällt att inte berätta varför det var roligt, men det kan mycket väl ha en helt oskyldig förklaring, som att den ena retat den andra för att den gillar en viss film. Och att du då bekräftade att "ingen gillar den filmen". Så det behöver absolut inte vara elakt menat heller. Jag hade valt att snälltolka situationen, om det inte finns något annat som tyder på att de medvetet vill vara otrevliga mot dig.

• Tukt

För att vara petig, kanske inte otrevligt, men definitivt respektlöst och gravt olämpligt.

• Anonym (Move)

Jättesvårt att veta. Kanske den ena av dem hatade filmen och den andra inte så du fick bli avgörande röst så att säga... 
    Men om det sas i kontexten "folk som (F) gillar inte sådana filmer", då var det otrevligt.

• mammatill6

tycker inte jag. Tänk dig ett samtal mellan de båda:
    -Jag har sett en ny film,xxxx. Älskar den.
    -Nä den gillar inte jag.
    -Va, alla älskar ju den, den är världsbäst.
    -Nä, alla gillar den inte alls.
    De vänder sig till dig, gillar du xxx.
    Du svarar nej.
    Ha ha, jag sa ju det.....
    så skämtet behöver ju inte alls vara inriktat mot dig eller alls involvera dig. 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (F)
    VeranVirra skrev 2024-10-10 15:54:12 följande:

mitt barn fick stekolja i ögat när jag stekte köttbullar, han blev blind på det ögat. Jag sa till honom att inte hänga i köket när jag lagar mat

Beklagar
Svar på tråden Otrevligt