• JENKKA

18 år som läser konspirationsteorier

Min  son  är  deprimerad.    pga  av  hans  troende.  Inga  kompisar. 
       Sedan 3  år  tillbaka  
      Nu  när jan blev 18   ordnade  han pass   . 
      Han  försvann hemifrån  och  o anmäldes   som försvunnen.   Polisen  hittade han vid  flygplats  o lät han åka .

Nu  har  vi  ingen kontakt    o svarar  inte på  meddelande.   .

Han är  myndig    men vad  kan man göra  som orolig   föräldrar? 

• Svar på tråden 18 år som läser konspirationsteorier
  • Anonym (Lisa)

Om polisen gjort bedömningen att han gett sig av frivilligt finns nog inte så mycket att göra. Du kan ringa till Socialtjänsten och höra om de har möjlighet att hjälpa. 

• Anonym (ammi)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-10 13:00:07 följande:

Om polisen gjort bedömningen att han gett sig av frivilligt finns nog inte så mycket att göra. Du kan ringa till Socialtjänsten och höra om de har möjlighet att hjälpa. 

Vad ska socialtjänsten göra när en myndig person reser utomlands?
  • Anonym (K)
    Anonym (ammi) skrev 2024-10-10 15:40:25 följande:
    De kan kanske råda till något. Pojken kanske lider av någon psykisk störning, kanske schizofreni med tanke på konspirationsteorierna. Känner till en person som gjorde något liknande, tog många år innan han själv förstod att han behövde medicinering.
  • Anonym (ammi)
    Anonym (K) skrev 2024-10-10 15:48:38 följande:
    De kan kanske råda till något. Pojken kanske lider av någon psykisk störning, kanske schizofreni med tanke på konspirationsteorierna. Känner till en person som gjorde något liknande, tog många år innan han själv förstod att han behövde medicinering.
    Råda till vad? Till vem?

Grabben har åkt iväg. 
  • Anonym (K)
    Anonym (ammi) skrev 2024-10-10 15:53:41 följande:
    Råda till vad? Till vem?

Grabben har åkt iväg. 
    Vilken hjälp som finns att tillgå när hon får kontakt med honom naturligtvis 
  • Anonym (myn)
    Anonym (K) skrev 2024-10-10 15:55:28 följande:
    Vilken hjälp som finns att tillgå när hon får kontakt med honom naturligtvis 
    Igen myndig person måste ha kontakt med sina föräldrar. Och myndiga personer får resa och bo vart de vill.
  • Anonym (K)
    Anonym (myn) skrev 2024-10-10 16:48:29 följande:
    Igen myndig person måste ha kontakt med sina föräldrar. Och myndiga personer får resa och bo vart de vill.
    Det tror jag ts också är medveten om.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (ammi) skrev 2024-10-10 15:40:25 följande:
    Ge TS råd. Är det några som kan svara på TS frågor så är det de. 
  • felicityporter

Han är myndig får din son faktiskt leva precis hur han vill och att han inte vill ha kontakt med dig kan ju knappast bero på att han tror på någon konspirationsteori. Han vill inte prata med dig nu och jag kan förstå varför om du försökte hindra en vuxen människa från att resa utomlands.

• Anonym (Hemskt)

Han/hon kanske hade mycket konspirationsteorier innan hen reste iväg. Kan ha anslutit sig till någon terrororganisation i utlandet? 

Om det är så TS avser, för jag känner igen det hos min äldsta son som mådde dåligt (NPF) och började läsa en massa konspirationsteorier på nätet. 

Kan tyvärr inte bidra så mycket med ev hjälp. Men kan förstå att man som förälder blir livrädd vad ungdomen hittar på. I 18års ålder har man fortfarande inte utvecklat konsekvenstänk.

• Anonym (Lisa)
    felicityporter skrev 2024-10-10 18:42:43 följande:

Han är myndig får din son faktiskt leva precis hur han vill och att han inte vill ha kontakt med dig kan ju knappast bero på att han tror på någon konspirationsteori. Han vill inte prata med dig nu och jag kan förstå varför om du försökte hindra en vuxen människa från att resa utomlands.

Tråden handlar om en psykiskt sjuk tonåring med funktionsnedsättning som kan ha dragits in i väldigt destruktiva miljöer. Jag har full förståelse för TS oro. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (myn)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-11 09:00:34 följande:
    Tråden handlar om en psykiskt sjuk tonåring med funktionsnedsättning som kan ha dragits in i väldigt destruktiva miljöer. Jag har full förståelse för TS oro. 
    Oro kommer man alltid att ha för sina barn och andra människor man älskar och bryr sig om. Men hur man får lov att agera på den oron är begränsad när det handlar om myndiga personer.

Sonen kan också ha goda skäl att vilja flytta från sin mamma och sluta ha kontakt med henne, det vet vi inget om. Det kan lika gärna vara så att han lämnat en destruktiv situation nu när han lämnat sitt barndomshem. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (myn) skrev 2024-10-11 13:16:46 följande:
    Oro kommer man alltid att ha för sina barn och andra människor man älskar och bryr sig om. Men hur man får lov att agera på den oron är begränsad när det handlar om myndiga personer.

Sonen kan också ha goda skäl att vilja flytta från sin mamma och sluta ha kontakt med henne, det vet vi inget om. Det kan lika gärna vara så att han lämnat en destruktiv situation nu när han lämnat sitt barndomshem. 
    Och exakt hur drabbar det sonen om TS får prata med en kunnig och hjälpsam människa som bättre än vi här kan svara på alla hens frågor? Soc lär knappast åka utomlands och hämta hem TS son. Jag tror att ett samtal med en hjälpsam socionom är precis vad TS kan behöva, oavsett varför sonen lämnat landet. 
  • Anonym (myn)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-11 13:57:04 följande:
    Och exakt hur drabbar det sonen om TS får prata med en kunnig och hjälpsam människa som bättre än vi här kan svara på alla hens frågor? Soc lär knappast åka utomlands och hämta hem TS son. Jag tror att ett samtal med en hjälpsam socionom är precis vad TS kan behöva, oavsett varför sonen lämnat landet. 
    Men alltså, vilken socionom skulle ha ett sånt samtal? Vilka frågor är det denne skulle besvara ens? Det TS redan vet, att myndiga personer har rätt att göra vad de vill, även destruktiva saker. Och att man inte letar efter någon om det inte finns misstanke om tex brott. Och då är det väl snarare en polisanmälan som ska göras. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (myn) skrev 2024-10-11 14:02:32 följande:
    Men alltså, vilken socionom skulle ha ett sånt samtal? Vilka frågor är det denne skulle besvara ens? Det TS redan vet, att myndiga personer har rätt att göra vad de vill, även destruktiva saker. Och att man inte letar efter någon om det inte finns misstanke om tex brott. Och då är det väl snarare en polisanmälan som ska göras. 

Vem? Ja, den som lyfter luren och förstår att TS är en orolig förälder i behov av stöd.

TS undrar vad man kan göra som orolig förälder. Det kan någon som är insatt i socialtjänstlagen och utbildad i att vårda och reparera krångliga familjerelationer svara på på ett betydligt bättre sätt än medlemmarna på FL kan efter en kortfattad trådstart. 

Att få svart på vitt att man inget kan göra kan ibland vara en lisa för själen. Då vet man att man inte är en dålig förälder som inte har gjort mer. 

Och ibland är det man behöver mest någon som lyssnar en stund utan att komma med en anklagelser och pekpinnar. 

• Anonym (myn)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-10-11 14:22:23 följande:

Vem? Ja, den som lyfter luren och förstår att TS är en orolig förälder i behov av stöd.

TS undrar vad man kan göra som orolig förälder. Det kan någon som är insatt i socialtjänstlagen och utbildad i att vårda och reparera krångliga familjerelationer svara på på ett betydligt bättre sätt än medlemmarna på FL kan efter en kortfattad trådstart. 

Att få svart på vitt att man inget kan göra kan ibland vara en lisa för själen. Då vet man att man inte är en dålig förälder som inte har gjort mer. 

Och ibland är det man behöver mest någon som lyssnar en stund utan att komma med en anklagelser och pekpinnar. 

Tvivlar starkt på att TS kan få detta stöd via socialtjänsten. Troligen inte heller via Familjeliv, det har du ju helt rätt i.
  • JENKKA

Skulle  aldrig  hindra  
      Utan   vill  att  han  säger  vart han ska   så  är der  ingen problem
    Men der  gjorde han  inte.  
     Och  hur han mår  så  klart  att  man  är  rädd  att  någåt händer 

• felicityporter
    JENKKA skrev 2024-10-11 16:37:57 följande:
    Men eftersom han är myndig är han inte skyldig att rapportera om var han ska och vad han gör med sitt liv till dig. Förstår att det är en tuff medicin att svälja, men genom att inte försöka hindra och kräva så mycket ökar man chanserna för att ens barn själv kommer berätta vad denne väljer att göra i sitt liv.
  • JENKKA

Har  inte  hindrat   honom  alls   Hade  han pratat  och sagt  någåt  så hade  det  inte  varit  nån fara . 
     Men  utan kläder  .  Bara  det  han har  på  sig   Han har  aldrig köpt  någåt  till  sig   .. 
     Utan  vi  föräldrar  har  köpt. 
       jag  känner  min son. .. Han  är  inte  den  sonen jag känner   längre  :( 

Svar på tråden 18 år som läser konspirationsteorier